Onderweg naar de interviewlokatie, besef ik me dat het eigenlijk vreemd is. Ik heb haar nog nooit ontmoet, maar heb net wel vijf (heftige) jaren van haar leven meebeleefd. Dat is inherent aan het publiceren van een autobiografisch verhaal, maar toch. Een dik uur later, weet ik nog veel meer van haar. In een energiek interview vertelt Anne Tel hoe ze kwam tot het schrijven van haar boek en hoe ze het zelf uit heeft gegeven. 

Een persoonlijk verhaal, in een persoonlijke verpakking

Voor ik Anne zou interviewen, wilde ik haar boek gelezen hebben. Dus bestelde ik Paaseitjes zoeken in het AMC via haar website. Een paar dagen later ontving ik een knalroze doosje in mijn brievenbus, met een handgeschreven etiket. Ondanks dat ik wist dat het een boek was, schudde ik het doosje heen en weer, want dat kan ik bij doosjes nu eenmaal niet laten. Tot mijn verrassing rammelde het… en rolden er bij het openen drie paaseitjes en een gelukspoppetje uit. Toen volgde het boek, met daarin een handgeschreven boodschap van Anne. Een persoonlijk verhaal, in een persoonlijke verpakking, wat direct de eerste vragen voor het interview opriep. Ik begon met lezen, vergat de tijd en werd na vier uur ‘wakker’. Het boek in één ruk uitgelezen.

Paaseitjes zoeken in het AMC, waarom en hoe?

Het waarom van Paaseitjes zoeken in het AMC is wel duidelijk. Andere vrouwen met vruchtbaarheidsproblemen te helpen, door het delen van haar verhaal. Niet alleen om die vrouwen zelf, maar ook de mensen in hun omgeving het beter te laten begrijpen. Eén op de zes stellen heeft er tenslotte mee te maken.

Het hoe is daarnaast ook een interessant verhaal omdat – net als Aliefka Bijlsma die ik eerder interviewde voor 42bis – ook Anne ervoor heeft gekozen het boek in eigen beheer uit te geven. Beide verhalen maken duidelijk dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden. Beide verhalen maken ook duidelijk dat je voor self-publishing een bepaalde eigenwijsheid moet hebben, een hoop energie en doorzettingsvermogen.

Uitgegeven in eigen beheer

De eerste vraag is logischerwijs, waarom Anne er voor koos het boek uit te geven in eigen beheer.
‘De percentages van de verkoop die de meeste reguliere uitgevers vragen zijn hoog en het is moeilijk om er tussen te komen. Ze hebben dan wel een enorm verspreidingsnetwerk, maar zie maar eens binnen te komen en vervolgens op te vallen dus duizenden andere titels. Daarnaast wilde ik ook graag zelf de regie houden.

Ik was nog aan het uitzoeken hoe en wat, toen Frank op de Negenmaandenbeurs met Moeders voor Moeders in gesprek raakte. Hij vertelde hen over mijn boek en ze wilden graag praten over een eventuele samenwerking. Bij het eerste gesprek reageerden ze al heel enthousiast en wilden direct een paar duizend boeken bestellen om cadeau te doen bij een zomeractie. Alle vrouwen die meededen aan Moeders voor Moeders in de maanden juli en augustus, zouden mijn boek cadeau krijgen.

Direct in rotatiedruk

Dat maakte dat mijn zoektocht van POD (printing on demand, tot 500 exemplaren) naar offset (vanaf 500 exemplaren) direct richting rotatiedruk ging (meer dan 5.000 exemplaren). De methode waarmee grote oplages, veelal van bestseller auteurs, gedrukt worden. Wel een gave ervaring om je boek voorbij te zien komen tussen Arnon Grunberg en andere grote namen.’

Hulp bij het kiezen van de cover

‘Daarnaast heeft Moeders voor Moeders een actie op hun Facebookpagina geplaatst om de cover te kiezen. Vier van de vijf covers heb ik zelf bedacht, maar de 2e van links is door Roald Triebels, een topontwerper van covers gemaakt. Binnen een uur waren er ruim 200 reacties binnen! De mensen die zelf in een IVF traject zaten, herkenden de groene gang direct. De cover met mij en Felicia gaf volgens veel mensen al teveel prijs van de uitkomst. Vrienden en familie kozen vooral voor de laatste cover, met Felicia erop. De meeste stemmen kreeg toch de ‘professionele’ cover, dus die is het geworden. De cover met baby Felicia heb ik in limited edition laten drukken voor vrienden en familie.’

