Dit is mijn laatste blog in een reeks van interviews over vrouwen in de PR en branding. In deze reeks heb ik een viertal pittige vrouwen ondervraagd over hun vakgebied. Lees hier het vorige interview met Chris Potter. Deze professionals heb ik allemaal om één en dezelfde reden geïnterviewd; omdat ik nieuwsgierig ben naar het hoe en waarom. Waarom zijn deze dames actief in deze branche? Wat verstaan zij onder de juiste PR en/of branding? En wat voor tips hebben zij voor ons, de lezers van 42Bis? Nu is het de beurt aan de ‘selfmade PR woman’ Claire van der Hall.

Wie is Claire van der Hall?

‘In mijn paspoort staat, 28 jaar en vrouw. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam, ik ben een vechtertje, ambitieus en ik maak graag het verschil met mijn werk. Ik ben begonnen met ondernemen in 2008, niet lang nadat ik van School voor Journalistiek had afgerond. Momenteel run ik een PR- en communicatiebureau gespecialiseerd in festivals, events en cultuur. Daarnaast presenteer ik voor BUMA-panels over de muziekscene tijdens Muzikantendagen en Amsterdam Dance Event.’

Freelance journalist

‘2008 was een belachelijke tijd om te starten als journalist omdat in mijn vakgebied niet voldoende uitdagende banen beschikbaar waren. Ik begon als webredacteur. Maar ik vond het werk als webredacteur niet uitdagend genoeg. Via de functie van een communicatiemedewerker bij een nachtclub ontdekte ik wat ik wel leuk vond. Ik werkte daarvoor nog als freelance journalist, maar na het werk in de club ging ik er vol voor. Werken in loondienst had ik toen wel gezien. Ik kreeg steeds meer werk in de communicatie in plaats van in de journalistiek. Ook kreeg ik via mijn netwerk verzoeken voor het schrijven van een biografie voor een DJ, persberichten opstellen en het promoten van de opening van een nieuwe club. Toen ben ik parttime Communicatiemanagement gaan studeren terwijl ik doordeweeks mijn eerste klanten van dienst was.’

Achtergrond van Claire

‘Voor mij is mijn dagbesteding belangrijk. Ik ben niet de persoon die van 9 tot 5 uur aan het werk is met bijvoorbeeld een verfklus of administratieve baan en dan naar huis gaat om te chillen. Ik wil dat mijn werk betekenis vol is.’ Waarom is dit voor jou zo belangrijk? ‘Ik ben grootgebracht in een uitdagende buurt en ik wil beter zijn en een leukere baan hebben dan mijn ouders. Dit is een soort competitie die ik met mijzelf ben begonnen. Als persoon kan je mij omschrijven als een feestje maar ik kan soms behoorlijk chagrijnig zijn, maar bovenal ben ik een selfmade woman.’

Waarom PR?

‘Daar heb ik nooit om gevraagd, dat is voortgekomen uit mijn affiniteit met het journalistenvak en mijn werk in het uitgangsleven en de PR. Het is vanzelf gegaan maar het is ook het vakgebied waar ik goed in ben. Ik heb een journalistenhart, ik vertel graag een verhaal. Ik deed altijd al aan storytelling en dat doe ik nog steeds.’

PR tips voor ondernemers

‘Mijn tips, probeer je zelf te onderscheiden door jouw vakkennis te delen. Iedereen heeft een autoriteit nodig, dat kan je worden door je als autoriteit op te stellen. Straal het uit: ik ben degene bij wie je moet zijn. Zo ben ik zelf beschikbaar voor de projecten van afstudeerders, als studenten vragen hebben over vrije tijd besteding in combinatie met Amsterdam kunnen zij bij mij terecht. Ik blog over dit onderwerp: Claire City blog. Het blijf een persoonlijke keuze hoe je jezelf profileert. Ik gebruik altijd nieuwshaakjes, per soort medium bekijk ik welke haakje interessant is. Zelf vind ik mijn eigen PR als ZZP-er mij goed afgaan, ik profileer mij een beetje brutaal. En dat ben ik ook wel.’ Op zoek naar promotietips special voor muzikanten? Deze video is een aanrader.

Wie inspireert jou?

Mijn inspiratiebron is: If jou have to cry, go outside, het boek geschreven door PR dame Kelly Cutrone. Kelly had ook een rolletje in The Hills, de enige vrouw die er niet uit zag om door een ringetje te halen. Zij heeft een sterke zakelijke aanpak: gaan voor waar je in geloof. Zij heeft in haar leven heftige persoonlijk drama’s zoals een drugsverleden goed overwonnen. En daarnaast ben ik ook geïnspireerd door Courtney Love’s Rock-en-Roll-mentaliteit. Courtney kan het totaal niet schelen wat andere mensen van haar vinden.’

Waarom heet jouw bedrijf Claire PR?

‘Werkelijk waar, het heeft geen diepere betekenis dan dat het rijmt. Tijdens mijn freelance tijd als journalist ben ik begonnen met Claire Report en later toen ik de switch gemaakt in 2010 naar PR werd het Claire PR. Daarnaast blog ik onder de bedrijfsnaam Clair Cityblog. Wat ik mooi vind aan de naam Claire behalve dat het mijn eigen naam is, is dat het helderheid en licht in de duisternis betekent en dat is ook hoe ik werk en waar ik voor sta.’

Uniek

‘Wat mij uniek maakt is mijn aanstekelijke drive, zakelijk aanpak en mijn kennis van PR en ervaring in de niche, festival, nachtleven en cultuur. Ik ben onderscheidend met PR in de uitgaanswereld. Anderen zitten graag in deze scene omdat ze zelf van uitgaan houden. Daar ben ik anders in, ik ga net zo lief naar een kroeg of blijf heerlijk thuis. Daardoor kan ik zakelijk met mijn opdrachtgevers werken, terwijl anderen er vaak wat dieper inzitten en niet altijd meer objectief kunnen kijken naar de wijze van promoten van events. En dan helpt de groep die om hun heen staat ook niet door mee te praten zonder een kritische noot te laten horen.’

Wat doe jij over 5 jaar?

‘Dan heb ik een gezin met kinderen. Ik wil nog steeds een uitdagende baan, maar misschien in een andere branche. Ik wil niet tot diep in mijn dertigste nog bezig zijn met het promoten van events. Ik blijf wel  werken in de vrijetijdsbesteding (restaurants, events, …) en hopelijk ook meer aan city marketing doen. Of misschien begin ik wel een broodjeszaak, tijdens mijn studietijd heb ik heel veel broodjes gesmeerd en dat vond ik erg leuk haha!’


Geschreven door