Terug van weggeweest! Poeh wat komt er veel kijken bij het kopen van een huis, hypotheek, meubels, schilderen, vloeren leggen, kozijnen vervangen en ga zo nog maar even door. Maar genoeg over mij, back to the Internet, dat is toch waar het om draait bij 42Bis ;-)

Dit voorjaar heeft PauwR internetmarketing een onderzoek uitgevoerd naar de anticipatie op Social Media Advertising onder de Top 500 adverteerders van Nederland. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat Facebook adverteren het populairst is en meer dan de helft van het budget wordt daaraan besteed. Daarnaast geven bijna alle grote adverteerders aan de komende jaren meer budget voor het adverteren op Facebook te reserveren.

Facebook is hét social media platform voor grote adverteerders om op te adverteren. Bijna de helft (49,5%) van de respondenten geeft aan dat zij adverteert op dit platform. Op de tweede plek staat Hyves (22,0%).

Adverteren op social media

Waarom niet adverteren op social media?

Opvallend is dat nog steeds 44% van de grootste adverteerders niet adverteert op social media. De redenen om niet op social media te adverteren verschillen erg veel van elkaar. Het ontbreken van kennis (18.4%), behoefte (23,4%) en budget (26,3%) zijn de belangrijkste redenen. Hiervan geeft  bijna 58% van hen aan wel gebruik te gaan maken van social media advertising, 37% twijfelt nog en bijna 5% overweegt vooralsnog niet te starten met het adverteren via social media.

De bedrijven die al wel adverteren op social media doen dat vooral uit oogpunt van branding en het vergroten van naamsbekendheid (92%). Hierbij kiest ruim eenderde ervoor om dit geheel intern te doen, terwijl bijna de helft voor een hybride oplossing gaat; deels intern en deels extern. Hierbij is het (online) mediabureau de belangrijkste partner.

Beschikbaar budget

In het onderzoek is ook het beschikbare budget van de Top 500 adverteerders meegenomen, dit varieert sterk: 25% heeft tussen de 5.000 en 25.000 euro per jaar beschikbaar en eveneens een kwart heeft 25.000 tot 100.000 euro budget om mee te werken. Tweederde van de respondenten verwacht dat dit budget het komende jaar verder zal groeien.

Uitdagingen

De grootste uitdagingen die de Top 500 adverteerders ervaren zijn het formuleren van doelstellingen (30,4%) en het bepalen van een strategie (28,3%).

Gezien het feit dat aan het onderzoek meer dan 20%  van de top adverteerders  heeft meegewerkt is het niet alleen representatief maar ook erg interessant. Wat vind jij, kloppen deze cijfers met jouw eigen ervaringen? Laat het me weten, ik ben erg benieuwd!

Bron: PauwR Internetmarketing

0 Shares:
Dit artikel is 3.543 keer gelezen