PR, PR, PR

‘Naast de samenwerking met Moeders voor Moeders heb ik zelf een boekpresentatie georganiseerd in de North Sea Jazz Club in Amsterdam en later nog één in Abcoude. We hebben veel aandacht besteed aan de uitnodiging hiervoor. De cover van mijn boek, in glossy uitvoering, met de informatie over de boekpresentatie. Iets wat wel moet blijven hangen. En vervolgens heb ik gebeld, gemaild en gespammed om ervoor te zorgen dat mensen ook kwamen.’

Gezien de persaandacht die volgde, is dat zeker gelukt. Onder andere de Stentor, Flair en het AD pikten Anne’s verhaal op en er staan nog meer publicaties op stapel. Daarnaast sloeg ze, naast haar eigen website, fanatiek aan het bloggen. Voor vriendinnenonderelkaar.nl, mamaplaats.nlbabytjes.nl en ook voor 42bis schreef ze een gastblog.

Op de Facebookpagina van Paaseitjes is de hele geschiedenis van het boek in beeld te vinden en te volgen. Inclusief reacties van lezeressen en mooie of ontroerende verhalen van andere vrouwen. Daarnaast twittert Anne actief, onder haar eigen naam. ‘Er wordt veel getweet over het onderwerp, maar ik merk wel dat weinig mensen dat vanuit hun eigen naam doen. Ik doe dat wel, mede om het onderwerp bespreekbaar te maken. En de reacties zijn soms echt hartverwarmend, van totale vreemden.’

Bewerk de boekhandels

Nu het stof dat de lancering deed opwaaien iets is gedaald, zijn de boekhandels aan de beurt.
‘Wil je verkocht worden in Nederland, dan is het toch ook wel belangrijk dat je bij de boekhandels ligt en bij Bol.com verkrijgbaar bent. Bij de uitgeverij waar de eindredactie van het boek is gedaan, ben ik in gesprek gegaan over een samenwerking voor verdere verspreiding van het boek.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een eigen ISBN en een eigen aansluiting bij het Centraal Boekhuis. En op dit moment ga ik alle boekhandels af in Nederland, om te kijken of ze Paaseitjes zoeken in het AMC hebben liggen. Zo ja, dan krijgen ze een doosje paaseitjes cadeau.’

De paaseitjes zijn inmiddels custom made door een bedrijfje in Oosterhout. ‘Ik heb net weer een zak van 3 kilo besteld, dus heb aardig wat in huis. Gelukkig heb ik niet de neiging ze zelf op te eten.’

Uitgebreide plannen voor de toekomst

Van Paaseitjes zijn inmiddels bijna 10.000 exemplaren verkocht en gezien de hoge meeleesfactor, misschien wel door het dubbele aantal vrouwen gelezen. Het boek is inmiddels ook verkrijgbaar als e-Book. De tweede druk staat op de planning. En wie weet komt er in de toekomst een vertaling in het Engels. Maar daarnaast is Anne ook al bezig met een tweede boek.

‘Ik kan er nog niet teveel over loslaten, behalve dan dat het opnieuw non-fictie is, een verhaal van een andere vrouw, uit een andere cultuur, wat de moeite waard is om te vertellen. Ik heb al een artikel geschreven over de hoofdlijnen en wil eerst kijken hoe dat ontvangen wordt. Het idee is om straks één blad de primeur te geven.’

Zelf lezen?

Nog even afwachten wat er gaat komen dus. Als je in tussentijd zelf wilt weten waar dit veelbesproken boek over gaat, kun je het dus bij de boekhandel kopen. Maar ik zou je aanraden het via de website van Anne te doen. Dan krijg je voor € 16,95, naast het boek, een persoonlijke boodschap, paaseitjes en een gelukspoppetje. En een beetje van de positieve energie van Anne.

Voor een impressie, bekijk je hier de professionele boektrailer die haar man Frank Tel heeft gemaakt.

0 Shares:
3 comments
  1. Heel leuk interview. Het delen van het verhaal en ook ' hoe het zover kwam'. Dat kiezen van de cover, geniaal! Wie had dat gedacht 20 (10?) jaar geleden, de openheid EN de inzet van social media.

    1. Ja en het leuke is dat ze ook het meisje op haar cover nu heeft ontmoet, ook weer via Facebook. Is een Pools meisje en haar vader is zo trots als een pauw op zijn dochter. Staat op de FB pagina van Paaseitjes.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.946 keer gelezen