De vraag naar traditionele bijbanen onder studenten lijkt aan populariteit te verliezen, terwijl het aantal bijbanen op het gebied van social media en online juist fors toeneemt. Althans, dat meldt uitzendorganisatie Cloudworkers in het nieuwsbericht van automatiseringsgids.nl van 14 augustus 2012. Volgens Cloudworkers– zij bemiddelen in bijbanen die plaats- en tijdonafhankelijk ingevuld worden – is ruim 30 procent van hun opdrachten een social media opdracht. Daarnaast zijn internet search opdrachten, video-editingklussen en programmeeropdrachten, zoals het bouwen van een WordPress site, populair.

De vlucht van de Bijbaan

Ik trok mijn wenkbrauwen op. In eerste instantie omdat ik zelf koffiejuf, taarten bevruchtster, inpakster bij de Douglas en medewerker in de plaatselijke bakkerij was geweest. Eerst was ik dus met terugwerkende kracht jaloers. Wat tevens nergens op sloeg omdat het zo’n 1000 jaar geleden is en omdat ik bijvoorbeeld niet eens kan programmeren. Daarna dacht ik na over de bijbaan ‘an sich’. Blijkbaar heeft het concept een vlucht genomen en ik vroeg me af of elke functie ingevuld kan worden door een student of vakantiekracht?

Elke functie een bijbaan?

Met de ultieme bijbaan verdien je een aardig centje bij en je steekt er nog eens wat van op. Alhoewel dat ‘opsteken van’ een ruim begrip blijkt als je bijvoorbeeld in een verloren uurtje ‘TV lab: studeren zonder geld’ bekijkt. De burlesk danseres, de propper, en de parachute vouwer passeren de revue. Geinige bijverdien klusjes maar in essentie goed afgebakend, net zoals bijvoorbeeld de video editing klus die Cloudworkers aanbiedt. Cloudworkers stelt echter dat ruim 30 procent van de klussen die ze vervullen een social media opdracht is. Kleeft daar geen risico aan?

Social media als bijbaan?

Over het belang van social media voor een organisatie zijn we het allemaal wel eens lijkt me. Zo las ik op marketingfacts.nl dat het aantal functies met de term ‘social media’ erin nog steeds stijgt. In hetzelfde artikel staat dat een functie prima interim ingevuld kan worden als de kennis maar goed wordt overgedragen. Ok, interim kan dus, als de inhoudelijke kennis een plek krijgt.

En hoe zit dat met die inhoudelijke kennis? Social media is meer dan het plaatsen van reacties op een forum, uiteindelijk gaat het om de inhoud en gevonden worden op basis van die inhoud. Zo las ik in de blog van Tadek Solarz dat je zoekresultaten in steeds sterkere mate bepaald worden door de kwaliteit van je content. Waardevolle content wordt de belangrijkste driver voor zoekresultaten en dus voor de plaats die jouw website heeft in de rankings van Google. Dit vraagt dus heel wat van een social media specialist en -strategie. Daarnaast moet het letterlijke sociale aspect van je social media strategie niet worden onderschat. Je bouwt met aandacht aan je naamsbekendheid en je netwerk zoals je dat in real life ook zou doen. Doe je dat niet, of laat je iemand bijvoorbeeld lukraak facebook berichten schrijven omdat 24/7 kunnen reageren (kwantiteit) belangrijker wordt gevonden dan inhoud (kwaliteit), dan is je campagne of strategie gedoemd te mislukken. Lees ook hier nog even wat er allemaal mis kan gaan. Zo eenvoudig is het dus allemaal niet.

Cloud works of toch niet?

Cloudworkers stelt dat ze opdrachten aanbieden die interessanter zijn dan de doorsnee bijbaan. Dat lijkt me een mooi streven, immers niet iedereen wil taarten bevruchten. Tegelijkertijd geven ze aan niet te investeren in bijscholing en dat lijkt me toch risicovol. Hoe kun je uitdagende opdrachten door studenten laten vervullen zonder uberhaupt nagedacht te hebben over bijscholing? Neemt Cloudworks zichzelf wel serieus genoeg vroeg ik me af?

Of een klusje, of een opdracht

Volgens mij moeten er keuzes worden gemaakt. Zo werkt dat in het echte leven en dat geldt dus ook voor Cloudworkers. OF je biedt afgebakende klusjes aan, die aansluiten bij de opleiding van de student en dus weinig monitoring behoeven. OF je biedt een interessante, uitdagende opdracht aan. Als je dat laatste doet, zorg er dan ook voor dat de student goed wordt begeleid en dat je een klus met zorg aflevert. Dat is beter voor de student en beter voor de opdrachtgever. Immers hoe kan de opdrachtgever beoordelen of de opdracht succesvol is afgerond als hij zelf (wellicht) niet veel verstand van social media heeft? En doe je het goed, dan leer je er zelf ook nog wat van, cirkel rond. In essentie is een uitdagende social media bijbaan een mooi streven, maar er is nog wel wat werk te verzetten zou ik zeggen.

Nb. Nog even dit: Misschien onderschat ik de nieuwe generatie die wordt geboren met een computer onder de arm volledig. Dus: wat vinden jullie?

0 Shares:
4 comments
  1. @Eva: ben het helemaal eens met je analyse! Een deel van het probleem ligt er denk ik in dat de meeste bedrijven helemaal geen idee hebben van wat de met social media moeten, of ervan mogen verwachten. En er zijn er nog minder die dit ook fatsoenlijk meten en hierop sturen. En dan is al snel goed…

  2. Ik denk niet dat je de nieuwe generatie onderschat maar dat er juist een overschatting gemaakt wordt door veel bedrijven/instellingen. Dat de kinderen geboren worden/opgroeien in een maatschappij waar computers, smartphones, enz. gemeengoed zijn betekend totaal niet dat je ermee kan werken of de kennis aanwezig is om zaken die ermee te maken hebben in te schatten.

    Ik denk dat (bij)scholing en begeleiding alleen maar belangrijker zullen worden in de komende jaren aangezien de gedachte van "ik zoek het wel even op op Google…" ook steeds normaler gevonden gaat worden. Kennis vervaagd hierdoor snel en die komt ook niet snel meer terug dan.

    1. Precies! Er is kennis, maar die kennis ook gericht inzetten is een vak apart. Investeren dus in die studenten en op die manier écht meerwaarde creëren.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.812 keer gelezen