De spellingscontrole van mijn telefoon maakt standaard van ‘migratie’ ‘migraine’. Is het echt zo’n alwetend toestel?
Het is nooit zo simpel als het lijkt
Om de zoveel tijd wordt er geroepen dat het hoog tijd is om de website te vernieuwen. Maar er zijn veel valkuilen zoals uit veel migratieprojecten is gebleken. Hier een paar nuttige tips voor het goed opzetten en beter doorstaan van een migratieproject.
1. Weet wat je wilt
Zo, dat klinkt als een open deur, maar toch wordt het vaak vergeten. Iemand roept: “Het wordt tijd voor een nieuwe site.” Vraag je waarom, dan krijg je vaak alleen te horen dat het al zo lang geleden is… Dát is dus geen argument. Redenen om wel een websitemigratie voor te stellen:
- Het huidige cms wordt niet langer ondersteund.
- Het huidige cms kan er niet voor zorgen dat alle onderdelen van de website responsive kunnen worden ingericht.
- Je hebt een nieuwe huisstijl en wilt ook graag de website in het nieuwe design.
- Het huidige cms is niet in staat de relevante, achterliggende applicaties te integreren.
- De huidige site trekt niet voldoende bezoekers.
- De huidige site heeft een te laag conversiepercentage.
Door te kijken wat de eigenlijke reden is weet je ook meetbaar wat de nieuwe website moet gaan doen. Veel van de doelen die je dan voor ogen hebt zullen met elkaar te maken hebben.
2. Stel een goed migratieteam samen
Wanneer je alle uitgangspunten van het project hebt beschreven, is het ook zinnig om meteen een duidelijke rolverdeling op te stellen. Zo zorg je ervoor dat iedereen weet wat er (wanneer) van hem/haar verwacht wordt en houd je alle belanghebbenden betrokken en aangesloten. Vergeet ook vooral niet alle stappen van het proces door te spreken met de mensen die verstand van de inhoud en de presentatie van je site hebben.
3.Bekijk alle beschikbare data
- Wat zijn de bezoekcijfers?
- Wat is het weigeringspercentage van de hudige site?
- Hoe lang blijft een bezoeker gemiddeld op de site?
- Wat is de huidige SEO-positie van je belangrijkste keywords?
- Wat voor autoriteitscijfer heeft je site op dit moment?
- Wat is het conversiepercentage
- Waar komen je beste klanten vandaan
4. Weet welke content het meest gewaardeerd wordt op je huidige site
- Welke content wordt het meest gelezen en gedeeld?
- Wat zijn je beste keywords?
- Wat zijn de beste links op je website
Deze content is belangrijk in je migratie en moet dus ook na de migratie goed terug te vinden zijn.
5. Kijk naar je concurrenten
Wie van je concurrenten doet het goed en hoe doen zij dat. Een mooie tool om je hierbij te helpen is Marketing Grader. Hier kun je zien hoe jouw website het momenteel doet en daarna kun je ook de sites van je concurrenten bekijken. Bekijk ook wat jij prettig vindt en minder prettig vindt aan de website van je concurrenten. Zo zie je ook wat je zelf beter kunt doen.
6. Houd goed voor ogen wat jouw selling point is
Wat wil je uitdragen met je website en wat is jouw sterke punt tegenover de concurrentie. Zorg ervoor dat dat door de hele site terugkomt.
7. Gebruik personas
Personas zorgen ervoor dat je focust op jouw belangrijkste klanten/bezoekers. Zet duidelijk op papier voor wie of voor welke groepen jouw website van belang is en hoe je deze personen het beste kunt bedienen. Wat krijgen zij op jouw website waardoor het voor hen nuttig, leuk of informatief is om jouw website te bezoeken? Kijk ook hoe deze personen het liefst gebruik maken van het internet en probeer hier zo goed mogelijk op in te spelen.
8 Optimaliseer je website voor zoekmachines
Ja, weer een open deur. Maar neem het toch maar mee in het project, want het is zo belangrijk dat je hier zeker genoeg aandacht aan wilt besteden. Een mooie nieuwe website is niet altijd een goede nieuwe website! Bekijk van te voren welke content het best gewaardeerd wordt door de zoekmachines (zie punt 3). Zet een goede 301-paginastrategie op. Wanneer je een website migreert betekent dit vaak dat de urls van je pagina’s wijzigt (doordat je bijvoorbeeld een nieuwe opzet van je navigatie hebt doorgevoerd). Zet alle oude urls in een excellsheet en zet hier de redirects bij. Dit zorgt ervoor dat bezoekers die pagina’s bij hun favorieten hebben gezet of een oude link elders terugvinden, gewoon op de juiste pagina komen. Neem voor elke pagina 1 of 2 keywords om de pagina’s voor deze keywords te optimaliseren.
9. Wat zijn de call-to-actions op jouw website?
Kijk naar alle mogelijkheden voor bezoekers om iets te ‘doen’ (aanmelden nieuwsbrief, iets kopen of iets downloaden) op je site. Natuurlijk is het design van je site belangrijk, maar veel belangrijker is te kijken naar de verschillende functionaliteiten en hier je aandacht op te richten.
10. Zet een goede contentstrategie op
Dit doe je bijvoorbeeld met het opzetten van een blog, het opnemen van persberichten, te kijken of je content moet uitbesteden of door nieuwe content uit de organisatie te halen. Zorg ervoor dat een deel van je budget en een groot deel van je tijd in het project wordt ingeruimd voor de contentmigratie, want daar schort het in veel websitemigratieprojecten nog wel eens aan. Lees ook vooral de ’25 rockende eigenschappen van content marketing’ voor alle goede tips.
11. Wat kun je nog meer doen?
Start een blog, kijk goed naar je landingspagina’s, neem een rss-feed op, maak alle content makkelijk bereikbaar vanaf verschillende apparaten en zorg ervoor dat alle content makkelijk deelbaar is.
Nog meer lezen over sitemigratie?
- Mooi blog over alle zaken waar je voor SEO aan moet denken. Bijvoorbeeld test de website op een testserver, maar een robot.txt-bestand en maak een xml-sitemap.
- Handig artikel vol tips met specifieke aandacht voor contentmigratie.