Waarschijnlijk heb je het bericht al ergens eens voorbij zien gaan: Facebook wil nieuwe privacyregels doorvoeren. Dat doen ze wel vaker en het is helemaal geen slecht idee om dan goed op te letten. Dit keer is echter extra bijzonder. Want dit keer gaat het over jouw stem bij de beslissingen die Facebook neemt over jouw privacy.

Wat is er aan de hand?

Zoals je misschien wel of niet weet maakt Facebook het mogelijk om mee te praten over aanpassingen aan het privacybeleid. Wanneer minimaal 7.000 Facebookers reageren op een voorgestelde wijziging wordt die wijziging middels een poll voorgelegd aan de leden.  De leden mogen dan stemmen: oude voorwaarden houden of nieuwe voorwaarden instellen?

Die stem telt overigens pas voor Facebook op het moment dat in elk geval 30% van de leden een stem uitbrengt. De site heeft momenteel een miljard leden, dus er moet nogal wat gestemd worden voordat de poll bindend is.

Wat willen ze nu veranderen?

Een hele hoop! En als je zin hebt om het allemaal te lezen, doe dat dan vooral. Maar heb je dat niet, dan heb ik hieronder de 5 belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet.

  • Facebook is van plan om jouw persoonlijke informatie met nog meer mensen te delen
    Uiteraard met adverteerders, maar verder met iedereen waarmee ze geaffilieerd zijn. En als ik zeg persoonlijke informatie, dan moet je denken aan jouw Likes, je reacties, maar ook je privé-berichten en alle informatie die je hebt opgegeven toen je je ooit aanmeldde bij Facebook. In hun eigen data-gebruik-policy geeft Facebook aan dat de informatie die zij delen zaken kunnen bevatten zoals “religie, gezondheid en politieke standpunten.” Als extraatje zal Facebook ook informatie over jou ontvangen van hun eigen affiliates (denk bijvoorbeeld aan het door FB overgenomen Instagram).
  • Je kunt niet langer bepalen van wie je privé-berichten ontvangt
    Dat kan nu nog wel, maar onder het nieuwe beleid kan en mag iedereen jou berichten sturen. Fijne spam, fijne uitnodigingen tot van alles, berichten van allerlei bedrijven of willekeurige vreemden die je iets willen aansmeren.
  •  Facebook is bezig met een advertentienetwerk
    Dat betekent dat ze niet alleen meer óp Facebook advertenties laten zien gebaseerd op je surfgedrag buiten Facebook (nu al het geval), maar dat ze ook op andere plekken advertenties willen gaan laten zien gebaseerd op je gedrag (zie punt 1) buiten Facebook.
  • Zichtbaarder dan ooit
    Facebook stelt in de nieuwe policy dat het bijna onmogelijk zal worden om berichten voor bepaalde mensen te verbergen en benadrukt dat als je een bericht wel verbergt, je dat meestal alleen voor jezelf doet: het bericht kan nog steeds verschijnen in zoekresultaten.
  • Informatie over jou
    In de Engelstalige versie van de nieuwe policy heeft Facebook “Your data” (jouw data) veranderd naar “Information about you”….hmmmmm, een semantische bijzonderheid die lijkt te benadrukken dat Facebook jouw gedrag op (en dan dus ook buiten Facebook) ziet als eigendom van Facebook zelf.

Maar nog belangrijker

Er is nog een laatste kwestie die bij deze stemming een rol speelt en van bijzonder groot belang is. In het nieuwe voorstel zal de mogelijkheid om te stemmen worden weggenomen. Oftewel, als je nu niet stemt, zal het nooit meer kunnen.

Jeumig, wat nu?

Op dit moment hebben nog geen 400.000 mensen hun stem uitgebracht en de tijd begint te dringen. Stemmen kan namelijk nog maar tot 10 december. En om nou niet straks met het “ik stond erbij en ik keek ernaar”-gevoel de kerstdagen in te gaan, verzoek ik je om vandaag nog je stem uit te brengen. Natuurlijk is het twijfelachtig dat we de 300miljoen gaan halen. Maar hoe meer mensen stemmen, hoe relevanter het signaal naar de Facebook-goden.

Vergeet die quote of dat zelfportret met die duckface even voor een paar dagen en breng je stem uit, maar roep ook vooral ál je Facebook-buddies op om hetzelfde te doen. Je kunt ze naar dit artikel verwijzen voor wat meer achtergrond, dan hoeven ze niet de hele policy zelf te lezen, maar zet al je power als online influencer (en offline-metbier-influencer) even in en klik die knop.

Stemmen doe je hier. Zorg dat je bent ingelogd en klik op het tabje Vote om te stemmen. Kies nu voor “Existing Documents: The current SRR and Data Use Policy

En omdat het Facebook is, ook nog een plaatje. Natuurlijk kort door de bocht, maar wel makkelijker delen.

Op verzoek hier ook de Engelstalige versie voor als je veel Amerikaanse of internationale vrienden op FB hebt…

Andere bronnen:

 

0 Shares:
8 comments
  1. Tijd om te vertrekken bij Facebook en een alternatief te bouwen /zoeken dat je privacy wel respecteert! Goed artikel in ieder geval.

  2. Is er ook ergens een originele bron waarin vermeld staat dat FB hun privacy regels aan het veranderen is? Alleen omdat iemand een app online zet en een aantal statements maakt op hun voorpagina vind ik eigenlijk onvoldoende. Ter info: IEDEREEN kan zich aanmelden voor Facebooks app developer programma dus iedereen kan een dergelijke pagina aanmaken…

    Facebook is een bedrijf dat geld wilt verdienen en om heel eerlijk te zijn verwacht ik niet dat er in de toekomst andere social media platvormen komen die volledig gratis zullen zijn en braaf zullen blijven wat betreft hun privacy statements. Google+, Hyves, Myspace, Cu2, zijn allemaal bedrijven die met jouw gegevens derde partijen helpen om hun business te drijven.

    Overigens, om van het hele privacy probleem af te zijn kan je ook gewoon kiezen om niet alles te delen (imho, als je geen naaktfoto's van jezelf online zet of deelt, dan komen ze ook niet op facebook of bij andere partijen)

Comments are closed.

Dit artikel is 17.908 keer gelezen