Drie jaar geleden. Twee voor elkaar onbekende studenten melden zich bij een groot reclamebureau. Ze komen stage lopen. Vol verwachting van wat ze als jonge creatieven kunnen betekenen voor de ervaren multinational. Maar in de praktijk valt het tegen. Ze kunnen niet laten zien wat ze allemaal in huis hebben. Hadden ze te grote verwachtingen? Misschien. Maar het heeft hen wel iets anders moois gebracht. Brandfighters. Een platform voor de creatie van creatieve content voor wereldwijde merken. Afgelopen augustus gaat één van de twee stagiairs verder met het professionaliseren van de online community. Een interview met Oskar Bolhuis – founder en mede-eigenaar van Brandfighters – over Brandfighters, een evolutie in crowdsourcing en de toekomst van branded content creatie.

Brandfighters?

Brandfighters is een online community met 5000+ creatieven die video’s, designs en concepten creëren voor merken. Maar hoe werkt het online platform precies?BFlogo

Ben je een creatieveling? Dan geeft Brandfighters je de kans om jouw films, designs en/of concepten te delen met de wereld. Maak een Fighter-account aan, zoek een challenge uit en ga aan de slag. Tevreden met je creatie? Dan upload je je werk. Nadat de deadline is verstreken beoordeelt het merk (waarvoor je de opdracht uitvoert) en een jury alle inzendingen. Kiest het merk voor jouw creatie? Dan ontvang jij daarvoor een mooi geldbedrag. Is jouw creatie niet het winnende concept? Geen verdriet. Je krijgt altijd feedback om jezelf verder te ontwikkelen.

Ben je een merk? Dan biedt Brandfighters je de kans om samen met ‘de crowd’ mooie content te creëren. Je begint met aan te geven waar je naar op zoek bent; creatieve video’s, designs en/of concepten. Je formuleert een opdracht (challenge) en zet die uit op het platform. Je bepaalt zelf of je iedereen toelaat of maar een selecte groep, de Pro’s. Vervolgens gaan zij content voor je produceren. Het resultaat is een grote hoeveelheid creatieve creaties. Je geeft feedback om de creaties te verbeteren, kiest de inzendingen uit die je wilt gebruiken en beloont de creatieven met een vooraf bepaald geldbedrag.

BF Header

Community zonder creatieven

Brandfighters. Een goed idee van de twee stagiairs. Samen bouwen ze het platform, geven het de naam Brandfighters en hebben direct een eerste opdracht voor de creatieven klaar: ‘Drink Go Fast, doe een stunt en maak er een online promovideo van.’
Maar er was één probleem vertelt Oskar: “De jonge creatieven die de opdracht moesten gaan uitvoeren ontbraken. Toen hebben we zelf het goede voorbeeld gegeven. Ik heb een blikje Go Fast gedronken en ben in een berenpak het ijs van Thialf opgegaan om Sven Kramer een echte knuffelbeer te geven.” De eerste schaatshooligan was een feit en de video ging viral.
Oskar: “Die actie gaf ons zoveel publiciteit, dat we de kans kregen om het concept van Brandfighters extra onder de aandacht te brengen. Daardoor wisten de creatieven ons eindelijk te vinden en hadden we binnen een korte tijd onze community aardig uitgebreid.” De blauwe plekken als gevolg van de berenactie ten spijt.

Professionaliseren

Tot en met 2011 gaat Brandfighters goed met de creatie van online video content. Het levert de heren zelfs mooie marketing prijzen op zoals een SAN Accent en een Esprix. Maar in 2012 is het tijd voor vernieuwing en verdere professionalisering. “Mijn compagnon wilde een nieuwe uitdaging en stopte met Brandfighters. Ik wilde door, maar het dan wel anders aanpakken. Tot die tijd legden wij de focus op het creëren van online video content, maar ik wilde crowdsourcing verder professionaliseren.”

Online video’s, designs én concepten

In augustus (jl.) verbreedt Oskar het aanbod van Brandfighters. “Online video is booming, maar niet voor elk merk dé oplossing. Je kunt zo veel meer met crowdsourcing. Dus heb ik een verbreding toegepast binnen het platform en bieden we nu naast het creëren van video content ook het maken van designs en ontwikkelen van concepten aan.”

video design content

Het Pro label, een evolutie in crowdsourcing

Ook heeft Brandfighters een nieuwe werkwijze ontwikkeld. “Wanneer je je als Brandfighter onderscheidt op het platform, kom je in aanmerking voor een Brandfighters Pro label. De Pro’s zijn de beste creatieven van Brandfighters op dit moment. Als Pro krijg je toegang tot speciale pitch opdrachten, die voor andere Brandfighters niet toegankelijk zijn. Een evolutie binnen crowdsourcing!”

Het reclamebureau van de toekomst?

Met de komst van internet verandert er veel voor traditionele reclamebureaus. Hetgeen dat ze op de been houdt is het ontwikkelen van concepten, maar vanaf nu doet Brandfighters dat ook. Betekent dat het einde van het reclamebureau? “Nee. Ik zie het niet als een vervanging, maar meer als een aanvulling. Reclamebureaus kunnen nog steeds als de beste marketingstrategieën ontwikkelen. Het verschil is dat ze niet voor alle content creatie gevraagd worden.”

Online branded content creatie

Volgens Oskar spelen merken in op het veranderende medialandschap door snel en goedkoop online branded content te laten creëren door de crowd. “Marketeers kunnen tegenwoordig niet meer aankomen met een commercial die een ton kost. Ze zien in dat het gaat om er continu zijn. Om snel, gave content te creëren. En te investeren in continue content creatie. Wij zijn daarvoor een goed alternatief.”
Ook relevantie vinden merken belangrijk als het gaat om de keuze voor Brandfighters. “Onze fighters zijn veelal jonge creatieven. Wil je als merk een jonge doelgroep bereiken, dan biedt crowdsourcing door jouw doelgroep uitkomst. Het reclamebureau bepaalt daardoor niet meer wat relevant is, maar de consumenten zelf.”

Crowdsourcing houdbaar?

Is deze vorm van content creatie houdbaar? Volgens Oskar wel. “Wij groeien hard. Elke dag komen er ongeveer 15 Brandfighters bij. Mede dankzij de verbreding van video naar designing en concepting en het toevoegen van het Pro label. Zolang wij samen met de Brandfighters goede content blijven creëren in diverse vormen en met een grote crowd, dan behouden we ons bestaansrecht.”

Brandfighters: het bewijs van wat er kan ontstaan uit een samenwerking tussen jonge creatieven.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 5.508 keer gelezen