Organisaties gebruiken mijn Facebook tijdlijn als vuilnisbelt, mijn Twitter tijdlijn als afvoerputje en mijn LinkedIn tijdlijn als grofvuildump. Koop dit. Like dat. Win zus. Stem zo. En helaas merk ik ook nog regelmatig dat de vuilnisbelt, het afvoerputje en de grofvuildump allemaal via een RSS riool aan elkaar gekoppeld zijn. De weg naar de knoppen Vind ik niet meer leuk, Unfollow en Hide is snel gevonden, maar waarschijnlijk zijn dat niet de acties waartoe de organisaties mij probeerden te bewegen.

 

Buzzwords?

Al tijden roepen we ‘halleluja’ bij termen als ‘engagement’, ‘interactie’ en ‘storytelling’ in relatie tot Social Media. Maar in de praktijk zijn er slechts enkele pareltjes te ontdekken die aan deze termen serieus inhoud geven. Zowel op corporate niveau als op het niveau van de individuele werknemer (= ambassadeur!) van een organisatie. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen zogenaamde ‘call to action’ berichten op Social Media of RSS feeds an sich, ik gebruik ze zelf ook. Maar deze berichten moeten in balans zijn met andere content. En als je echt goede content hebt, kun je al die reclamezendtijd misschien zelfs volledig elimineren. Is dat wellicht het ultieme doel?

Triggers creëren

Waar ik dus wel wat tegen heb, is de inzet van Social Media en RSS feeds als reclamezuil. Wil je alleen maar (reclame) zenden, dan is Social Media niet het juiste communicatiekanaal voor jouw organisatie. Met reclame bereik je geen interactie. Een tijdelijke actie  is geen engagement. En een like of een follower zijn geen opt-in op reclameboodschappen. Het is zo simpel! Maar wat kan je als organisatie dan wel doen? Triggers  creëren. Copydimitiri schreef er eerder deze maand op 42bis al over. Met zijn blog over de psychologische triggers van content triggerde hij mij met trigger nummer 26: storytelling. Storytelling is het overbrengen van gebeurtenissen in woord, beeld en geluid. Als je het mij vraagt, is storytelling bijna onlosmakelijk verbonden met de inzet van Social Media.

Storytelling

Een organisatie zet Social Media immers in om een boodschap te brengen. Of dat nou is dat organisatie X het leukste bedrijf is om bij te werken of dat organisatie Y de allerbeste springtouwen verkoopt, dat doet er niet toe. Waar het om gaat, is dat de organisatie dat bewijst en uitstraalt. Het draait om het verhaal van het bedrijf of het springtouw. Met dat verhaal toon je de toegevoegde waarde voor de (potentiële) klant aan. Dat bereik je veelal door sociaal en persoonlijk te zijn. Op die manier bereik je engagement en interactie. Voor de goede orde: een verhaal bestaat in mijn ogen uit een opeenvolging van berichten, verspreid over een langere periode.

Jamie Oliver

Een goed voorbeeld van storytelling vind ik Jamie Oliver, en daarbij eigenlijk automatisch zijn hele imperium (kookboeken, restaurants, televisieprogramma et cetera). Jamie Oliver gebruikt verschillende Social Media vormen. In het kader van storytelling zoom ik even in op Instagram. Jamie deelt daar niet alleen foto’s van eten en recepten, maar ook van zijn dagelijks leven en emoties. Hij neemt je mee in zijn lifestyle, inclusief kinderen, vrienden, auto’s, kleding en meer. Allemaal vergezeld van een paar regels tekst. Door je op deze manier deelgenoot te maken van zijn leven, zijn story, ligt de nadruk niet op producten die je kunt afnemen, maar op de context van het consumeren van die producten: de lifestyle. En daarnaast natuurlijk Jamie’s “strijd” voor gezonder eten.

Harald Doornbos

Een ander voorbeeld van storytelling is Harald Doornbos. Doornbos is journalist en zet Twitter in om een verhaal te vertellen. Momenteel zit hij in Syrië en doet hij verslag van de gebeurtenissen daar. Niet alleen op macro niveau, maar ook op persoonlijk niveau. Hij beschrijft wat hij op een dag meemaakt, van bombardementen en schuilkelders tot visumproblemen. Doornbos brengt op die manier de ontwikkelingen daar heel dichtbij en weet het op zo’n manier te brengen dat het je raakt.

Persoonlijke benadering en consistentie

De sleutel tot succes voor beide initiatieven is de persoonlijke benadering waardoor mensen zich kunnen identificeren met degene die zendt. Een ander belangrijk element is consistentie: er is gekozen voor een duidelijk profiel, een verhaal en daar wordt niet van afgeweken. Degenen die de updates dus volgen, weten wat hen te wachten staat. Die twee elementen zijn ook prima in te zetten op corporate niveau (en eigenlijk is Jamie Oliver daar een perfect voorbeeld van). Het gekke is dat storytelling ons als privé persoon prima afgaat. Moeiteloos zetten we ons hele hebben en houden online, zonder na te denken over strategieën en KPI’s. Maar bevinden we ons in een zakelijke omgeving dan trekken we opeens een hele trukendoos aan methoden en technieken open. Of liever, een vuilnisbak.

0 Shares:
2 comments
  1. "Moeiteloos zetten we ons hele hebben en houden online, zonder na te denken over strategieën en KPI’s. Maar bevinden we ons in een zakelijke omgeving dan trekken we opeens een hele trukendoos aan methoden en technieken open. Of liever, een vuilnisbak."

    Helemaal mee eens! Ik ben dan geen social media guru. Ik geef zelf trainingen over hoe storytelling in te zetten in ons dagelijks werk, maar deze mindset is by far het grootste probleem wat ik tegenkom in organisaties. Het moet ineens zakelijk, objectief en emotieloos zijn. Zo zonde!

Comments are closed.

Dit artikel is 9.835 keer gelezen