Afgelopen week kwam ik in aanraking met een vrijwilliger van stichting Niños del Arco Iris. Tijdens ons gesprek raakte ik steeds meer onder de indruk. Uiteraard van de stichting zelf, maar meer nog van het enthousiasme en de onbegrensde inzet van de vrijwilliger. Het deed me weer eens beseffen welke waarde betrokkenheid heeft.

Vrijwilligers

De stichting Niños del Arco Iris biedt arme kinderen in Peru een toekomst door ze een opleiding te geven en te laten werken. De vrijwilliger is een vriendin van de oprichtster van de stichting, wat uiteraard haar bijdrage aan de stichting beïnvloedt en haar inzet vergroot. Echter, uit het feit dat zij zoveel ongedwongen uren steekt in deze stichting, zonder er zelf überhaupt geweest te zijn, blijkt dat het succes van deze stichting valt of staat met de betrokkenheid van vrijwilligers.

Lego & Olympische Spelen

Ook in de commerciële wereld is betrokkenheid een sleutel tot succes. Een mooi voorbeeld is Lego. Tijdens de laatste Olympische Spelen verschenen er verschillende filmpjes op internet van historische prestaties zoals die van Epke Zonderland en Naomi Kromowidjojo. Top filmpjes, niet eens bedacht door Lego zelf. De filmpjes en creatieve ‘bouwwerken’ zijn bedacht en gemaakt door een enthousiaste vader en zoon. Fan van, en betrokken bij, de Olympische Spelen en Lego. Geweldige gratis reclame voor Lego, wat wil een merk nog meer?

Dankbare klanten

Nog zo’n mooi verhaal is dat van Brandon Cook die Panera Bread, een bakkerijketen in de Verenigde Staten, vraagt om speciale soep voor zijn oma die op sterven ligt. De soep waar Brandon om vraagt wordt alleen op vrijdag geserveerd bij Panera Bread. Bedrijfsleider Suzanne Fortier besluit echter speciaal voor Brandon en zijn oma een uitzondering te maken, en geeft er nog eens gratis koekjes bij. Resultaat: inmiddels vinden meer dan 800.000 mensen de post leuk op de tijdlijn van Brandon’s moeder Gail, en is de post op de tijdlijn van Panera Bread zelf overladen met positieve reacties. Sleutel tot succes? Betrokkenheid!

Betrokkenheid staat voorop

Er zijn helaas nog steeds organisaties die niet inzien hoe belangrijk het is om service te bieden aan en waardering te ontvangen van klanten. Bovenstaande voorbeelden laten zien dat organisaties het niet altijd in eigen hand hebben hoe klanten of medewerkers handelen, maar door als bedrijf betrokkenheid te tonen bij klanten en medewerkers is de kans groter dat zij zich positief uitlaten over en graag willen associëren met jouw bedrijf. Wat dit een bedrijf exact oplevert is altijd afwachten. De verhalen in deze blog laten in ieder geval zien dat betrokkenheid zeer positief kan uitpakken.

Ik ben benieuwd of er nog meer succesverhalen bekend zijn? Of ken je organisaties die heel bewust bezig zijn met, en continu werken aan, de betrokkenheid van medewerkers en fans?

0 Shares:
Dit artikel is 2.929 keer gelezen