De steeds grotere afhankelijkheid van consumenten van social media recensies en meningen, zal in de toekomst leiden tot een explosie van betaalde reviews. Dat concludeert Gartner uit recent onderzoek. Gartner verwacht in 2014 dat 10 tot 15% van likes/followers/reviews niet oprecht zal zijn, maar ingekocht door bedrijven. Op dit moment ligt dat percentage nog tussen 1 en 4% van de interacties op sociale kanalen.
In het onderzoek stelt Gartner dat consumenten hierdoor steeds meer vertrouwen verliezen in sociale kanalen als bron voor objectieve informatie. Maar volgens de onderzoekers zal daardoor ook een tegenbeweging op gang komen van o.a. de overheid om consumenten te beschermen. In Amerika is hier al langer sprake van: het is niet toegestaan betaling te ontvangen voor een review zonder dat bij de review zeer duidelijk te maken.
Risico’s afwegen
Gartner analyst en co-auteur van het onderzoek Ed Thompson zegt: “Marketing, klantenservice en social media managers die betaalde reviews, fans en likes willen inzetten, zullen zich bewust moeten zijn van de potentieel negatieve consequenties voor de corporate reputatie en winstgevendheid.”
Maar ook zonder regelgeving op dit gebied lopen bedrijven natuurlijk een risico wanneer ze betalen voor een mening. Niet alleen door de eventuele reputatieschade die ze op kunnen lopen, maar ook omdat wanneer het vertrouwen in meningen op social sites daalt, het nog maar weinig zin heeft om die meningen in te kopen.
Afhankelijkheid
Naast overheidsingrijpen kunnen de sociale netwerken zelf ook een rol spelen bij het schoon houden van de streams. Maar of de Twitters, Facebooken en andere sociale netwerken van de wereld dat ook zullen doen, is – gezien hun afhankelijkheid van adverteerders nog maar de vraag. Volgens Gartner is het vertrouwen in social sites nu al laag en kan groeiend wantrouwen ertoe leiden dat grote sites zoals Facebook, op het oog steeds kleiner worden doordat gebruikers alleen nog maar een select groepje vertrouwde bronnen wensen te volgen.
En jij?
Ben jij social media manager? En koop jij wel eens testimonials of likes in? Je mag natuurlijk geheel en al anoniem reageren!
Bronnen: Gartner en Techcrunch