Met de komst van de nieuwe Facebook timeline kwam er ook de mogelijkheid om een mooie Facebook header (de zogenaamde “cover foto”) in te stellen. Voor persoonlijke profielen al een erg leuk iets, maar zeker ook interessant voor zakelijke Facebookpagina’s.

Vind ons leuk, vind ons leuk!

Je bedrijf is aanwezig op Facebook. Je bent goed bezig en zendt niet alleen maar reclameboodschappen de wereld in. Toch ben je niet helemaal tevreden, want die afbeelding bovenaan mist toch wel iets. Je besluit Photoshop open te gooien en de afbeelding wat aan te passen door een dikke pijl toe te voegen en het de zin “Like ons”. Even uploaden naar Facebook en klaar!

Helaas, bovenstaande is niet geoorloofd. Er zijn allerlei regels voor het maken van een Facebookpagina. De volgende zaken mag je niet gebruiken/vermelden in je Facebook header:

  • geen prijs- of inkoopinformatie, zoals kortingen of verwijzen naar een site waar iets te downloaden is;
  • geen contactgegevens, zoals een e-mailadres of adresgegevens. Deze zaken dienen in het “Info” gedeelte te staan;
  • geen functies van Facebook, zoals “vind ik leuk”, “delen” of een pijl die naar een van deze functies verwijst;
  • geen kreten die aanzetten tot actie, zoals “profiteer nu van onze korting”.

Dit mag je wél doen

Oké, er zijn dus een aantal zaken die je echt niet in je Facebook header mag zetten, maar wat gaan we er dan wel in zetten, zodat deze header toch aantrekkelijk is voor de fans van je pagina?

Als eerste kan je een Facebook header maken in de huisstijl van je bedrijf. Een open deur natuurlijk, maar hier kan je ook nog erg creatief mee zijn, zoals bijvoorbeeld Dropbox heeft gedaan. Deze valt op door de verwijzing naar het Dropbox logo in de header. Ook FC Barcelona heeft dit mooi uitgewerkt.

Dropbox Facebook header

Als tweede kan je een een mooie en opvallende Facebook header maken door bijvoorbeeld een nieuw product aan te kondigen, zoals Porsche en Nintendo hebben gedaan.

Porsche Facebook header

Als derde kan je gebruik maken van van foto’s waarop de mensen achter het merk of bedrijf op staan. Op deze manier krijgen je fans wat meer gevoel met het bedrijf, omdat ze de mensen achter het logo of de naam kunnen zien. Dit heeft het Nederlandse hiphop label Noah’s Ark goed gedaan. In deze foto worden de artiesten afgebeeld die onder contract staan bij Noah’s Ark.

Noah's Ark Facebook header

De laatste tip die ik je geef is: maak gebruik van een goede slogan of omschrijving van je product, bedrijf, dienst of website. Dit hebben wij als 42Bis natuurlijk perfect gedaan!

42Bis Facebook header

Er zijn dus vele mogelijkheden om een goede header te maken. Dus wees creatief en laat jouw bedrijf geen eenheidsworst zijn op Facebook!

Wat zijn jullie tips en aanbevelingen met betrekking tot het ontwerpen van Facebook cover foto’s? Wat werkt wel en wat niet? Mocht je andere goede voorbeelden hebben, laat deze dan achter in de comments!

0 Shares:
2 comments
  1. Ik zou persoonlijk niet mijn logo in zowel mijn avatar zetten als in de omslagfoto. Dat is een beetje dubbelop, terwijl je de ruimte nu juist kunt benutten voor een mooie illustratie. Het lichtgrijze lettertype is niet goed te lezen voor minder goed zienden (paar tonen donkerder maken zou op zijn plaats zijn).
    Maar het is altijd makkelijk commentaar te geven vanaf de zijlijn ;-)

Comments are closed.

Dit artikel is 8.493 keer gelezen