Meisjes worden al jong geconfronteerd met hun uiterlijk. Op billboards, in glossy’s en op profielsites zien ze alleen maar slanke, mooie meisjes. Juist op de leeftijd dat ze op zoek gaan naar hun eigen identiteit, willen ze er allemaal hetzelfde uitzien. Tijd voor een lesje girlpower anno 2012.

Media spelen een belangrijke rol in de totstandkoming van dit vertekende en ongelijkwaardige beeld. Rechte tanden, gladde huid en nergens zo’n onsmakelijk vetrolletje. Eindeloze fotosessies in tienerkamers zorgen ervoor dat alleen de perfecte profielfoto online komt te staan. Kijken en bekeken worden, de digitale snelweg is voor tieners hét platform om zich te spiegelen aan elkaar. Op zich niets mis mee, mits ze sterk genoeg in hun schoenen staan om zich een gezond beeld over uiterlijk, relaties en seksualiteit te vormen.

Evolutie

Dove vecht al jaren tegen de onrealistisch slanke en mooie dames die onze media vullen en richt nu haar pijlen op de nieuwe generatie. Juist, via internet en social media. Want dat mag dan het kanaal zijn waardoor we overvloedig in aanraking komen met al dat moois, het is natuurlijk ook bij uitstek het medium om de jeugd te bereiken.

Dove wil dat vrouwen zich realiseren dat ons schoonheidsideaal uit Photoshop komt. Echte mensen zien er niet zo uit.

Dit jaar klimt Dove dus opnieuw op de barricades en heeft november uitgeroepen tot Self Esteem-maand. In haar campagne komt zij met de volgende feitjes:

  • 67% van de meisjes voelt een sociale druk om mooi te zijn. Deze druk komt met name van de meisjes zelf (31%), de maatschappij (15%) en vrienden (13%)
  • 22% van de meisjes vermijdt wel eens een sociale activiteit omdat ze vinden dat ze er niet goed uit zien, zoals:
    • Naar het strand, het zwembad, de sauna of een kuuroord gaan (10,1%)
    • Naar school gaan of shoppen voor kleding (beide 4,1%)
    • Naar een sociaal evenement, feestje of club gaan (3,9%)
  • Bijna driekwart van de meisjes geeft aan dat zijzelf het meest kritisch zijn als het gaat om hun uiterlijk

Schokkend!

Zeker als je bedenkt dat 52% van de meisjes zegt dat haar moeder haar belangrijkste rolmodel is. Maar als moeder willen we dit toch niet voor onze dochters? Daarvoor hebben onze moeders en oma’s toch niet gevochten voor gelijke rechten? Volgens mij wil elke meidenmoeder dat haar dochter opgroeit tot een zelfverzekerde vrouw die haar kwaliteiten ten volste benut en keuzes maakt die bij haar past.

De boodschap? Girlpower begint bij ons. Praat met je dochter voordat de beautyindustrie dat doet.

Impressed?

Download dan ook gratis deze mooi vormgegeven toolkits op de website van Dove. Klim op de digitale barricade en praat met je meiden. Want van empowerment worden ze pas echt mooi.

Girlpower anno 2012 | over de invloed van media op het zelfbeeld van je dochter

Girlpower anno 2012 | over de invloed van media op het zelfbeeld van je dochter

Geschreven door