“Wat een onzin, ik hoef echt niet steeds te weten wat iemand anders aan het doen is.” Een bekende uitspraak van een tegenstander van social media. Ook op mijn werk krijg ik er mee te maken. Collega’s die Twitter of Facebook grote onzin vinden. Hun goed recht natuurlijk, maar wat als social media op hun werkpad komt? Onzin Twitter is bij ons op het werk nog vooral iets van de afdeling Communicatie. En als er vragen van klanten binnenkomen, ga ik daarmee wel eens naar een collega. Die zei laatst doodleuk: “Is dat een vraag via Twitter? Daar reageer ik niet op. Wat een onzin. Ze kunnen ons ook gewoon bellen of mailen.” Tja, dan gaan bij mij natuurlijk de haren recht overeind staan. Ik vertelde mijn collega dan ook dat het verstandig is om de communicatiekanalen te gebruiken die je klant ook gebruikt. Als je een mailtje krijgt, stuur je toch ook geen brief terug. Onbekend maakt onbemind Het is slechts één van de vele voorbeelden. Ik heb een paar collega’s op Facebook en een handjevol Twitteraars op het werk. LinkedIn wordt amper ingezet voor personeelswerving en over Yammer hoef ik al helemaal niet te beginnen. Natuurlijk weet ik wel hoe dat komt. Onbekend maakt onbemind. Tijd om er iets aan te doen. Tijd om de toegevoegde waarde van social media te laten zien aan mijn collega’s. Social media-sessies Binnenkort ga ik interne social media-sessies organiseren waarbij ik mijn collega’s wil laten zien waar social media toe kan leiden. Dat Facebook meer is dan het delen van vakantiefoto’s en dat niet iedereen twittert wat hij op brood doet. Ik ben daarvoor op zoek naar verhalen uit de praktijk. Jouw verhaal! Help je mee? Wat heeft social media jou gebracht? Dat kan zowel zakelijk als privé zijn. Heb je er een baan aan overgehouden of een relatie? Ben je er rijk(er) door geworden of heeft het je een nieuwe weg doen inslaan? Alle ervaringen zijn welkom. Als jij ze met me deelt, beloof ik dat ik de interne sessies ook inhoudelijk via 42bis zal delen. Inclusief de reacties van mijn collega’s natuurlijk. Help je mee? Schrijf je reactie onder dit artikel of mail naar rickevers35@gmail.com. Gerelateerd Geschreven door Rick Evers