Push, push, push. Niet normaal. Die dagelijkse overload aan informatie. Rustig surfen op het internet zit er niet in. Achtervolgd worden door een advertentie van een broek of paar schoenen is doodnormaal. Websites willen graag gezien worden en doen daar hun stinkende best voor. Naast advertenties kunnen sites zelf ook een storende factor zijn. Immers: herhaling of een overload kan positief zijn maar ook afkeer wekken. Wat wekt bij sitebezoekers meer sympathie op, drukte of rust? De push of pull strategie?
De weg kwijt
925.nl is een goed voorbeeld van overload. Zelf zeggen ze het nieuws spraakmakend én met een eigen mening te brengen om het gesprek rond de koffieautomaat te voeden. De homepage biedt te veel keuzes. Het is logisch dat sites als deze keuzes bieden om zo veel mogelijk clicks te genereren. Advertentie-inkomsten worden bepaald aan de hand van het aantal bezoekers. Meer clicks leveren meer geld op. Maar wat is belangrijker, klanttevredenheid of inkomsten?
Zoektocht
De site is opgedeeld in drie kolommen. Elke kolom bevat weer een aantal keuzes. Daarnaast zijn er tal van categorieën die apart van de homepage niet terug te vinden zijn. Zoals, lunchdingetje, ‘groot geld’ en ‘suits’. Alle ‘suits’ artikelen op een pagina lezen kan niet. Daarnaast zijn oudere artikelen lastig terug te vinden. Je moet weten wanneer het gepubliceerd is voordat de juiste pagina gevonden kan worden. Want de zoektocht naar de zoekbalk kost ook tijd. De informatie op de site moet makkelijker vindbaar zijn. Bij de koffieautomaat wachten mensen wel maar op internet niet.
Gebruiksgemak
Waarom gunt 925.nl hun doelgroep – hardwerkende decisionmakers – niet wat meer overzicht? Zij hebben geen tijd om te zoeken. Mocht je verder komen dan de koppen, zal je zien dat de artikelen best aardig zijn. De site weet het nieuws zeer zeker op een luchtige maar interessante manier te brengen. Maar gebruiksvriendelijk is het niet.
Biefstukjes
Door een goede gebruiksvriendelijke website zullen bezoekers vaker terugkomen. Dat levert uiteindelijk meer clicks op en vanzelfsprekend meer geld. Tussen de push en pull strategie moet een goede balans worden gevonden. Bij de slager die op de markt schreeuwt hoe lekker zijn biefstukjes zijn loopt het merendeel van de mensen voorbij. Maar bij het vrouwtje dat zielig in een hoekje haar eerste klant afwacht stopt ook niemand. Zorg dat je gehoord wordt maar overdrijf niet.
Tips
925 Moet een goede vormgever in de arm nemen die ‘Usability voor Dummies’ heeft gelezen en de volgende tips ter harte heeft genomen. Maak een sitemap, waardoor alle links binnen een site hiërarchische weergegeven worden. Voeg een breadcrumbs functie toe. Op deze handige visuele manier weet de bezoeker waar hij zich bevindt op de site. Verbeter de zoekfunctie en maak die duidelijk zichtbaar. Voeg tags toe en maak de categorieën clickable. En gebruik de ‘lees meer functie’ bij elk artikel.
Kim Peragine en Inge Jansen
Dit was de eerste opdracht webloggen voor de Minor Online Marketing van Avans Hogeschool in Breda. Opdracht was het analyseren van 925.nl en de manier waarop ze hun doelgroep bereiken. Meer resultaten vind je hier.