We hebben de professional aan het werk gezet en de ontwikkeling van de nieuwe website is inmiddels in volle gang. Zonder goede content is elke website waardeloos, dus wordt het tijd om de content voor je nieuwe website te creëren! Heb je de vorige artikelen gemist? Hier vind je deel 1 en deel 2!

Content is king

Wat verstaan we nu eigenlijk onder de content van een website?

“De inhoud van een website, onder content valt het geheel van teksten, afbeeldingen, video, geluid, formulieren etc.”

Het schrijven van teksten voor het web vraagt om specifieke kennis én natuurlijk het nodige talent. Binnen het vak copywriting kent schrijven voor het web dan ook haar eigen discipline. Teksten moeten vanzelfsprekend informatief zijn zonder aan leesbaarheid te verliezen. Daarnaast speelt ook een aantal medium-specifieke zaken een belangrijke rol, zoals zoekmachineoptimalisatie (SEO). Je wilt immers dat jouw website wordt gevonden door mensen die op zoek zijn naar jouw producten/diensten. Bovendien worden online teksten door bezoekers anders gelezen; bezoekers zijn online sterk geneigd teksten te scannen om zo snel de gezochte informatie te vinden. Je kunt het vergelijken met het bekende koppensnellen in de krant. Copywriters met kennis en ervaring op het gebied van schrijven voor het web hebben juist daarom toegevoegde waarde. Met de webdeveloper vormen ze een team, dat er voor zorgt dat bezoekers de gezochte informatie op jouw website snel en eenvoudig kunnen vinden, door slimme navigatie en scanbare teksten. Heb je zelf al teksten geschreven voor jouw website? Stuur deze teksten aan een professional om deze voor je te herschrijven. Helaas wordt het door velen gezien als een schande om deze zelfgeschreven teksten door een professional te laten beoordelen/herschrijven. Copywriters zullen jouw zelfgeschreven teksten altijd met respect behandelen, ze beseffen simpelweg dat ieder zijn/haar eigen talenten en kwaliteiten heeft en dat het schrijven van geweldige teksten hun talent is.
TIP: Stel vooraf een eenvoudig contenplan op waarin je omschrijft hoe vaak en welke content je op jouw website wilt plaatsen. Zo ontwikkel je regelmatig nieuwe content, wat een positieve bijdrage levert aan SEO én de bezoeker een goede reden geeft om jouw website ook in de toekomst met een bezoek te vereren!

Het leed dat stockphoto heet….

Afbeeldingen maken een website visueel aantrekkelijk, zonder twijfel.
Wanneer je fysieke producten verkoopt zijn afbeeldingen bovendien absoluut onmisbaar! Professional? Zeker weten! De professional bewijst wederom zijn/haar toegevoegde waarde. Webwinkels maken dan ook veelvuldig gebruik van professionals voor de fotografie van hun producten of maken dankbaar gebruik van beeldmateriaal van de fabrikant. Waar gaat het mis? Wanneer beeldmateriaal niet essentieel is voor het verkopen van producten, zoals bij dienstverleners, wordt nog altijd veel gebruik gemaakt van stockphoto’s. De kant-en-klaar maaltijd als het gaat om beeldmateriaal. Kun je dan écht nooit gebruik maken van een prijsvriendelijke stockphoto? Zeker wel! Wanneer wel en wanneer absoluut niet?

WEL
1.       Je wilt een eenvoudige infographic
2.       Je wilt een eenvoudige illustratie

NIET:
1.       Afbeeldingen waarop mensen staan die eigenlijk helemaal niet bij jouw bedrijf werken
2.      Afbeeldingen van kantoren/winkels, niemand wordt graag in de maling genomen!

 

Zelf doen of uitbesteden?

De keuze zelf doen of uitbesteden is helaas vaak een simpele kwestie van budget. Bedenk je eens hoeveel uren het zelf bouwen van een website jou zal kosten? Ben je net als ik geen whizzkid als het gaat om zaken als HTML en CSS? Geloof me, het loont absoluut de moeite om deze klus aan een pro uit te besteden! Besteed je kostbare tijd liever aan de zaken waar je écht goed in bent, zo verdien je de investering in jouw website bovendien veel sneller terug.
TIP: Vraag om een offerte voor een fixed fee indien mogelijk, zo voorkom je vervelende verrassingen!

…. en dan nog even dit!

Binnenkort gaat de nieuwe website van Marketing Mania online, een mooie afsluiting van een ontzettend leuk én leerzaam proces! Ik hoop dat deze (korte) guided tour backstage jullie heeft kunnen inspireren én iets heeft kunnen leren over het ontstaan van websites! Ik heb de mazzel gehad lekker backstage rond te kunnen hangen bij de redesign van 42bis.nl en omdat kennis delen onlosmakelijk verbonden is met 42bis: here you go!

 

0 Shares:
Dit artikel is 2.213 keer gelezen