Je kent dat wel: uitnodigingen om te connecten op LinkedIn of vrienden te worden op Facebook. Terwijl je de persoon in kwestie nog nooit hebt gesproken, laat staan hebt ontmoet. Dat lijkt op stalking en geeft meestal een ongemakkelijk gevoel.

Allemansvriendjes

Ik maak daar tegenwoordig korte metten mee. Schrijf een vriendelijk, doch beslist berichtje terug dat ik me weliswaar vereerd voel, maar toch echt op z’n minst eerst samen een kopje koffie wil drinken. Soms leidt dat tot verrassende ontmoetingen die je nooit zelf had kunnen voorstellen. In een enkel geval is de ontvanger beledigd en vindt-ie mij een arrogant figuur. Want lang niet iedereen is zo kieskeurig. Ook op de social media tref je allemansvriendjes. En misschien is daar ook wel niks mis mee.

Fijne cappuccino

Maar voor mij persoonlijk is het prettig om een principe te hanteren, een uitgangspunt voor uitnodigingen. Want intussen vormen de ongewenste exemplaren wel een van de grootste ergernissen op sociale media, volgens onderzoek van Sander van Lingen. Daar verscheen in 2011 al een ander artikel over, met dezelfde conclusie.

Kortom: stop met die ongewenste uitnodigingen aan onbekenden. Pak het liever anders aan: stuur een gezellig mailtje en trakteer zo iemand op een fijne cappuccino. Kun je mooi wederzijds uitzoeken of jullie iets voor elkaar kunnen betekenen. En elkaar dan alsnog toevoegen, liken of bevrienden.


Geschreven door