Onlangs is de heer Klöpping in het nieuws geweest met zijn actie tegen het instituut De Telefoongids. Hoewel zijn queeste tegen het onnodig gebruik van papier volledig gegrond is te noemen, is Klöppings aanpak toch zeer dubieus te noemen.

Iedereen verdient een mening

In Nederland worden critici vermoord en politici bedreigd om hun denkbeelden en uitspraken. Iedereen zal het met mij eens zijn (nou ja, bijna iedereen dan) dat het niet verdedigbaar is om te dreigen iemands leven te ontnemen, omdat je het gewoonweg niet met hem eens bent. Hoe sterk je er ook van bent overtuigd dat diegene het volledig mis heeft.

Complimenten

De vraag die hieruit voortvloeit, is of het wél is te verdedigen dat je een merk doodwenst. Het is enigszins opmerkelijk te noemen dat meneer Klöppings 80.000 volgers (die na zijn mediaboost zijn gegroeid tot ruim 92.000) het voor lief nemen dat hij De Telefoongids graag ziet ‘sterven’. De complimenten waren de dag van zijn uitlatingen, en de dagen daarna, niet van de lucht. Want wat was het goed dat Klöpping een bedrijf wenste te zien sterven!

STERF!

Enkele weken later twitterde (waarschijnlijk geïnspireerd door de nieuwe cookiewetgeving) meneer Klöpping het volgende:

“Deze website gebruikt cookies. Cookies helpen ons u op de website te herkennen en te begrijpen blablabla” STERF.

Ik kon mij niet beheersen om de rector magnificus van de universiteit van Nederland erop te wijzen dat er cursussen zijn om agressie onder controle te krijgen.

Agressie wondermiddel?

Hoe kan het dat mensen die het erg vinden dat Theo van Gogh en Pim Fortuyn zijn vermoord, complimenten geven aan een man die wenst dat alles sterft wanneer het hem niet aanstaat?
En misschien nog wel de meest beangstigende van alle vragen: hoe kan het dat je met agressie en moordlustige uitingen de aandacht van de politiek krijgt en daarmee binnen enkele dagen een voorstel voor een wetswijziging forceert? Dat is toch werkelijk te gek voor woorden!

Stemming maken

Ik heb heel even overwogen de url sterfrechtermagnificusvandeuniversiteitvannederlandsterf.nl aan te vragen en daarop een oproep te doen tot het boycotten van meneer Klöpping. Alleen realiseerde ik me hierdoor dat zijn gedrag aanstekelijk werkte. Ik pleit dus voor leefrechtermagnificusvandeuniversiteitvannederlandleef.nl en roep bij deze op meneer Klöpping te helpen zijn agressie onder controle te krijgen en zijn doel te bereiken vanuit positivisme.

Crowdsave en LEEF!

Ik pleit er ook voor dat meneer Klöpping de site leeftelefoongidsleef.nl in het leven roept met een open forum waarop entrepreneurs, online consultants, communicatieadviseurs en marketingstrategen met elkaar in discussie gaan over de kwestie hoe De Telefoongids kan overleven zonder een papieren versie uit te brengen. Ik ben benieuwd of meneer Klöpping deze uitdaging durft aan te gaan.

0 Shares:
2 comments
  1. Zucht. Als je de ironie in de actie van Klöpping niet herkent, tsja…

Comments are closed.

Dit artikel is 3.433 keer gelezen