Communities bestaan al sinds de derde dag waarop het internet geschapen werd en het meeste is daar ondertussen wel over verteld. Maar research communities, die kende ik nog niet. Gelukkig nodigde MWM2 me uit voor een workshop, zodat ik jou daar nu meer over kan vertellen!

Door sociale media is de mens achter de klant voor veel bedrijven belangrijker geworden dan de klant zelf. Communicatie is niet meer 1-naar-veel, maar 1-op-1 en we crowdsourcen en co-createn alsof het een lieve lust is. Toch? Nee, valt wel mee. Maar alsnog is het niet zo gek dat deze trend nu ook overslaat naar onderzoeken.

Onderzoek

Mocht je al een tijdje niets hebben onderzocht, dan fris ik je even op. Als je iets wilt weten, dan moet je dat onderzoeken. Dat kan kwantitatief, via enquêtes en kwalitatief, via interviews of discussiegroepen. Met de uitkomsten van een goed opgezet onderzoek, kun je je dienstverlening, marketingactiviteiten of productaanbod ontwikkelen en verbeteren.

Het is belangrijk dat je voor ogen houdt welke inzichten je wilt verwerven. Wat wil je weten over het gedrag, gevoel, beslissingen en  ervaringen van je doelgroep en de momenten context waarin die met jou in aanraking kwam? Of juist niet in aanraking met jou kwam?

Facts beyond numbers

Hoe een (1) klant iets ervaart is, zeker door sociale media, een belangrijke peiler geworden voor productontwikkeling en klanttevredenheid. Bij kwalitatief onderzoek ga je op zoek naar die beleving. Maar een serie interviews of discussies moet vrijwel altijd op locatie worden uitgevoerd. Tijdrovend en onpraktisch. En duur, dus.

Research community

Via een research community kan een grotere groep klanten inzicht geven in verschillende onderzoeksvragen. De uitkomst is weliswaar nog steeds kwalitatief, maar in plaats van 12 deelnemers kun je zomaar 40 meningen voorgeschoteld krijgen. Net de nuance die je vaak bij 1-op-1-interviews of rants op twitter mist.

Maar da’s niet alles!

Dat je heel specifieke onderzoeksvragen kunt loslaten op een grotere groep meningen en ervaringen, is heel mooi. Maar in de bijsluiter van MWM2 staan nog een paar leuke bijeffecten. De deelnemers waarderen hun invloed op jouw (hun) product en marketinginspanningen. Ze vinden het leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen.

Ze verwachten alleen wel iets van jou terug: dat je er werk van maakt!

Net iets anders

Communityspecialist, pas op! Een research community werkt net iets anders dan een reguliere community. Je wilt bijvoorbeeld niet zomaar iedereen toelaten in je research community. Want voor je onderzoek heb je een specifieke vraag aan een specifieke doelgroep. Dus je moet zelf deelnemers werven en er verder een heel groot slot aan hangen.

Een research community is extreem doelgericht, maar deelnemers weten dat als ze meedoen. Elke community beweegt organisch hoor, dus verwacht ook antwoorden op vragen die je niet gesteld hebt. Maar verwachtingsmanagement en actieve sturing door moderators zijn echt een must. Anders krijg je ook antwoorden op vragen die irrelevant zijn.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 3.301 keer gelezen