Vond jij op de middelbare school geschiedenis ook altijd zo saai? De lesboeken waren in mijn ogen nooit erg boeiend en de docenten op school wisten het blijkbaar ook niet veel spannender te maken.

Daarom liet ik, zodra het kon, het vak geschiedenis vallen. Zo, daar was ik ook weer vanaf. En waarschijnlijk speelde het ook een beetje mee dat het wel ‘stoer’ was om geschiedenis ‘niet cool’ te vinden. Image is ook belangrijk als je een jaar of vijftien bent!

Het is wél interessant

Later begon ik me wat meer in de wereld om me heen te interesseren en zag ik in dat het ook best nuttig én leuk kan zijn om iets meer van de geschiedenis van je land en de wereld af te weten. Jammer dat mijn middelbare schooltijd er toen al op zat. Inmiddels zijn er, in het digitale tijdperk waarin we leven, genoeg manieren om de geschiedenisles interessanter te maken.

Flipping the classroom

Jelmer Evers, docent geschiedenis op een middelbare school in Utrecht gebruikt o.a. Youtube en Prezi om zijn lessen op te nemen. De leerlingen luisteren en kijken thuis al naar de uitleg van de lesstof, waardoor ze in de les zelf tijd hebben om opdrachten te maken, in groepjes te werken en vragen te stellen. Een soort van omgekeerde wereld dus en daarom wordt het ook flipping the classroom genoemd.

Gamification

Metta van Straten schreef al eens over de inzet van mobiele applicaties bij lessen over de Tweede Wereldoorlog.  Jongeren kunnen bijvoorbeeld items verzamelen met hun smartphone op verschillende locaties in Amsterdam waar Anne Frank weleens kwam.

Facebook

Op het 4e gymnasium in Amsterdam maken de leerlingen zelf een Facebookpagina over een belangrijke gebeurtenis uit de geschiedenis. Ze verdiepen zich in de materie en maken het ook nog eens toegankelijk voor anderen.

En zo is er natuurlijk nog veel meer mogelijk. In de discussie n.a.v. de blog van Claartje de Visser (die overigens ging over het feit dat een groot gedeelte van de docenten helaas nog steeds geen gebruik maakt van dit soort mogelijkheden) worden nog veel meer voorbeelden genoemd. Genoeg om de geschiedenisles leerzaam, interessant én leuk te maken dus.

Maar ik ziet niet meer op school! Hier heb ik dus niks meer aan!

Al klaar met school? Als je heel enthousiast bent, kun je natuurlijk altijd een cursus gaan volgen, een tweede studie gaan doen of heel Wikipedia lezen. Gelukkig is er voor de iets luiere medemens ook nog zoiets als televisie. Zenders als National Geographic en Discovery Channel zijn al jaren populair en ook op de publieke omroep worden vaak genoeg programma’s en documentaires over geschiedenis uitgezonden.

De Gouden Eeuw

Ik werd dan ook blij toen ik las dat er in december weer een nieuw geschiedenisprogramma van start gaat. Het programma De Gouden Eeuw wordt gemaakt door de NTR en VPRO en behandelt, je raadt het al, de Gouden Eeuw. Hans Goekoop (die van Andere Tijden) neemt je mee naar deze periode die zo belangrijk is geweest voor Nederland. Hij wordt zelfs in een nieuw (of oud) jasje gestoken!

Bron afbeelding: NTR

Heden en verleden

De serie legt een link tussen het heden en de meest welvarende periode in onze geschiedenis. Thema’s als globalisering, verstedelijking, immigratie, financiële crises, beurs en mediahypes worden behandeld. Wat zijn er veel overeenkomsten met deze tijd!

Facebook

Wat ik zo leuk vind aan het programma, is dat het niet alleen een tv-programma is. Nee, ook Facebook wordt ingezet. Wat zouden de mensen uit die tijd nou eigenlijk allemaal zeggen als ze Facebook hadden gehad? Zouden ze ieder wissewasje op hun timeline gezet hebben? Maakten ze overal foto’s van om vervolgens met hun vrienden te delen? Of waren ze wat serieuzer en verwezen ze alleen naar belangrijke gebeurtenissen?

Oude vrienden

De makers van de serie zijn in de huid van de personages gekropen en denken te weten wat ze te melden zouden hebben. En ook of dat bij jou past. Je kunt namelijk je profiel laten scannen en dan krijg je te zien wie in die tijd jouw vriend geweest zou zijn.

Maurits

In de Gouden Eeuw zou Maurits van Nassau blijkbaar mijn beste vriend zijn geweest. Wij ‘zijn gemaakt voor elkaar!’ Ik kan me niet helemaal voorstellen dat ik dikke maatjes zou zijn met een aanvoerder van het leger, maar je weet maar nooit. Ik zal niet oordelen voor ik hem wat langer gevolgd heb. Wie weet heeft ie nog wel iets leuks te melden.

