Never nooit, zei Luc Harings toen zijn vriendin ooit voorstelde om naar Amsterdam Noord te verhuizen. Hij deed het toch. ilovenoord.nl, de blog van deze grafisch ontwerper, is alweer twee jaar een groot succes in dit stadsdeel. Wij hebben geen enkele pretentie.

Waarom ilovenoord.nl?

“Toen mijn vaste bakker hier in 2010 vertrok, kostte het me een maand een goede vervanger te vinden. Terwijl ik inmiddels alweer tien jaar in Amsterdam Noord woonde – met plezier: de wijk wordt steeds leuker. Belachelijk, dacht ik. Dat soort dingen moet je in je eigen buurt toch kennen? Ik maalde erover door; in een opwelling registreerde ik de domeinnaam ilovenoord.nl. Uit de losse pols ontwierp ik een logo met een hartje. Ik plaatste een bericht over mijn nieuwe bakker. En eentje over mijn favoriete café, De Pont. Totaal onserieus.”

En van het een kwam het ander

“De volgende dag vertelde ik een vriendin over de website. Die wist nog meer leuke zaakjes en evenementen in Noord. Nu, twee jaar later, hebben we een kantoor, 12.500 unieke bezoekers per maand – op 45.000 huishoudens in Noord – en onze blogs worden veel gedeeld. De vrijwillige, twaalfkoppige redactie is heel divers. Onze actiefste lezers zijn import-Noordelingen, net als wij. Maar oorspronkelijke buurtbewoners houden ons ook in de gaten. De stickers en posters met ons logo zie je overal: op deuren, scooters en fietsen. Zelf ben ik intussen een soort lokale bekendheid.”

Succesvolle guerrillamarketing dus, dat logo

“Met dat logo uiten bewoners een soort chauvinisme. Maar volgens mij is onze sleutel tot succes dat we dicht bij onszelf blijven. ilovenoord.nl is bottom-up ontstaan, zonder enige pretentie. Tegenwoordig word ik weleens gevraagd uit te leggen hoe je een succesvol stadsblog als het onze opzet. Daarvoor heb ik geen recept. Volgens mij werkt het niet als het te bedacht is, of van bovenaf opgelegd.”

En nu stromen de advertentie-inkomsten binnen?

“Absoluut niet. Dat is ook zeker geen doel. Om onze kosten te dekken, hebben we drie advertentieplekken. Meer reclame willen we niet, dat zou het einde van ons succes betekenen. Ondernemers in de wijk en Stadsdeel Noord sponsoren ons af en toe door vlaggen en stickers met het logo te laten drukken. Maar we blijven helemaal onafhankelijk.”

Houd je andere blogs in de gaten?

“Wij worden vooral in de gaten gehouden door anderen. Zo schreven we laatst over een wilde wasbeer in Noord. Het Parool, AT5 en zelfs De Telegraaf pikken zoiets op. Lokale media zien ons als belangrijke bron, ook krijgen we talloze persberichten toegestuurd. Er was zelfs een tijdje een tegenhanger van ons blog: ihatenoord.nl. Persoonlijk lees ik vooral creatieve blogs, zoals morningbird.nl en ilovenewwork.com.”

En bloggen over Noord verveelt nog niet?

“Nee. Ik kon aanvankelijk helemaal niet schrijven, maar het gaat steeds beter. Al kan het best zijn dat ik een keer stop. ilovenoord drijft gelukkig niet op mij als persoon.”


2.314 keer gelezen Geschreven door