De parkeerplaats van Nyenrode Business Universiteit is kolossaal. Jammer genoeg kom ik daar pas achter nadat ik mijn auto heb geparkeerd en nog 10 minuten moet lopen om bij het hoofdgebouw te komen. Daar vindt deze avond de Masterclass Online Startups plaats, met sprekers Edwin van de Bospoort , Syed Shuttari en Merien ten Houten.

Van de Bospoort

Zoals het een echte startupper(t) betaamt betreedt de CEO van Sciomino het podium in relaxt shirtje en al even relaxte jeans. Een microfoon zegt hij niet nodig te hebben – en hoewel ik dan vooraan zit, heeft hij wel gelijk: ík kan hem prima volgen!

Sciomino is een social mining tool die binnen organisaties kan worden ingezet: een Yammer meets LinkedIn, maar dan on steroids. Maar met de toehoorders deelt hij minder over zijn product en meer over zijn avonturen en de lessen die hij ervan heeft geleerd:

Team is trust

Het Engels volg ik in die zin niet zo, maar de boodschap wel: werk samen met mensen waar je vertrouwen in hebt. Eventuele tegenslagen of akkefietjes zijn dan in elk geval op te lossen.

Iedereen geeft advies

In de aanloop naar de launch van zijn product sprak van de Bospoort met eindeloos veel slimme en minder slimme mensen. Daarvan leerde hij dat iedereen dan wel advies geeft, maar dat je de beslissingen toch echt zelf zal moeten nemen.

Believers zijn goud

Van de Bospoort heeft zich bij de ontwikkeling van zijn product tot aan de lancering weten te omringen met niet alleen interessante mensen, maar ook mensen die in hem (en zijn partner) en het product geloofde. En die mensen zijn belangrijk bij het ondernemen.

Deel je ideeën

Wanneer vertel je de wereld over waar je mee bezig bent? En wat als de wereld je ideeën steelt? Nou die gedachten schoten ook door het hoofd van deze start-uppert, maar uiteindelijk en na wat aandringen van anderen, besloot hij dat sharing is caring, zoals je op z’n exact correct Nederlands zegt.

Vertrouw op je instinct

Hoewel “instinct” natuurlijk niet écht bestaat, zijn de onbewuste processen die continu op de achtergrond plaatsvinden, veel gelaagder en vaak intelligenter dan de eventuele angsten die ons bewustzijn regeren. Als het niet goed “voelt” is de kans zeer aanwezig dat het niet goed is.

Creëer je eigen geluk

Geluk hebben we allemaal wel een beetje nodig. En achter elk succesverhaal zit behalve hard werk, ook een kleine portie klavertje vier.

Onderneem met oprechtheid en passie

Volgens van de Bospoort kan ZZP’en nogal zielloos zijn (ja?), maar als je onderneemt met passie, dan straal je dat ook uit en trek je ook de juiste energie aan. Oké, dat laatste zei hij niet echt, maar dat wilde hij vast zeggen.

Investeer in kwaliteit

Ja dat kost wat, benadrukt ook van de Bospoort, maar op de lange termijn betaalt dat zichzelf terug. Goedkoop kan zomaar duurkoop worden.

Natuurlijk is een aantal van de deuren die van de Bospoort aanwijst al enige tijd wagenwijd open. Maar dat is niet erg, want zijn verhaal is persoonlijk en daarmee valide. Als ik even later tijdens een korte break met wat mensen staat te roken, zegt één van mijn medepaffers het zo: “Ik vond het erg inspirerend. Zit nu zelf ook in zo’n fase en dit was precies wat ik moest horen. En zo is beauty nog steeds in the eye of the beholder.

Let’s lunch

Syed – CEO van het gave initiatief Let’s Lunch – is in elk geval géén begenadigd spreker. Naar eigen zeggen deed hij in Amerika zo hier en daar stand-up comedy, maar dat heeft hem ook al niet erg grappig gemaakt. Gelukkig is het idee van Let’s Lunch wel vreselijk leuk.