Actueel

Het leuke is dat de iconen uit de Gouden Eeuw niet alleen laten zien wat ze in het verleden meegemaakt hebben. Ze reageren ook op actuele zaken die hun interesse hebben en brengen hiermee het verleden en het heden op een bijzondere wijze bij elkaar. Zo is Joost van den Vondel blij dat zijn ‘de Gijsbrecht van Amstel’ uitgevoerd wordt door Het Toneel Speelt en heeft hij ook een video van Geer & Goor gedeeld. Spinoza is onder de indruk van een verhaal van Gary Carter via TEDX en Rembrandt is blij met de ontrafeling van vele ‘nep-Rembrandts’.

Origineel

Ik vind het een originele manier om de vaderlandse geschiedenis weer eens onder de aandacht te brengen. Wie weet komt het zo toch nog eens goed met mijn kennis. En ik heb er mooi een oude vriend bij ook!

Weet jij al wie jouw vriend uit de Gouden Eeuw is?

0 Shares:
9 comments
  1. Wow, Claartje bewondering voor hoe jij dit onderwerp hier
    verwoord. Op sommige momenten wil ik het echt eigenlijk niet (meer) weten
    wat allemaal gezond is of juist niet. Er zijn inderdaad heel veel
    tegenstrijdige berichten te vinden op het internet. Ik ben benieuwd naar nog
    meer reacties op dit onderwerp. Ik ben er nog niet uit hoe je nou precies de
    waarheid kan achterhalen.

    1. Dank je wel *glow*. Op gezondheidsgebied hoor je zóveel verschillende dingen… en het maakt mij wel argwanend dat de officiële instanties soms echt niet lijken uit te gaan van het beste voor de mens. Je kunt alles (laten) onderzoeken, maar hoe onafhankelijk is onafhankelijk? Ook alweer zo'n vraag. In het filmpje over de straling komt dat wel weer naar voren. Blijft een lastig en soms frustrerend onderwerp voor me.

  2. Heel herkenbaar! Er zijn zoveel onderwerpen die ik interessant vind maar waarbij ik maar niet tot een eenduidige conclusie kom omdat er verschillende theorieën online te vinden zijn. Ik probeer altijd te achterhalen welk belang de schrijvers hebben om het verhaal te schrijven… en dan de waarheid ergens in het midden te zoeken

    Op zich vind ik het wel prettig om op een relatief makkelijke manier verschillende invalshoeken te kunnen vinden en lezen. Vroeger las je 1 boek en ging je er voor het gemak maar van uit dat het de waarheid was… nu ben ik me veel meer bewust dat er vaak niet 1 echte waarheid is en dat er veel meer is dat ik niet weet dan wel..

    1. Ja, ben ik met je eens. Soms is het inderdaad ook wel weer handig, want je kunt ook informatie achterhalen, waar je eerder geen toegang toe had. Maar ik vind het toch niet altijd even makkelijk om te achterhalen / te doorzien wat de drijfveer van een schrijver is… Tenzij ik heel veel tijd heb om dingen uit te zoeken, maar dat is niet altijd het geval…

  3. Waar mijn nekhaar van omhoog gaat staan, is dat het Voedingscentrum, een overheidsinstantie die zogenaamd wetenschappelijk onderzoek doet, producten met e-nummers doodleuk een "gezond product"-labeltje geeft. Te belachelijk voor woorden!

    1. Ja, dat vind ik dus ook echt ongelofelijk… En er zijn wel meer voorbeelden te noemen van producten die het Voedingscentrum aanraadt, waar de meningen ernstig over verdeeld zijn. Melk bijvoorbeeld… en de 'verstandige' tussendoortjes als Evergreens, die eigenlijk superveel suiker bevatten. Maar blijkbaar kan dat allemaal maar…

  4. Lastig inderdaad! Maar in zekere zin ook niet anders dan de oude media. En zelfs binnen de wetenschap is men het regelmatig niet met elkaar eens. Neem bijvoorbeeld de klimaatverandering en wie of wat daarvan de oorzaak is. Tja… wat moet je nu geloven?!

    Ik ga deels op m'n gevoel af en ik probeer om mij daarnaast een beeld te vormen over de bron. De overheid bijvoorbeeld, heeft per definitie altijd een economisch belang. En is voor mij daardoor ook niet volledig betrouwbaar. En ik doe mijn best om open te blijven staan voor andere informatie.

    En wie weet, voor hetzelfde geld bestaat de waarheid helemaal niet! :-)

  5. Je kan je ook afvragen wat de zin is achter de absolute waarheid willen weten – als die er al is. Mij lijkt een GBV aanpak veel handiger. :-)

    De verschillende instanties hanteren ook maar een beperkt blikveld.

    En de kaders waarbinnen ze een wetenschappelijk onderzoek uitvoeren vindt je doorgaans nergens terug. Waarbij het maar zeer de vraag is of die kaders door mensen die er niet voor doorgestudeerd hebben goed te begrijpen zijn.

Comments are closed.

Dit artikel is 6.800 keer gelezen