Twitter is een goed medium voor zakelijk gebruik. Hoe je dit goed in kunt zetten leg ik in dit artikel verder uit.

Zakelijk Twitteren bevat naar mijn mening de volgende onderdelen:

  • Netwerken
  • Nieuwe klanten binnenhalen
  • Klant communicatie
  • Interactie & Hulpvragen beantwoorden
  • Content delen

Ik zal in het eerste deel het “netwerken” behandelen.

Uit Twitter valt veel te halen als je het toevoegt aan je dagelijkse activiteiten.

NetwerkenTwitter conversatie

Op Twitter draait alles om communiceren. Daarvoor heb je natuurlijk wel een netwerk nodig waarin je dit kunt doen. Er zijn verschillende mogelijkheden om je netwerk uit te breiden en dat begint al bij de zoekfunctie.

Zoek op de termen uit jouw branche en vind personen die je direct kunt volgen. Bekijk het profiel en de website van deze persoon om zo een beter beeld te krijgen of die persoon bij jou past. Vullen jullie elkaar aan en zijn de tweets interessant? Dan is het volgen maar 1 klik verwijderd en daarmee de eerste stap gezet naar een groter netwerk.

Kijk bij de concurrent om inzicht te krijgen in hun volgers. Hier zitten zeker ook personen bij die jij zelf kunt gaan volgen. Loop rustig door alle profielen heen en scan de biografieën.  Zie je in dit profiel een mogelijke toekomstige klant, volgen maar! Natuurlijk zijn profielen voor het opdoen van kennis ook meegenomen.

Op deze manier bouw je je netwerk op en uit. Ook zijn er genoeg gesprekken gaande over jouw onderwerp waar je je in kunt mengen. Geef advies of links naar artikelen om zo waardevolle content te delen. Dit wordt zeer gewaardeerd waardoor waarschijnlijk meer personen jou gaan volgen. Ook ontdek je hierdoor nieuwe netwerken waar weer nieuwe mogelijke volgers zitten. Ga en blijf dus zo veel mogelijk in gesprek.

Nieuwe volgers

Krijg je een nieuwe volger? Dan kun je een persoonlijk welkomstbericht sturen met daarin een link naar een gratis product of dienst of andere content. Dit bericht is dus geen automatische DM! Het bevat de naam van de Twitteraar en een persoonlijk geselecteerd product of dienst die aansluit bij de persoon.

Zorg er dus voor dat je het bericht zo persoonlijk mogelijk maakt als je dit via DM stuurt om spam te voorkomen. Het is net zoals iemand een hand geven en je voorstellen, maar dan digitaal.

Je kunt dit combineren met een aanbieding die is toegespitst op de persoon. Maak die aanbieding wel op de persoon zelf en niet te algemeen.

En een korting van 5 tot 10% op je producten wordt ook gezien als spam omdat je dan de DM misbruikt voor zo’n minimale aanbieding. Durf dus echt een goede aanbieding te doen en spreek de klant zo persoonlijk mogelijk aan.

Je zult zien dat een persoonlijk bericht zeker gewaardeerd wordt als je er maar voor zorgt dat je alle stappen met de hand doet.

Hoe zou jij reageren?

Hoe zou jij reageren op een persoonlijke welkomstboodschap die volledig is toegespitst op jouw behoeften en waarmee je je echt welkom voelt? Zou je dat waarderen of lees je liever gewoon de tweets? Of geef je ze zelfs een unfollow uit princiepe? Laat het weten en reageer!

Zakelijk Twitteren 1 van 6

0 Shares:
2 comments
  1. Ik als fanatieke twitteraar krijg dagelijks rond de 5 a 8 nieuwe volgers. Nu zijn dit voornamelijk bedrijven welke mij producten willen verkopen of zoveel mogelijk volgers willen krijgen. Wanneer ik hun terug volg krijg ik direct een uitgebreid DM bericht vaak met 'bedankt voor het volgen lees hier hoe je van melk een auto kan maken (als voorbeeld)'. Ik ervaar dit als zeer hinderlijk. Hoe kunnen bedrijven hun DM zo gericht mogelijk maken zodat hij aansluit op de doelgroep?

    Tijl http://tijlvos.nl

    1. Spreek de persoon aan bij zijn voornaam. Kijk waar de behoefte zit en speel daar op in.
      "Tijl, bedankt voor het volgen! Ik zag dat je je veel bezig houd met … misschien is dit wat voor jou?" Je voelt je persoonlijk aangesproken en dus lees je verder. Ik zou zeggen, probeer het zelf uit.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.598 keer gelezen