Had je het druk? Niet zoveel geklikt? Bang dat je wat het gemist? Don’t worry, wij zetten de artikelen van de afgelopen week op een rijtje.
Het geheim van een goede bolderwagen
Waarom zijn er zoveel experts en bureautjes die zeggen dat ze heel goed zijn in webdingetjes, maar er stiekem de ballen verstand van hebben? De vraag wordt vaak gesteld, maar niet altijd concreet beantwoord. Omdat het makkelijk geld verdienen is? Wellicht. Maar laten we uitgaan van het goede van de mens. For the sake van dit artikel dan in ieder geval.
Hoeveel kost een like?
We konden er natuurlijk op wachten. Na het kopen van likes op Facebook en followers op Twitter, kun je nu ook volgers op Pinterest kopen. Evenals likes en followers op Instagram en uiteraard ook volgers op Tumblr. En kijkers op YouTube. En +1’s op Google. En SoundCloud plays. Zucht. Ik ben tegen. Maar is een like voor drie cent een goede prijs?
Mindset: de webnerd die Moet weten
Mijn wereld bestaat voor het grootste deel uit mensen die van het web hun werk hebben gemaakt. Online marketeers, online communicatiemensen, social media moguls, webanalisten, usability-bobo’s, webdesigners en al het andere volk dat professioneel web-oloog is.
Het veranderende consumentengedrag
Door de opkomst van smartphones en tablets is iedereen overal en altijd connected. Dit resulteert er onder andere in dat consumenten op elk moment van de dag hun informatie- en aankoopbehoefte kunnen bevredigen. Voor bedrijven is dit een grote uitdaging. Marketingcommunicatie is geen eenrichtingsverkeer meer. De consument heeft een stem gekregen en wil gehoord worden. Daarnaast is hij prijsbewust en vergelijkt producten naar hartenlust. Bedrijven zullen in hun marketingcommunicatiestrategie rekening moeten houden met dit veranderende consumentengedrag. Wie de consument negeert, zal van een koude kermis thuiskomen.
Spiekbriefje voor een goede schoolwebsite
Scholen zien hun website steeds vaker als een serieus medium. Weg met de online schoolgids, tijd voor een prachtige levende schoolwebsite.
Actueel
Cookje erbij?
De derde netwerkbijeenkomst van Webshop Wednesday had dit keer als thema een wat droger, maar heel actueel onderwerp; de nieuwe cookiewetgeving. Waar de bijeenkomst begon met advies en tips van juridisch adviseur Peter Kager en Martijn Hos vanThuiswinkel.org, eindigde het vanuit de zaal in een oproep om met z’n allen een revolutie te weeg te brengen: weg met die ingewikkelde, dure nieuwe cookiewet!
We missen elkaar zo!
De meest gedeelde emotie op Twitter blijkt “Ik mis je” te zijn. En dat delen we dan ook het liefst ‘s nachts, als we op bed liggen en niet kunnen slapen.
Anne Tel – Over Paaseitjes, IVF en self-publishing
Onderweg naar de interviewlokatie, besef ik me dat het eigenlijk vreemd is. Ik heb haar nog nooit ontmoet, maar heb net wel vijf (heftige) jaren van haar leven meebeleefd. Dat is inherent aan het publiceren van een autobiografisch verhaal, maar toch. Een dik uur later, weet ik nog veel meer van haar. In een energiek interview vertelt Anne Tel hoe ze kwam tot het schrijven van haar boek en hoe ze het zelf uit heeft gegeven.
Tussen kunst en volk: Rijksstudio wil de kloof dichten
“Kunst is van iedereen en iedereen is een kunstenaar.” Dat is het geluid dat steeds vaker klinkt uit een wereld die toch op z’n minst gezegd ervan kan worden verdacht dat het bedoeld is voor slechts een kleine groep ingewijden. Maar ook kunst moet ergens zijn bestaansrecht verdienen, al is het alleen maar omdat er veel subsidiegeld in omgaat en dus gemeenschapsgeld. En als die gemeenschap zich structureel niet betrokken voelt, dan is kunst – in tijden van crisis en bezuinigingen – opeens een heel kwetsbaar onderwerp.
Cookies, wat heb je eraan en wat moet je ermee?
Waarschijnlijk ben je er de laatste tijd al heel wat keren tegenaan gelopen: de cookie-popup of cookie-balk. Je surft naar een website – die je misschien al honderden keren eerder hebt bezocht – en dan staat daar de mededeling dat deze website gebruik maakt van cookies. En of je ze svp maar even wilt accepteren. Maar wat doet een cookie precies? Zijn ze gevaarlijk? En wat als je ze niet accepteert?
Bijbabbelen met Menno: Hasta la victoria, siempre!
Het was voor mij een verrassing, maar er blijkt dus meer in de wereld te gebeuren dan alleen maar internet. Stand-up comedian Menno Stam licht wekelijks op 42bis het meest opvallende nieuws uit in zijn video-column Bijbabbelen met Menno. Zodat wij webnerds net kunnen doen alsof we ons ook heus wel met anderehappenings bezig houden.
En verder…
- [Infographic] Heb jij een ongezonde relatie met social media?
- [Infographic] Trends op het gebied van delen
- [vacature] Oxfam Novib zoekt redacteur / copywriter
- [Infographic] Mobiel leren: de beste apps voor iOS
- [Infographic] Gezonde ogen in een digitale wereld
- [Infographic] Social media zombies
Apps, gadgets & online
- Deze website geeft je een goed gevoel!
- Tien handige extensies voor Firefox
- Maak van je iPhone een wapen