Vroeg of laat gaat elke e-commerce partij aan de slag met offline media campagnes. Waar het voor online inspanningen als normaal gezien wordt om deze accountable te maken, wordt bij offline campagnes vaak niet eens een poging gedaan om inzicht te krijgen in de effecten.

In deze post behandelen we een aantal manieren om meer inzicht te krijgen in de effecten van je offline campagnes in je online kanaal. Samen met de eerdere post over het meten van de impact van online campagnes op het ‘offline’ kanaal kunnen we de gehele ‘loop’ doormeten.

Redirect URL’s

Dit is de eenvoudigste manier om de impact van je offline advertenties te meten. Gebruik een makkelijk te onthouden (!) URL in je advertenties (bijv. www.dongenergy.nl/tv), deze URL redirect je dan middels een 301 redirect naar de aansluitende pagina op je website inclusief de nodige tracking parameters. bijv.

bedrijfA.nl/tv > 301 redirect > bedrijfA.nl/?utm_source=rtl4&utm_medium=tv&utm_content=propositie_herfstkorting&
utm_campaign=2012_10
Het helpt natuurlijk als je duidelijk maakt waarom mensen juist naar déze url moeten gaan en niet naar je homepage. Nuon verwijst in hun radio campagne ook naar de mogelijkheid te googelen op hun unieke productnaam.

Unieke actiecodes & telefoonnummers

Ook deze spreekt voor zich. Geef unieke actiecodes uit voor elke campagne. Uiteraard kun je dit heel specifiek maken (zoals per magazine een andere code, voor elke TV zender een andere code, enz.). Meet dan later hoe vaak & wanneer de betreffende codes zijn gebruikt. Zaak hierbij is om heel goed te controleren dat deze codes niet online gebruikt worden door affiliates. Codes worden ook vaak door consumenten verspreid op fora en social media, dus hou die in de gaten.

Als je ook telefoonnummers gebruikt in je offline uitingen, gebruik dan een ander telefoonnummer dan online.

(Exit) Enquêtes

Er zijn diverse oplossingen beschikbaar om de bezoekers van je site vragen te stellen. Een van de vragen die je kunt stellen is ‘Wat was de aanleiding voor uw bezoek?’, met als opties bijvoorbeeld ‘Google’, ‘Nieuwsbrief’, ‘TV Advertentie’, enz.

Zoekverkeer & Direct Verkeer

Bekijk of er een correlatie is tussen je media inzet (tijdstip, gebied, propositie) en het zoekverkeer op je merk- of productnaam en direct verkeer naar je site. Ook al lijkt er een correlatie te zijn dan blijft het lastig om een oorzakelijk verband te vinden. Dit is makkelijker als je je offline media inzet opzet als in een experiment, dus met een controlegroep en een experimentele groep.

In de praktijk kan dit door bijv. je media-inzet lokaal te maken door bijv. in sommige steden/provincies wél te adverteren en andere niet. Bekijk dan of het zoekverkeer in de getargete regio’s afwijkt van de niet-getargete regio’s.

Niet alle vormen van offline advertenties zijn hier even geschikt voor. In sommige media is het niet mogelijk op locatie te targeten. In andere media kan dit heel goed (abri’s) maar kun je er niet vanuit gaan dat alleen mensen die wonen op de plek van de abri jouw abri zien, zeker niet als deze op stations en bushokjes te vinden zijn. Lokale en regionale dagbladen, radio en tv zenders zijn hier beter geschikt voor.

Het is aan te raden deze manieren in combinatie met elkaar te gebruiken om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen.

 

Dit is een gastblog van Gijs Hovens: Account Manager bij Tribal Internet Marketing en al bezig met het internet sinds de tijd van Netscape en modems. Eerst als hobby, later als affiliate en vervolgens ook als fulltime professional.

 

0 Shares:
Dit artikel is 3.431 keer gelezen