Zoek eens op 42bis.nl op de zoekterm ‘Hyves’. Au. Het laatste resultaat dateert alweer van juni. Op zich niet verrassend, want mensen roepen al tijden dat Hyves dood is. Vervolgens roept Hyves dat dat absoluut niet het geval is. Maar omdat je niets ervaart van die zogenaamde levendigheid van Hyves, blijf je achter met een soort medelijden voor de mensen die van hun baas moeten blijven verklaren dat hun social netwerk niet dood is. Nu was ik onlangs bij Hyves op bedrijfsbezoek en werd ik positief verrast.

Herpositionering

Positief verrast ten eerste omdat Hyves eindelijk toegaf niet te kunnen opboksen tegen Facebook en Twitter.  Finally! Voor mij won Hyves hier in ieder geval weer een stukje geloofwaardigheid mee terug (hoewel dat wel wat teniet werd gedaan omdat de Hyves medewerkers te pas en te onpas bleven herhalen dat Hyves niet dood is). Maar goed, ten tweede was ik positief verrast omdat Hyves echt een nieuwe richting inslaat. De focus verschuift van netwerksite naar online gaming en sociaal nieuws.

Website van het Jaar

TMG liet in december van 2011 al weten te investeren in games. En dat begint zich nu uit te betalen. Hyves Games is namelijk uitgeroepen tot de Website van het Jaar in de categorie ‘Games’. Volgens Hyves is het platform zelfs het grootste social gaming platform van Nederland. Dan ben je toch lekker bezig met je herpositionering.

Worstelen met imago

Vreemd genoeg is dit compleet aan mij voorbij gegaan. Nu speel ik ook nauwelijks online spelletjes en behoor ik niet tot de doelgroep van Hyves (jongeren tot 20 jaar), maar lees ik wel veel artikelen over online ontwikkelingen. Dan is het toch gek dat ik dit heb gemist? Want het is een mooie prestatie. Volgens mij ligt het aan het imago van Hyves. De ‘Hyves is dood’-stempel zijn ze nog lang niet kwijt. Een van de grootste uitdagingen waar Hyves nu voor staat is in mijn ogen het omvormen van het beeld van Hyves bij niet-gebruikers. Want als bloggers niet meer over je schrijven en adverteerders niet meer bij je adverteren, kun je het allermooiste platform ter wereld hebben, maar red je het simpelweg niet. Wat denk jij, staat het imago van Hyves de transitie in de weg? Ik ben benieuwd hoe ze het imago een boost gaan geven. Ik help ze in ieder geval een handje met dit blog. :-)

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 3.618 keer gelezen