Dat is te zien aan de website van Voetbal International. Dat is geen website over voetbal met hier en daar een advertentie, maar meer een advertentiesite over voetbal. Er staan er zes op de homepage. Strontvervelend. De voetballiefhebber tussen vijftien en 25 komt voor het voetbal en niet om overspoeld te worden met advertenties. Hier slaat de webdesigner van Johan Derksen een plank mis. Of hij is dood. Navraag bij Woedend! in Amsterdam leverde echter de informatie op dat het niet het geval is. Dit reclamebureau is fan van advertenties. Hun slogan is namelijk: “Wij maken dingen voor mensen die daar op hun beurt weer mensen mee prikkelen.” Met die advertenties wordt de gemiddelde Nederlander inderdaad geprikkeld. Of dat in positieve zin is, is een andere vraag.

Encyclopedie

De website is genomineerd voor website van het jaar 2012 in de categorie sport. Website van het jaar in de categorie online encyclopedie is passender. De website van het jaar wordt gekozen door middel van een vragenlijst. Deze bevat vragen over inhoud, navigatie en ontwerp. Dus niks over irritante advertenties, waar mensen over kunnen klagen. Een enorme meevaller voor Johan Derksen dus.

Loden Leeuw

De website is chaotisch en staat vol informatie. Tussen alle reclame door is het zoeken naar een speld in een hooiberg. De landingspagina is één grote advertentie. Dat een website gefinancierd moet worden is logisch, maar dat het volgegooid moet worden met advertenties niet. Johan Derksen een succesvolle sportjournalist. De nodige centjes verdient hij voor zijn uitgever met zijn weekblad. Het lastigvallen van de bezoekers op de website is geen noodzaak. Waarom houdt hij het dan niet tegen? De site staat op nummer 53 van de meest bezochte pagina’s van Nederland en maakt daar slim gebruik van. Een andere verklaring is de vreugde die het winnen van een prijs in 2011 met zich meebracht. Derksen won een Loden Leeuw Persoonlijkheidsprijs voor de meest irritante Nederlander in een reclamespotje. Alleen het besef dat hij niet terug in de tijd kan door de website te terroriseren met advertenties is er nog niet.

Meerwaarde

Gek genoeg blijft de gemiddelde bezoeker langer dan vijf minuten op Voetbal International. De site is zo goed ingericht, dat men uiteindelijk de speld in die hooiberg vindt. Ook ontbreekt het niet aan de kwaliteit van de schrijvers. Zo is er een meerwaarde ontstaan en worden de advertenties voor lief genomen. Zoals hierboven vermeld blijft de bezoeker lang genoeg op de pagina, zodat de site gewoon door kan gaan met de reclame. Met die inkomsten kan Derksen een nieuwe webdesigner uitzoeken.

Tülay Sarioglu en Gulsja Akalin

Dit is de laatste opdracht in het kader van bekijk een website en analyseer de boel. Volgende week hebben de studenten een nieuwe opdracht, namelijk het analyseren van een marketingblog waarin fouten staan en zich daarover een mening formuleren.

0 Shares:
Dit artikel is 2.200 keer gelezen