In navolging van Facebook lanceerde Google+ ook haar bedrijfspagina’s. Wat is het nut van deze pagina’s  en niet geheel onbelangrijk, wat zijn de verschillende mogelijkheden van een dergelijke pagina en is het ook echt een must om een bedrijfspagina op Google+ te hebben?

Updates: tekst, afbeeldingen en video

Net zoals bij Facebook pagina’s is het bij een Google+ pagina ook mogelijk om statusupdates te plaatsen, die gedeeld kunnen worden of die je een +1 kan geven. Verder is het natuurlijk ook mogelijk om te reageren op statusupdates. Naast een tekstuele statusupdate is het mogelijk om een link te delen. Dit kan bijvoorbeeld een link naar een interessant artikel zijn of een link naar je eigen website.

Naast tekstuele updates is het ook mogelijk om een of meerdere afbeeldingen als update te versturen. Dit werkt hetzelfde als bij een persoonlijk profiel. Ook video’s kunnen gedeeld worden met de groep volgers die je hebt.

42bis Google+

Google+ bedrijfspagina: de voor- en nadelen

Het eerste voordeel is natuurlijk dat Google+ pagina’s getoond worden in de zoekresultaten, je wordt dus beter vindbaar met je bedrijf.

Een ander groot voordeel van Google+ in het algemeen ten opzichte van Facebook zijn de Hangouts. Met een Hangout kunnen videochats of lezingen gehouden worden met of voor bijvoorbeeld klanten. De Hangout functie werkt prima en is daarom misschien wel een onderscheidende functionaliteit om juist wel een Google+ pagina te gebruiken.

Het laatste voordeel van Google+, maar dat is persoonlijk, is dat de lay-out een stuk cleaner en rustiger is dan die van Facebook, maar daarin kunnen smaken natuurlijk verschillen. Het presenteren van de verschillende statusupdates is een stuk fijner en rustiger dan hoe Facebook dit heeft aangepakt.

Ik kan persoonlijk echter maar één nadeel vinden aan de Google+ pages en dat is het welbekende argument dat het geen levendig platform is. Dit is erg jammer, want er zit zeker potentie in. Helaas was het voor veel “gewone” computergebruikers al een hele grote stap van Hyves naar Facebook, dus de kans is groot dat deze niet snel over zullen stappen naar nog een social media platform. Hierdoor blijft het erg rustig op Google+ qua “gewone” consumenten, waardoor er ook weinig mate van interactie kan zijn.

Een must?

Persoonlijk vind ik het een kleine moeite om een Google+ pagina aan te maken en deze te onderhouden. Dat kan trouwens makkelijk via Hootsuite. Maar om te zeggen dat het leven zonder Google+ bedrijfspagina een stuk minder zonnig is, nee dat niet. De werkelijkheid is dat Facebook een levendiger kanaal is dan Google+, dus daar is de kans groter om je doelgroep te vinden en de dialoog met je doelgroep aan te gaan. Verder zijn de functionaliteiten van een Google+ pagina nagenoeg gelijk aan die van Facebook.

Het onderscheidende vermogen van Google+ zit hem echter in de Hangouts, waarmee de doelgroep makkelijk bereikt kan worden en die op een mooie manier in de online strategie verweven kan worden. De Hangout functie kan bijvoorbeeld ingezet worden als helpdesk of om klanten bijvoorbeeld feedback te laten geven over een bepaald product.

Gebruiken jullie zakelijk de Google+ pagina’s en zo nee, waarom hebben jullie ervoor gekozen om dit niet te doen? Uitleggen waarom je er wel gebruik van maakt mag natuurlijk ook.

0 Shares:
1 comment
  1. Ik ben het helemaal met je eens. Het opzetten is niet zo ingewikkeld, en Google biedt zeker mogelijkheden, maar het feit dat zich op dit moment nog weinig potentiële klanten bevinden op het platform zorgt ervoor dat ik nog niet zo enthousiast word van Google, helaas. Naar mijn idee bevinden zich op dit moment vooral marketingmensen op Google plus, om te achterhalen hoe het werkt en op een iets meer zakelijke, maar toch informele manier met elkaar te communiceren.

    Ik merk dat veel bedrijven al moeite hebben om facebook bij te houden en te begrijpen, die zullen niet snel overstappen naar een ander medium. Maar ik hou Google plus zeker in de gaten!

Comments are closed.

Dit artikel is 2.769 keer gelezen