Deze geboren Indiër droomde – zo vertelt hij ons – de Amerikaanse droom: 100K dollars op de bank, een huis met 3 slaapkamers en een Amerikaans paspoort. En hoewel die dollar momenteel jammerlijk hoog staat, zijn dat niet eens zulke onhaalbare doelen.

Hij ging aan de slag in Sillicon Valley en had daar zijn droombaan. Maar 4 jaar later was zijn leven een sleur en voelde hij dat hij aan wat nieuws toe was. Hij volgde een of andere “how to get rich”-cursus en bedacht Let’s lunch. Dat concept komt inmiddels in meerdere landen van de grond, waaronder – sinds kort – ook Nederland.

Ik zal je eerlijk vertellen dat dit zo ongeveer het moment was dat ik afhaakte. Het monotone verhaal van Syed, waarvan ik tegen het einde nog steeds niet precies wist wat zijn punt was maakte dat ik moeite had erbij te blijven. Gelukkig was syed wel van de one liners. Daar sluit ik het dan ook maar mee af:

“Marketing is like sex, only losers pay for it” of wat dacht je van A-players hire A-players. B-players, hire C-players” jawel, denk daar maar over na…maar dan zonder de monotone stem van de kleine syed.

Merien ten Houten van Nu.nl

Het verhaal van Merien spreekt vooral aan omdat Merien aanspreekt. Hij vertelt over Ilse.nl en Nu.nl en over een online landschap dat in ’96 nog totaal niet gedefinieerd is in Nederland. Met zichtbaar plezier neemt hij ons mee terug naar een tijd dat hij kleine speler was (of nog niet eens echt speler) en aan tafel zat met de grote jongens.

Ik ben direct gecharmeerd van deze duidelijke nerd, want ja – nerd is nóg steeds het nieuwe zwart en Merien brengt het.

Van Merien leer ik ook dat Eindhoven de 7e startup stad van de wereld is. Ik dacht altijd dat Eindhoven de gekste was…of was dat een andere stad? Punt is in elk geval: wil je startuppen, dan hoef je de oceaan helemaal niet over te steken of zelfs maar in een vliegtuig te stappen!

Van Merien leer ik trouwens ook meer hoor:

“Het is makkelijk wanneer alles volgens het plan gaat.” Maar ook: “Niks gaat ooit volgens het plan.” Als dat geen tegeltje is, dan weet ik het ook niet meer. Verder adviseert Merien om een goede partner te vinden: je kunt het niet alleen. Maar waarschuwt ook voor ongelijkheid in zo’n partnership, omdat grote ongelijkheid (grote partij en jij als kleintje) moeilijk te managen is.

Tussendoor laat deze old skool nerd en new skool internetmiljonair nog wat van zijn huidige projecten zien. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar ik had liever meer gehoord over wat hij eerder deed en wat hij daar nog meer van geleerd heeft. Maar ach, ik klaag niet, zijn verhaal was prima en leuk.

En dan is de avond rond en is het tijd voor de borrel.

Nyenrode style?

Ik heb me vermaakt en veel bekende gezichten gezien, dus dat is leuk. Aan de andere kant had ik bij een masterclass van Nyenrode toch wel iets anders verwacht. Meer strategie, meer diepgang, minder open deuren. De conclusie: op zichzelf en zonder mijn (hele specifieke) verwachtingen was het een prima avond geweest. Nu miste ik toch de verdieping. Gelukkig werd dat door in elk geval twee van de sprekers goedgemaakt met de entertainmentfactor.

0 Shares:
3 comments
  1. Dank voor het verslag Xaviera! Ja sommige deuren staan wagenwijd open, maar als je er als 'start-up' voorstaat zijn de afwegingen toch vaak anders dan als zzp of werknemert… ;-)
    Nice to meet you!

Comments are closed.

Dit artikel is 3.296 keer gelezen