Eerst wehkamp.nl zo luidt de pay-off van Nederlands beste marketingbedrijf (Nima Award 2011). Via het Nima kreeg ik de kans een kijkje te nemen in de marketingkeuken van dit oer-Hollandse postorderbedrijf. Wie wil dat nou niet? Vol verwachting ging ik 4 september op weg naar Dedemsvaart, waar het grootste distributiecentrum gevestigd is, om eens goed te proeven van hun marketingstrategie.

wehkamp.nl
wehkamp.nl speelt in op seizoenen

Postorderbedrijf

Het in 1952 opgerichte postorderbedrijf is van origine een klein familiebedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de online retailmarkt, zo vertelt Dirk van den Boogaart, Corporate Reputatiemanager van wehkamp.nl. In 2008 nam Wehkamp afscheid van de vertrouwde catalogus en veranderde haar naam naar wehkamp.nl en speelt daarmee in op het veranderende consumentengedrag. We bestellen met zijn allen steeds meer en vaker online. Na deze korte inleiding neemt Jeroen Hubert, Marketingmanager van wehkamp.nl, het woord en probeert de aanwezigen mee te nemen in de online wereld van wehkamp.nl, want daar zijn we ten slotte allemaal voor gekomen ;)

Strategisch, tactisch en operationeel

Jeroen Hubert vertelt dat de marketing van wehkamp.nl zich focust op 3 pijlers, een strategische, tactische en operationele pijler. Met ruim 90 man op marketing kan wehkamp.nl deze pijlers prima tot uitvoering brengen. Dat wehkamp.nl een goed marketingbedrijf is, is geen nieuws. Ze hebben alle disciplines in huis, het bedenken, maken en uitvoeren van alle geïntegreerde campagnes doen ze dus helemaal zelf. Trends houden ze nauwlettend in de gaten en proberen in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Voorbeelden hiervan zijn m-commerce, 2nd screen en the Zero Moment of Truth (ZMOT). ZMOT is een moderne marketing strategie die zich focust op de aanwezigheid van het internet in een aankoopproces en hoe dit ons koopgedrag als consument veranderd. wehkamp.nl gelooft heel erg in die ene seconde waarin de consument een knoop doorhakt en probeert dan ook zo goed mogelijk op dat gevoel in die ene seconde in te spelen.

Exclusieve samenwerkingen

Verder zet wehkamp.nl steeds meer in op exclusieve samenwerkingen. Om een autoriteit op het gebied van wonen te worden zijn ze exclusieve samenwerkingen aangegaan met o.a. Piet Hein en Piet Boon. Daarnaast is wehkamp.nl partner van RTL woonmagazine, waar de producten regelmatig voorbij komen. Wehkamp.nl is ook platform voor andere grote merken en gaat strategische allianties aan met o.a. Hunkemoller en C&A. Bij deze exclusieve samenwerkingen is het bewaken van de brand signature erg belangrijk.

Collectie Piet Hein Eek wehkamp.nl
Collectie Piet Hein Eek wehkamp.nl

Retailmarkt settelt

Een belangrijk aandachtspunt is service. Veel mensen kunnen tegenwoordig een eigen webshop beginnen, soms naast een fysieke winkel. Met enkele bestellingen per dag lukt dat dan ook. Maar wat doe je als je retourbestellingen krijgt of als iemand online een paar schoenen koopt die je net in de winkel hebt verkocht? Veel kleine webshops gaan hierdoor onderuit. Alleen de grote spelers kunnen de nodige service bieden. Op dit moment is de online retailmarkt zich aan het settelen. Volgens de online visie van wehkamp.nl blijven er slechts een paar grote spelers overeind die samen de markt zullen domineren. De komende jaren gaan de retail en food markten flink groeien. Ahold heeft niet voor niets Bol.com gekocht.

Wereld van tegenstellingen

Tot slot krijgen we nog een rondleiding door het grootste distributiecentrum van wehkamp.nl in Dedemsvaart om een beter beeld te krijgen van de wereld achter een bestelling. Dit centrum bestaat sinds 1960. Al snel wordt duidelijk dat het grootste distributiecentrum inmiddels compleet uit zijn voegen barst. “De zaken gaan erg goed momenteel”, vertelt onze rondleider en vult aan “We moeten uitkijken dat we niet de dupe worden van ons eigen succes”. En daar slaat hij de spijker op zijn kop. Het gaat goed met wehkamp.nl, erg goed zelfs. Na de rondleiding door het distributiecentrum verbaas ik me erover dat een pakje de juiste inhoud bevat, op tijd wordt geleverd en ook nog eens bij de juiste persoon aankomt. Door al het handmatige werk is een fout snel gemaakt.

De meest actuele, veilige vindplaats

Het is duidelijk dat wehkamp.nl een goed geoliede marketingmachine is. Ze bedrijven er echter geen rocketscience, baanbrekend is het allemaal niet. Als ze de verwachtte groei aan willen kunnen, zal echter ook het distibutieproces mee moeten groeien met het bedrijf. Dat blijft nu ver achter. Ze moeten ervoor waken dat ze kunnen blijven waarmaken wat ze de klanten beloven, namelijk “de meest actuele, veilige, vindplaats”.

En jij, shop jij bij wehkamp.nl? Zo nee, waarom niet en wat zou wehkamp.nl moeten veranderen om ook jouw aandacht te trekken?

0 Shares:
1 comment
  1. Leuk verhaal, interessant bedrijf! Zit klein foutje in je blog: piet Hein = piet Hein Eek…

Comments are closed.

Dit artikel is 7.100 keer gelezen