“In the future everybody will be world famous for fifteen minutes,” stond er in de tentoonstellingsgids van Andy Warhol in 1968. Een visionaire uitspraak als je bedenkt dat in 1990 het internet is ‘uitgevonden’, waarmee je pas écht in een handomdraai beroemd kunt worden. Natuurlijk heeft de vluchtigheid van deze roem gevolgen voor de omgang met het vormgeven van je online communicatie.

Social media frenzy

Als je kijkt naar het social media landschap (zie ‘This INSANE Graphic Shows How Ludicrously Complicated Social Media Marketing Is Now’), valt op dat er nogal wat pogingen zijn gedaan hét social media platform neer te zetten. Nu is het onwaarschijnlijk dat Facebook volgend jaar niet meer bestaat, maar het kan zomaar gebeuren dat morgen de nieuwe Zuckerberg om de hoek komt kijken die zijn ‘15 minutes of fame’ claimt. Maak jezelf dus niet afhankelijk van een platform, maar zorg ervoor dat jouw online toepassingen eenvoudig op nieuwe netwerken aansluiten.

Bullshitbingo

Elke week is er wel een nieuw buzzword dat het internet en met name social media beheerst. Ik spreek veel met bedrijven die vragen of we ook iets kunnen doen met Big Data, Apps of social media. Het bedrijf beschikt dan niet eens over Small data, de doelgroep is niet aangesloten op mobiele devices en is al helemaal niet te vinden op social media. Laat je dus niet overrompelen door alle bullshitbingo, wat natuurlijk op zichzelf al zo’n modewoordje is en je over een jaar niet meer hoort. ;)

Hoge bomen vangen veel wind!

Elke dag word je overspoeld met updates over Facebook, Twitter, Apple, Google en Microsoft. Wat velen echter niet door hebben, is dat er in de schaduw van deze groten der aarde nieuwe grootmachten aan het ontstaan zijn. Zo verwerft Amazon onopgemerkt een enorm marktaandeel met zijn webservices en fysieke producten (bijvoorbeeld de Kindle Fire tablet). Laat je dus niet teveel zand in de ogen strooien door de gevestigde orde, maar blijf kritisch kijken naar wat er nog meer beschikbaar is in de markt. Voor je het weet ben je getrouwd met iemand die al 14 minuten en 59 seconden roem heeft verbruikt.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 2.350 keer gelezen