Op internet verschijnen regelmatig nieuwe, ‘grote’ woorden die de nieuwste nieuwigheden van het web – en alles wat ermee verbonden is – beschrijven. ‘Big Data’, ‘SEM’, ‘CYOD’, maar ook ‘The Internet of Things’ en ‘Cloud Computing’. Weet jij waar die termen allemaal voor staan? Ja? Mooi, daar kom ik nog op terug. Nee? Ik heb expres geen hyperlinks (nog zo eentje!) toegevoegd. Wacht nog even met Googlen alsjeblieft.

Niet de bedoeling

Kende je deze al?

Managen op z'n Gronings

Ik ben geen Groninger, maar ik ben het wel erg eens met de boodschap: veel termen zijn in het leven geroepen om een breder concept kort samen te vatten, maar dat wil niet altijd zeggen dat de boodschap (dat concept) daarmee beter over komt. Ongeacht of je het tegen klanten hebt of tegen collega’s. Wat volgens mij namelijk niet de bedoeling is, is:

  • wanneer mensen ‘grote’ woorden gebruiken omdat ze anders denken niet serieus genomen te worden
  • wanneer ‘grote’ woorden gebruikt worden in gesprekken waarbij de ander niet weet wat ze betekenen
  • wanneer iemand zich beter voor probeert te doen door het gebruik van ‘grote’ woorden, terwijl hij/zij de precieze betekenis ervan niet weet (en ze waarschijnlijk zelfs verkeerd gebruikt)
  • wanneer ‘grote’ woorden gebruikt worden om iets anders niet te hoeven zeggen

Veel werknemers en managers zullen zichzelf herkennen in dit ongemakkelijke gebruik van ‘grote’ woorden.

Kans op een goed gesprek

Had jij net ‘ja’ geantwoord bij die opsomming van ‘grote’ internet termen? Wees eens eerlijk: gebruik je die termen ook in bovenstaande voorbeelden? Zo ja, wordt het gesprek er dan echt beter op? Zo nee, goed bezig! (Maar lees toch nog maar even verder…). Had jij net ‘nee’ geantwoord bij die opsomming van ‘grote’ internet termen? Gefeliciteerd! Jij maakt, zolang je het goed aanpakt, kans op de beste gesprekken. Ik heb dit zelf ervaren toen ik net begon in de internetbranche. Nadat ik een stukje trots opzij gezet had, ben ik zoveel mogelijk gaan vragen wat die woorden betekenen. Op die manier kwam ik erachter dat 1) mensen/managers soms ook gewoon een term kopiëren en 2) het gesprek veel interessanter kan worden wanneer je samen de betekenis probeert te achterhalen (lees: een ijsbreker!). Grijp dus niet meteen (stiekem) naar Google om vervolgens ook te kunnen doen alsof je weet wat dat woord betekent. Je zult verstelt staan van hoe vaak je gesprekspartner – degene van wie je tot nu toe onder de indruk was doordat hij/zij zulke ‘grote’ woorden gebruikte – dan ineens begint te stotteren. En, voilà, zo zit je weer als gelijkwaardige gesprekspartners te praten!

‘Leek’ en ‘expert’ op een lijn

Op Twitter durft iedereen te vragen (#dtv of #durftevragen). Waarom zou je in een ‘echt’ gesprek niet hetzelfde doen? Wat ik hiermee zeggen wil, is dat het gebruik van jargon juist erg goede gesprekken kan opleveren – onder voorwaarde dat beide personen bereid zijn zich wat kwetsbaarder op te stellen. Dus degene die de ‘grote’ woorden gebruikt, mag ineens hard gaan nadenken over de betekenis ervan (en erachter komen dat die betekenis niet altijd makkelijk uit te leggen is) en de ander mag gaan toegeven dat hij/zij wel wat uitleg kan gebruiken. Sterker nog, soms is de uitleg van de ‘leek’ (de terugkoppeling) beter te begrijpen dan die van de ‘expert’. Daarbij is het vaak veel leuker om een discussie te starten over de werkelijke betekenis van een term of hoe bruikbaar het achterliggende concept nou echt is.

Die Groningers hebben dat dus maar mooi begrepen. Ik ben benieuwd of daar nog meer voorbeelden van bestaan…

 


Geschreven door