Toen @Freek_Janssen vorige week vroeg of ik mee wilde doen met #deeljeblogdag moest ik even nadenken. Ik vond het direct leuk, maar op welk blog wilde ik dan schrijven en wie moest daarvoor terugschrijven en waarover moest ik schrijven? Gelukkig kwam er snel een oplossing. Voorheen Concentgirls.nl nu 42bis.nl natuurlijk en @Contentgirl Xaviera Ringeling werden de uitwisselingspartner en het onderwerp: de toekomst van social media.

Nu ben ik niet zo omhoog gevallen dat ik denk te weten waar de toekomst ons zal brengen, maar er zijn wel ontwikkelingen die ik zie gebeuren en platformen die ik zie ontstaan waarvan ik denk dat ze van invloed zullen zijn. Daarbij baseer ik me op de geschiedenis die ik zelf meegemaakt en vormgegeven heb en de recente ontwikkelingen die ik voorbij zie komen.

We want it all and we want it for free

Mijn Internetcarrière startte in 1999 toen ik ging werken bij W.I.S.H., waarschijnlijk zegt je dat niets meer, maar dat was de eerste ISP die gratis Internet aanbood in Nederland… En daar fl. 19,95 voor vroeg! De reactie van Nederland loog er niet om, 5.000 tot 8.000 aanmeldingen per dag waren geen uitzondering. Nederland, en eigenlijk het hele Internet, houdt van gratis.

Maar gratis aanbieden kost wel geld, en dus moest er op een gegeven moment wel geld verdiend worden, via banners, via contentdeals en via nieuwe producten en diensten. Inmiddels was Wish overgenomen door NewConomy, gefuseerd met een andere gratis ISP NokNok en weer overgenomen door Tiscali, het oude World Online. En ik? Ik hobbelde mee, speelde in de digitale tuin en mocht in de frontlinies dingen ontdekken, implementeren en afsluiten als ze niet het gewenste resultaat boekten.

De eerste legale downloadshop die ik mocht introduceren i.s.m. OD2 van Peter Gabriel haalde het niet. DRM heeft geen kans als Napster het gratis weggeeft en meer controle geeft.

Maar soms, en veelal als het gratis was, werden dingen wél een succes.

Dus erg verwonderlijk was het niet dat Twitter en Facebook als gratis platforms massaal omarmd werden. Maar nu zien we weer een tegenbeweging. Twitter en Facebook moeten als bedrijven namelijk wél inkomsten genereren en dat gaat ten koste van ons gebruikers. Want gratis bestaat niet!

Een bekend spreekwoord luidt: “When a service is free, you’re the product that’s being sold” En dat gaat ook hier op. Twitter gaat steeds meer promoted producten je timeline induwen. Eerst nog op basis van je interesse, en dus min of meer relevant. Maar nu hoeft dat ook al niet meer. Een zelfservice balie voor kleine adverteerders zal de weg openen naar amateuristische zenders die alles ervoor over hebben om hun commerciële zendersboodschap maar op netvlies te krijgen. Retweet en win, auto-DM’s en Pay With A Tweet, we hebben de grenzen van commerciële inzet op twitter nog niet bereikt.

Tegelijkertijd gaat het ‘open karakter’ van Twitter op de schop. Developers die niet bij Twitter werken hebben veel bijgedragen aan het platform.

Retweeten? Niet door Twitter bedacht! Hashtags? Niet door Twitter bedacht! Url-inkorten? Niet door Twitter bedacht! En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat succesvol was werd door Twitter overgenomen. Prima, iedereen blij; maar toen ging Twitter de regels veranderen. Developers moeten zich aan de regels van Twitter houden om zo een uniforme beleving te houden. Met ander woorden: “Wij bepalen wat jullie mogen doen en anders sta je erbuiten.

Op Facebook zie je een soortgelijke ontwikkeling. En dus komen er alternatieven, die ons met open armen willen ontvangen als we op zoek zijn naar ‘the next big thing’.

Ik zie drie potentieel succesvolle platformen die wel eens The Next Big Thing kunnen worden.

  • App.net ontstaat uit de behoefte van developers om een open platform te ontwikkelen die recht doet aan het baanbrekende werk dat zij vaak leveren.
  • Tent.io is een open source sociaal netwerk dat werkt op basis van ‘distributed networking’ waarbij iedereen een eigen server beheert.
  • Pheed.com biedt gebruikers een twitter-achtige omgeving met een belangrijk verschil: copyright op je updates en harde cash verdienen met wat je deelt.

En natuurlijk; er is nog een vierde speler die al langere tijd klaarstaat om ons te ontvangen; Diaspora.com en heb je de hernieuwde MySpace al gezien? Dat ziet er ook weer levendig uit!

Je merkt het al, social media is volop in beweging en waar het naar gaat leiden is nog met geen mogelijkheid te voorspellen.

Maar een wijs mens zei al ooit: Niet het einddoel is van belang, maar de weg ernaartoe!

En net zoals bij de eerste gratis ISP mag ik weer meesurfen op de golven en blogs als Twittermania.nl en 42bis.nl en alle ander deelnemers aan #deeljeblogdag begeleiden me daarbij.

Benieuwd wat Xaviera op twittermania.nl gaat schrijven ben ik in ieder geval.

 

Herman Couwenbergh

@Hermaniak

http://about.me/hermancouwenbergh

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 3.330 keer gelezen