Daar is er weer één… een nieuwe social media-startup die denkt het te kunnen opnemen tegen Twitter en Instagram. Dus wat maakt Pheed dan zo anders? Sterft het niet net als veel andere initiatieven na de eerste hype een stille dood?


Het ontstaan van Pheed

Medeoprichter van Pheed, O.D. Kobo vond dat de evolutie van sociale netwerken was gestopt met Instagram. Hij verwoordt het als volgt: “Na 2 jaar bleef ik denken, waarom kan ik niet meer? Waarom hebben ze geen video geïntroduceerd? Waarom kan ik geen album uploaden? Zou het niet interessant zijn als Instagram ook tekst aanbiedt? Zou Twitter dan een beetje staan te schudden op z’n grondvesten? Misschien was het gewoon tijd voor een nieuw platform.”

Geld verdienen met je pheeds

Met Pheed kun je tekstuele updates, foto’s en video’s plaatsen of zelfs een live uitzending hosten. Maar met Pheed is het voor leden ook mogelijk geld te vragen voor toegang tot hun channel, zowel op abonnements- als pay-per-view basis. Ze kunnen van $1,99 tot $34,99 per view of per maand in rekening brengen. Want, zo is de verwachting, als je toestaat dat invloedrijke mensen geld mogen vragen voor hun content, wordt er content van hoge kwaliteit gecreëerd.

Celebrities

Al in de eerste dagen kreeg de startup veel celebs, waaronder Miley Cyrus en Paris Hilton, en andere smaakmakers met zich mee. En nu een paar dagen na de lancering, heeft Pheed al meer dan 350.000 unieke bezoekers. En dan is nog niet eens de iPhone app er, die eind oktober wordt verwacht.

En is het dan echt zo handig of niet?

Na een eerste blik op de site vind ik het in ieder geval een goede uitstraling hebben. Je hebt geen invite nodig om je aan te melden en het is gebruiksvriendelijk. In 420 tekens kun je kwijt wat je kwijt wilt. Je kunt er heel handig en snel fotoalbums mee uploaden.  En pheeds sharen via Twitter, Facebook en Google+. Het is zelfs mogelijk om vanuit Pheed een (niet Pheed-gerelateerde) Twitter-  of Facebook-post te doen. Ook heel waardevol, elke pheed kun je voorzien van een copyright als je dat wilt.

Maar waar ik wel mijn bedenkingen over heb:  gaan mensen betalen voor iets wat ze op Twitter of andere social media gratis kunnen krijgen? Misschien wel als aanbieders unieke content gaan plaatsen op Pheed. We hoeven alleen maar af te wachten, de tijd zal het leren.

In ieder geval wel leuk om je even in te schrijven voor Pheed en het zelf te proberen. Benieuwd wat jullie ervan vinden!

0 Shares:
8 comments
  1. Een helder geschreven en overzichtelijk artikel Suzan!

    Absoluut een interessante ontwikkeling. Gezien het snel groeiend aantal users lijkt het me niet onverstandig om alvast je eigen username en die van je bedrijf(-v+en) te claimen:)

  2. Heb me meteen aangemeld en eens rondgekeken. Wat ik met nieuwe netwerken meestal ervaar: ik ken er (nog) niemand en voel daarom nog niet meteen de behoefte om het actief te gaan gebruiken, komt ook door de nu veel aanwezige artiesten, daar heb ik niet direct een connectie mee. Misschien komt het nog. Leuk artikel in ieder geval!

  3. Dit is letterlijk gekopieerd en vertaald van een amerikaans artikel. Ben trots op je! Ik vraag me af of je andere artikels ook zo ontstaan zijn

Comments are closed.

Dit artikel is 4.294 keer gelezen