“Wat een onzin, ik hoef echt niet steeds te weten wat iemand anders aan het doen is.” Een bekende uitspraak van een tegenstander van social media. Ook op mijn werk krijg ik er mee te maken. Collega’s die Twitter of Facebook grote onzin vinden. Hun goed recht natuurlijk, maar wat als social media op hun werkpad komt?

Onzin

Twitter is bij ons op het werk nog vooral iets van de afdeling Communicatie. En als er vragen van klanten binnenkomen, ga ik daarmee wel eens naar een collega. Die zei laatst doodleuk: “Is dat een vraag via Twitter? Daar reageer ik niet op. Wat een onzin. Ze kunnen ons ook gewoon bellen of mailen.” Tja, dan gaan bij mij natuurlijk de haren recht overeind staan. Ik vertelde mijn collega dan ook dat het verstandig is om de communicatiekanalen te gebruiken die je klant ook gebruikt. Als je een mailtje krijgt, stuur je toch ook geen brief terug.

Onbekend maakt onbemind

Het is slechts één van de vele voorbeelden. Ik heb een paar collega’s op Facebook en een handjevol Twitteraars op het werk. LinkedIn wordt amper ingezet voor personeelswerving en over Yammer hoef ik al helemaal niet te beginnen. Natuurlijk weet ik wel hoe dat komt. Onbekend maakt onbemind. Tijd om er iets aan te doen. Tijd om de toegevoegde waarde van social media te laten zien aan mijn collega’s.

Social media-sessies

Binnenkort ga ik interne social media-sessies organiseren waarbij ik mijn collega’s wil laten zien waar social media toe kan leiden. Dat Facebook meer is dan het delen van vakantiefoto’s en dat niet iedereen twittert wat hij op brood doet. Ik ben daarvoor op zoek naar verhalen uit de praktijk. Jouw verhaal!

Help je mee?

Wat heeft social media jou gebracht? Dat kan zowel zakelijk als privé zijn. Heb je er een baan aan overgehouden of een relatie? Ben je er rijk(er) door geworden of heeft het je een nieuwe weg doen inslaan? Alle ervaringen zijn welkom. Als jij ze met me deelt, beloof ik dat ik de interne sessies ook inhoudelijk via 42bis zal delen. Inclusief de reacties van mijn collega’s natuurlijk. Help je mee? Schrijf je reactie onder dit artikel of mail naar rickevers35@gmail.com.

0 Shares:
8 comments
  1. hey Rick,

    Ik heb hier intern ook trainingen gegeven voor collega's. Wat wel hielp, was dat ik twitter echt als microblog introduceerde. Door privéblogs en privétweets (koffie halen, tv kijken, etc) en zakelijk gebruik mooi naast elkaar te zetten, hadden ze eigenlijk al direct door "wat" twitter nou is & kregen ze ook meteen een beeld van interactie via twitter.

    Misschien niet helemaal wat je zocht, maar ik hoop dat je hier toch iets aan hebt :)

  2. Hallo Rick, Ik zie dat je bij een zorgorganisatie werkt. Er zijn talloze voorbeelden over de meerwaarde van social media voor patiëntenorganisaties, zorginstellingen, zeldzame aandoeningen. Volg bijvoorbeeld #zorg20 of #vg20 op Twitter. Ik mail je nog apart, maar wilde dit toch alvast in het 'openbaar' laten weten. Veel groeten en succes,

  3. Hey Rick,

    Ook ik heb dergelijke sessies gegeven (bij mijn vorige job). Houd vooral in je achterhoofd dat je zeker niet iedereen zult 'bekeren'. Je zult altijd mensen houden die afkeer houden voor het onbekende. Neem die mensen die nog steeds niet kunnen SMS'en (ja echt, ze bestaan) of mensen die een mailtje niet beantwoorden omdat ze hun mailbox nooit bekijken. Mijn tip: richt je energie niet op deze mensen; je zult er behoorlijk gefrustreerd van raken, want je krijgt ze echt niet mee. Richt je daarentegen met vol enthousiasme op dié mensen die te kennen geven het boeiend te vinden, interesse te hebben, maar geen idee te hebben hoe het werkt, wat je er precies mee kunt, hoe je start, of het gewoonweg een beetje eng vinden. Ik haalde mijn voldoening er echt uit om die mensen het mooie van social te laten ervaren!

    En wat het mij heeft gebracht: veel kennissen en contacten waarmee ik van mening kan wisselen, ideeën kan delen en die ik om hulp kan vragen als dat zo eens uitkomt. Maar ook mijn blogs op 42bis en Frankwatching zijn ooit tot stand gekomen via Twitter-contacten. Daarnaast levert het me veel kennis op over m'n vak, want waar wordt meer gepraat over online – en vooral social – media dan op social media ;-)

  4. Nou komt ie:

    Mijn man ken ik via internet
    Mijn katten heb ik via internet
    Mijn eerste echte baan heb ik omdat ik een site had gemaakt en op basis daarvan wilde ze me in dienst hebben
    Mijn ouders spreek ik via internet
    Mijn klussen krijg ik meestal via…internet
    Mijn vakanties boek ik via internet
    Mijn bedrijf richt zich op internet en de meeste mensen vinden mij via.,.internet
    Mijn televisieoptredens heb ik via internet
    mijn vast gig bij een radiostation…via internet
    Mijn Columnplek in magazine > via internet
    De plekken waar ik als spreker optreed over internet > via internet
    Vroeger was ik columnist (bij radioprogramma en op andere podia) door wat ik allemaal schreef op internet

    Ik durf oprecht te stellen dat het internet mijn leven eindeloos heeft verrijkt.

    En dan je connudrum:
    Toen ik 14 jr. geleden begon zaten de internetmensen altijd ergens in een kamertje van het gebouw – afgeschermd van de rest – verstopt. We waren nog met relatief weinig (al had ik ze niet allemaal koffie in willen schenken) en de anderen vonden ons maar raar.

    Nu 14 jaar later is er veel veranderd, maar ook een heleboel hetzelfde gebleven. Ik voel me nog steeds een internet jehova's getuige: ik zet mijn voet tussen de deur, blijf vriendelijk en blijf geduldig uitleggen waarom de ander er zakelijk óf persoonlijk baat bij kan hebben. Daarnaast – net als jehova's denk ik :)) – probeer ik te practicen wat ik preach (in het beste NL's eva'). Ik zeg niet alleen tegen mensen: joh, doe dit eens of probeer dit eens uit. Maar ik doe het zelf ook vooral veel, zorg dat ik er eindeloos enthousiast over ben en praat daar zoveel mogelijk met mensen over.

    En dat heb ik binnen bedrijven ook gedaan. Natuurlijk is dat bij vlagen een frustrerend proces. Hey, but Rome wasn´t built in a day either. Maar door me te verplaatsen in die non-internetters, door mijn enthousiasme en door ervoor te zorgen dat ik een eindeloze lijst aan argumenten op het puntje van mijn tong heb, hoop ik van invloed te zijn. Soms lukt dat onwijs niet, vaker gelukkig juist wel.

    But it's hard work :)

  5. Dank je Annet, ik zal binnenkort nog even op je mail reageren. Ik werk bij een woningcorporatie/zorgorganisatie. Meer voor het eerste eigenlijk.

Comments are closed.

Dit artikel is 2.858 keer gelezen