Stel dat je een date hebt en de ander loopt je iets te hard van stapel. Of je staat aan de bar en iemand legt een hand op je billen. Wat doe jij dan?

Voor jongeren tussen de 14 en 16 jaar is het soms moeilijk om hun grenzen aan te geven en te bepalen hoe ze op dit soort situaties reageren. Niet dat dat voor iedereen boven de 16 vanzelfsprekend altijd makkelijk is, maar voor de leeftijdsgroep 14 tot 16 is er nu een nieuwe online game. De game heet ‘No or Go‘ en is door Rutgers WPF en Soa Aids Nederland in het leven geroepen.

Kluisgeheim

Dinsdag 20 november was de lancering van de game op een school in Hoorn met de actie ‘Kluisgeheim: ontdek wat voor flirt jij bent!’, omdat de kluisjes op school natuurlijk de plek bij uitstek zijn waar jongeren samenkomen. De scholieren vonden in hun kluisje een uitnodiging om de game te spelen.

Weerbaarheidsgame

Het doel van de game is jongeren weerbaarder te maken tegen grensoverschrijdend gedrag. Rutgers WPF geeft aan dat uit eerder onderzoek blijkt dat alle jongeren het onacceptabel vinden als je wordt gedwongen om seksuele handelingen te verrichten. Maar ze vinden ook dat sommige vormen van ongewenst gedrag, zoals ongewenst aangeraakt worden, ‘erbij horen’. Met het spel No or Go willen Rutgers WPF en Soa Aids Nederland jongeren op een positieve manier laten zien hoe zij hun wensen en grenzen kunnen aangeven.

Wat zou jij doen?

In het spel kiezen jongeren een avatar, gebaseerd op het eigen geslacht en seksuele voorkeur. Ze bewegen zich door het spel met de vraag: wat zou jij doen in een bepaalde situatie? Ik heb een paar personages uitgeprobeerd, waarbij ik een aantal situaties nogal stereotyperend vond. Als meisje kreeg ik bijvoorbeeld als eerste vraag: Je bent verliefd, je vriendje wil verder gaan, maar voor jou gaat het wel heel snel… wat doe je? Terwijl de eerste vraag in mijn rol als jongen was: Je bent verliefd, je hebt echt zin in meer, maar je vriendin doet een beetje ontwijkend. Wat doe je? Alsof alleen jongens altijd snel verder willen en alleen meisjes meer tijd nodig hebben. Wat mij betreft mag best duidelijk worden dat deze ‘problemen’ aan beide kanten kunnen spelen. Gelukkig was dit niet bij alle vragen het geval. In de situatie dat een jongen met een meisje zit te chatten komt in beide gevallen de vraag: Zij vraagt of je wat meer kunt laten zien dan alleen je mooie glimlach… Wat doe je? (En hetzelfde dus met ‘hij’.)

Wie ben jij?

Aan de hand van de antwoorden die je gegeven hebt, wordt bepaald of je een coole player, een kalme afwachter, een directe diva, een charmante casanova of een van de andere twaalf types bent.

Bron afbeelding: Sense

Ben je bijvoorbeeld een directe diva, dan betekent dat dat je weet wat je wilt en dat je duidelijk bent. Je krijgt een tip en wordt daarna doorverwezen naar de site www.sense.info. Hierdoor vraag ik me af in hoeverre het spel terecht een weerbaarheidsgame genoemd kan worden. Als het erom gaat dat jongeren aan het denken gezet worden over hoe ze ergens op zouden kunnen reageren, is het spel geslaagd. Over veel situaties zullen ze nog nooit nagedacht hebben en hierdoor kunnen ze beter voorbereid zijn. Maar veel verder dan deze bewustheid gaat het spel niet. Heb je door het spel bijvoorbeeld het idee gekregen dat je niet weerbaar genoeg bent, dan wordt nog niet duidelijk hoe je hier iets aan kunt doen. Je moet daarvoor doorklikken naar Sense.info en zelf op zoek gaan naar die informatie. Daarmee vergroot de game niet zozeer de weerbaarheid van de jongeren, maar is het vooral een opstapje naar verder onderzoek.

0 Shares:
Dit artikel is 4.384 keer gelezen