Vroeg of laat gaat elke e-commerce partij aan de slag met offline media campagnes. Waar het voor online inspanningen als normaal gezien wordt om deze accountable te maken, wordt bij offline campagnes vaak niet eens een poging gedaan om inzicht te krijgen in de effecten.
In deze post behandelen we een aantal manieren om meer inzicht te krijgen in de effecten van je offline campagnes in je online kanaal. Samen met de eerdere post over het meten van de impact van online campagnes op het ‘offline’ kanaal kunnen we de gehele ‘loop’ doormeten.
Redirect URL’s
Dit is de eenvoudigste manier om de impact van je offline advertenties te meten. Gebruik een makkelijk te onthouden (!) URL in je advertenties (bijv. www.dongenergy.nl/tv), deze URL redirect je dan middels een 301 redirect naar de aansluitende pagina op je website inclusief de nodige tracking parameters. bijv.
bedrijfA.nl/tv > 301 redirect > bedrijfA.nl/?utm_source=rtl4&utm_medium=tv&utm_content=propositie_herfstkorting&
utm_campaign=2012_10
Unieke actiecodes & telefoonnummers
Ook deze spreekt voor zich. Geef unieke actiecodes uit voor elke campagne. Uiteraard kun je dit heel specifiek maken (zoals per magazine een andere code, voor elke TV zender een andere code, enz.). Meet dan later hoe vaak & wanneer de betreffende codes zijn gebruikt. Zaak hierbij is om heel goed te controleren dat deze codes niet online gebruikt worden door affiliates. Codes worden ook vaak door consumenten verspreid op fora en social media, dus hou die in de gaten.
(Exit) Enquêtes
Er zijn diverse oplossingen beschikbaar om de bezoekers van je site vragen te stellen. Een van de vragen die je kunt stellen is ‘Wat was de aanleiding voor uw bezoek?’, met als opties bijvoorbeeld ‘Google’, ‘Nieuwsbrief’, ‘TV Advertentie’, enz.
Zoekverkeer & Direct Verkeer
In de praktijk kan dit door bijv. je media-inzet lokaal te maken door bijv. in sommige steden/provincies wél te adverteren en andere niet. Bekijk dan of het zoekverkeer in de getargete regio’s afwijkt van de niet-getargete regio’s.

Niet alle vormen van offline advertenties zijn hier even geschikt voor. In sommige media is het niet mogelijk op locatie te targeten. In andere media kan dit heel goed (abri’s) maar kun je er niet vanuit gaan dat alleen mensen die wonen op de plek van de abri jouw abri zien, zeker niet als deze op stations en bushokjes te vinden zijn. Lokale en regionale dagbladen, radio en tv zenders zijn hier beter geschikt voor.
Het is aan te raden deze manieren in combinatie met elkaar te gebruiken om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen.
