Twitter is een uitstekend medium voor zakelijk gebruik. Hoe je dit goed in kunt zetten leg ik in dit artikel verder uit.

Zakelijk Twitteren bevat naar mijn mening de volgende onderdelen:

  • Netwerken
  • Nieuwe klanten binnenhalen
  • Klant communicatie
  • Interactie & Hulpvragen beantwoorden
  • Content delen

 Uit Twitter valt veel te halen als je dit toevoegt aan je dagelijkse activiteiten.

Ik zal in het tweede deel “Nieuwe klanten binnenhalen” behandelen.

Nieuwe klanten binnenhalen

Dit wil iedereen bereiken op Twitter, nieuwe klanten. Dit is ook zeker goed mogelijk met de juiste insteek. Direct sales door het letterlijk tweeten van alleen maar producten als een advertentie op Twitter werkt vaak niet. Geven en nemen daarentegen wel. Als jij een stukje van jezelf geeft, wordt dat gewaardeerd. Dit kan gaan om advies, vragen beantwoorden of content delen, zoals een e-book.

Zorg dat je niet alleen commerciële aanbiedingen stuurt maar dit ook afwisselt met persoonlijke berichten. Anders is de knop “unfollow” snel gevonden en daar heeft niemand wat aan. Het is hierin belangrijk de juiste balans te vinden. Dus wij op de juiste momenten naar bijpassende diensten n een gesprek. Dus alleen wanneer dit een duidelijk gevolg is uit een gesprek.

Juiste balans

Probeer de juiste balans te vinden tussen het tweeten van jouw producten en diensten en persoonlijke tweets. Ook voor nieuwe volgers is het goed om te zien dat je het niet alleen over je eigen producten en diensten hebt ondanks dat je ook kennis deelt maar ook in gesprek gaat met andere twitteraars en daar een persoonlijk gevoel aan mee geeft. Wie is de persoon achter het bedrijf?

Een mooie combinatie kan bijvoorbeeld zijn om een productadvies te tweeten. Daar heeft iedereen wat aan. Daarbij wordt een advies ook zeker gewaardeerd en zorgt dit voor meer bezoekers als dit op de juiste manier wordt ingezet.

Het is natuurlijk ook een idee om een adviesrapportage op je eigen website te plaatsen om die vervolgens op Twitter te delen. Zet in je tweet een link naar het advies met @persoon. Zorg er wel voor dat je van te voren toestemming hebt van de persoon of in je voorwaarden opneemt. Dit advies prikkelt andere lezers ook weer een zelf een advies aan te vragen. Aangezien dit advies over jouw diensten en producten gaat, zullen geïnteresseerde bezoekers meteen even verder kijken op je site. Zorg dus dat je website in orde is en alles goed werkt!

Denk ook aan het aanbieden van een gratis dienst waar in jij je expertise toont die je deelt op Twitter.

Zorg dat je de juiste gegevens verzamelt zodat je deze personen ook weer terug kunt bellen/e-mailen. Dit is dus een warme lead uit Twitter!

Acties voor nieuwe klanten:

  • Hoge kortingen aanbieden waarbij je kunt denken aan 25% of hoger.
  • Winacties – Maak het te winnen onderdeel wel heel aantrekkelijk en niet te simpel.
  • Laat de deelnemer een product ontwerpen en online delen en koppel hier een prijs aan.
  • Geef een gadget weg.
  • Zet een wedstrijd neer voor het ontwerp van je Twitter profiel.
  • Laat iedereen meedoen aan je bedrijfstune op youtube of Soundcloud en deel de stukjes op Twitter, Zet het eindresultaat natuurlijk ook online.

Kortom, met de juiste insteek zijn die nieuwe klanten binnen handbereik. Heb jij al klanten binnengehaald en hoe heb je dat gedaan? Deel in de comments jouw persoonlijke ervaring.

0 Shares:
Dit artikel is 2.452 keer gelezen