Voor wie nog een beetje een pessimistische houding heeft tegen social media, heb ik een mooie succes story gevonden die laat zien dat het voor iedereen mogelijk is!
Marie-Louise Holl, klompenfabrikant uit Sint-Oedenrode, gaat internationaal met haar klompen dankzij het gebruik van social media. Klompen in allerlei kleuren, met bedrijfslogo of kleine klompjes voor aan een sleutelhanger, ze verkoopt het in het buitenland. Bijna een derde van de omzet komt uit landen als Duitsland, België, Frankrijk en Engeland, de VS en Japan zijn echter haar grootste afzetmarkten. Zoals Marie-Louise zelf zegt in het FD komt het succes in het buitenland mede door slim gebruik van social media.
Het succesverhaal
Eind vorig jaar is het bedrijf, Holl Souvenir & Klompen, actief geworden op sociale netwerken als Twitter en Google+ en is er gebruik gemaakt van Google Adwords. Dit met het doel om op plekken te komen waar je anders nooit komt.
Het gebruik van de sociale netwerken kost haar niet veel tijd en geld en ze geeft bovendien aan het leuk te vinden om bij te houden. Met de combinatie tekst en beeld speelt ze haar bedrijf tot in Japan in de kijker.
Waar het bedrijf vroeger last had van de goedkope klompen die in China werden gemaakt, kan ze nu goed met ze concurreren. Op social media benadrukt ze namelijk het ambachtelijke en het Nederlandse karakter om zich zo te onderscheiden van de goedkope Chinese klompen. Dit doet ze zo goed dat Marie-Louise al tweemaal door Google is gevraagd in Brussel op een Europese bijeenkomst te spreken over elektronische handel voor het mkb. Veel kleine bedrijven durven deze online media namelijk niet te gebruiken, maar Marie-Louise laat zien dat het wel kan!