De meeste onder ons hebben het vast wel eens meegemaakt. Een manager die je het hemd van je lijf vroeg over het werk wat je doet. En tot achter de punt en de komma wilde weten wat je deed, waarom en hoeveel tijd dat kost.

Niet zo te beantwoorden

Is dit nou het gedrag wat hoort bij een control freak? Of is dit meer een positieve vorm van micro management?

Die vraag is zo een-twee-drie niet te beantwoorden. Het ligt er maar net aan.

Is dit een eenmalig iets? Gebeurt het systematisch? En ook: wat gaat er gebeuren met allemaal die informatie?

Eenmalig of systematisch

Als het een eenmalig iets is, dan zou ik proberen te achterhalen wat de aanleiding is en of anderen soortgelijke vragen gesteld (gaan) krijgen. Kortom – wat is het idee/plan wat erachter zit? Immers, ik wil de vragen goed en volledig beantwoorden. Maar daarvoor lijkt het me op zijn minst handig dat ik de vraag achter de vraag goed begrijp.

Als de vragen een meer systematische achtergrond hebben, dan is het goed om te weten aan welk initiatief en systematiek dit gekoppeld is. Bijvoorbeeld aan een kwaliteitsprogramma gebaseerd op Lean Six Sigma. Wat natuurlijk prima is – wordt een organisatie en/of product alleen maar beter van!

Blijft over het antwoord op de vraag wat er allemaal met die informatie gaat gebeuren. Waarbij het voor de hand ligt dat het iets te maken heeft met effectiever en efficiënter gaan werken.

Bij een micro manager…

Het resultaat kan dan twee kanten op gaan. Een mogelijkheid is aanpassingen in processen, procedures en systemen om die beoogde verbeterslag daadwerkelijk te realiseren. Met zeer gedetailleerde (perfectionistische?) werkinstructies, een toelichting over het beoogde effect en de bereidheid alles meerdere keren uit te leggen.

In dit geval is de vragensteller duidelijk een micro manager. Een betrokken, perfectionistisch iemand met oog en oor voor details. Iemand die van de hoed en de rand wil weten voordat ie een verandering doorvoert. Maar wel met behoud van een zekere fun-factor en voldoening voor degene die het werk uitvoeren. Mij lijkt een dergelijke aanpak de enige manier om tot de kern van een probleem te komen. Om het vervolgens aan te kunnen pakken en op te lossen (met behoud van continuïteit).

Zo iemand wil ook weten of het beoogde resultaat gehaald wordt. En als dat niet zo is, waar dat dan door komt. Is er bij de ingevoerde veranderingen iets over het hoofd gezien? Zijn de omstandigheden veranderd waardoor de veranderde manier van werken niet het beoogde resultaat opleverde? Of de instructies niet goed opgevolgd? Of nog iets anders?

Kortom, het bedrijfsbelang staat voorop. Gezien mijn ervaring met micro management soms misschien met wat weinig oog-en-oor voor het menselijke aspect. Maar daar zijn ze zich niet altijd van bewust. En nogmaals – kijkend naar mijn eigen ervaring: men vond het ook niet erg om daarop geattendeerd te worden omdat ze wel begrijpen dat het belangrijk is voor het behoud van de eerder genoemde fun-factor en voldoening.

Dus al met al valt er eigenlijk niks op af te dingen!

Bij een control freak…

Een andere mogelijkheid is dat de resultaten voornamelijk gebruikt worden voor het definiëren van een prestatienorm waar “iedereen” aan moet voldoen. Gekoppeld aan (bijvoorbeeld) de invoering van een nieuw/aangepast tijdregistratie systeem. Om op die manier nauwkeurig vast te leggen wie wel en wie niet aan die norm voldoet. Riekt al verdacht veel naar een vorm van spreadsheet management.

Vervolgens worden er lijstjes geproduceerd waar iedereen op staat die niet aan de norm voldoet, de mate waarin en op welke onderdelen. Om af te sluiten met zoiets als “ik kan ook niks overlaten aan een ander en kan het net zo goed allemaal zelf doen – weet ik tenminste zeker dat het goed gebeurd”, dan hebben we dus duidelijk te maken met een control freak.

Kortom, bij een control freak als manager is het behaalde resultaat vaak niet het belangrijkste. Nauwgezet en puntje precies de taken uitvoeren zoals de betreffende manager voor ogen heeft lijkt (is?) belangrijker.

Blijft over…

…het antwoord op de vraag: Hoe ga je met dit soort managers om? Vooral op het moment dat ze precies willen weten wat je doet? Wat vertel je dan wel en wat zeker niet?

0 Shares:
2 comments
  1. Als ik ook maar met één van deze types te maken zou krijgen, en ze zouden van me verwachten dat ik dat soort vragen serieus neem, zou ik een andere baan zoeken…

Comments are closed.

Dit artikel is 6.089 keer gelezen