Je hebt het spotje ongetwijfeld wel een keer voorbij zien komen op tv: ‘Iedereen in Nederland krijgt een langer rekeningnummer’. Ofwel, iedereen in Nederland moet per 1 februari 2014 een IBAN nummer hebben. Waarom? Omdat dat onderdeel is van de SEPA: de Single Euro Payments Area. Met andere woorden, de Europese betaalmarkt die gelijkgetrokken gaat worden.

SEPA, wat moet het worden?

De bedoeling is dat in de niet al te verre toekomst in de hele Europese Unie, plus Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland en Monaco, met dezelfde set betaalmiddelen wordt gewerkt. Binnen de SEPA kan dan met één rekening en één set betaalmiddelen naar zowel nationale als internationale rekeningen geld worden overgemaakt. Om binnen de SEPA betalingen te kunnen verrichten komen er dus nieuwe overschrijvings- en incassomethoden, acceptgiro’s en betaalpassen, die allemaal uitgaan van dezelfde standaarden.

De S van sprookje?

SEPA zou voor meer duidelijkheid zorgen en minder kosten met zich mee moeten brengen voor bedrijf en consument. Klinkt prettig, zeker als dat zou betekenen dat de bank geen excuus meer heeft om bij een buitenlandbetaling een flink percentage in zijn eigen zak te steken. Maar wat kosten deze aanpassingen? Men is hier sinds 2009 mee bezig en voor 2014 zal het zeker niet afgerond zijn. Dat zijn aardig wat fte’s die een salaris mee naar huis willen elke maand. Wat zijn de kosten voor banken en bedrijven om de benodigde aanpassingen door te voeren? En hoeveel geld wordt daarvan doorberekend aan de consument?

De E van euro?

De komst van de SEPA is – volgens de site van Rijkswaterstaat – een logisch vervolg op de euro. Maar de euro staat nogal onder druk. Oké, sinds augustus 2012 klimt onze munt weer iets uit het dal, maar om nu te zeggen dat het een stabiele stijgende lijn is, nee. Is het dan slim om nu zoveel geld te steken in een project als dit? Of wordt er koste wat het kost doorgezet met het project dat inmiddels jaren onderweg is? Of getuigt het juist van vertrouwen in de euro en de economie als we doorzetten naar de SEPA?

De P van Paniek?

Voor consumenten is de grootste verandering het langere rekeningnummer (IBAN). Maar voor bedrijven kan de SEPA veel grotere consequenties met zich meebrengen. Reden om in paniek te raken? Voor de één meer dan voor de ander. Op Overopiban.nl staat veel informatie en is een checklist. De stappen die hierop staan in het kort:

  1. Stel een plan van aanpak op.
  2. Bepaal de overgangsdatum.
  3. Informeer je medewerkers, klanten, leveranciers en andere relaties.
  4. Maak tijdig afspraken met je softwareleverancier.
  5. Bepaal de consequenties van de nieuwe incassostandaarden op je bedrijfsprocessen.
  6. Laat je informeren door je bank.

Het Nationaal Migratieplan kan ook hulp bieden, al is dit plan niet altijd even makkelijk te lezen.

De A van Actie

Als marcom freelancer is mijn administratie relatief eenvoudig en hoef ik eigenlijk alleen mijn facturen aan te passen met mijn IBAN nummer. Maar als je te maken hebt met medewerkers, leveranciers, relaties, leden of donateurs, is het een ander verhaal. Wellicht vraagt de SEPA om aanpassingen in je administratie, de software waar je mee werkt of je bedrijfsvoering.

De nieuwe standaarden voor incasso’s brengen de nodige veranderingen met zich mee: zo gelden er andere aanlevertermijnen voor incassobatches bij de bank. Er komt een nieuw format voor online machtigingen (helaas nog niet voor 1 februari 2014 klaar). Ook zijn er richtlijnen over de informatie die je klanten dient te geven over het bedrag en het moment van afschrijven. En de bestandsformaten voor het aanleveren van bulktransacties wijzigen naar ISO 20022 XML.

Het is dus zaak om tijdig uit te zoeken welke aanpassingen je zult moeten doen. Sommigen doen dit wellicht met twee vingers in hun neus, anderen zullen er meer moeite mee hebben. Dus als iemand nog tips heeft of ervaringen tot nog toe wil delen, laat vooral een reactie achter!

Update: januari 2016: Sinds de IBAN/SEPA invoering zijn niet enkel de rekeningnummers aangepast, maar vervangt de SEPA-incasso ook de Nederlandse automatische incasso (of machtiging). Dit zorgt er onder andere voor dat automatische incasso’s niet meer door de bank, maar door de leverancier worden beheerd. Op de website www.sepastop.eu is in gewone mensentaal te lezen hoe dit precies zit!

 


Geschreven door