Er was een tijd dat mensen brieven schreven om te vertellen hoe het met ze ging. Later, misschien door de mooie afbeelding op de voorkant, maar nog waarschijnlijker door luiheid van de mens, veranderden die brieven in ansichtkaarten. Totdat daar e-mail was en post iets werd dat haast alleen nog gebruikt werd voor het hoogst noodzakelijke, en voor pakketten die we via internet gekocht hebben. Het werden zware tijden voor PostNL. En in een poging de klant beter van dienst te zijn, lijkt dit postorderbedrijf een stap in innovatie te zetten waarmee zij, net als de post zelf, ook de postzegel langzaam laten verdwijnen.
Niet meer langs de sigarenboer of het postkantoor
PostNL overweegt om in 2013 een app voor de smartphone te lanceren waarmee een speciale zegelcode kan worden gegenereerd, die daarna als vervanging van een postzegel op een envelop kan worden geschreven. Dit scheelt de burger een ritje naar de sigarenboer of postkantoor, waarmee de toch al schaarse lichaamsbeweging van de moderne mens wederom wordt ingekort. Maar de app biedt vermoedelijk wel de mogelijkheid om ook na zessen, wanneer de winkels dicht zijn, een substituut-postzegel aan te schaffen. Al heb je daar in de meeste gemeentes niet veel voordeel aan omdat de brievenbussen op veel plekken om zes uur geleegd worden.
Geen einde van de postzegel
Toch denkt PostNL dat de app mensen zal aanspreken. Volgens eigen zeggen zou vooral de groep hoogopgeleiden tussen 25 en 39 jaar behoefte hebben aan de toepassing: “zij komen soms heel plots op het idee om bijvoorbeeld een babykaartje te versturen, en dan hebben ze niet altijd postzegels op voorraad.” Ik kan me goed voorstellen dat deze leeftijdscategorie nog zeer regelmatig babykaartjes stuurt (en ontvangt), maar tegelijkertijd besef ik me ook dat we in een tijd leven waarin vrienden van jonge ouders de baby natuurlijk allang op Facebook hebben zien langskomen, het bezoekje al binnen dagen (of uren) plaatsvindt en je je derhalve kan afvragen of dat kaartje nog wel ergens goed voor is. Ondertussen ontvang ik op mijn verjaardag en met kerst ook haast meer e-cards dan echte post. Het bedrijf is in ieder geval niet bang voor het einde van de postzegel en geeft aan dat zij met dit soort initiatieven het gebruik van traditionele post juist op peil wil houden.
Is tijd- en energiewinst de oplossing?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote voorstander van innovatie en een idee voor een app als deze, spreekt mij heel erg aan. Ik vraag me alleen wel af of het weghalen van de tijd en moeite die het kost om postzegels in huis te halen, de beste manier is om er voor te zorgen dat post in de mode blijft. Er is ook nooit besloten kinderen maar vast in dienst te nemen om die kinderpostzegels aan de man te brengen bij de deur, en als mensen bij gebruik van de app hun smartphone dan toch al in hun handen hebben zullen ze misschien sneller geneigd zijn toch maar een e-mail van de hand te doen omdat ze nog steeds geen enveloppen in huis hebben. Bovendien is het niet te hopen dat er naast postbodes niet plots ook een grote groep postzegelverzamelaars op de Dam bijeen komt om te vechten voor het behoud van hun beroep en activiteiten.