Niemand kan beter vertellen over de cultuur, de taal en de bezienswaardigheden van een land dan inwoners van dat land zelf. Met dat idee in het achterhoofd heeft Zweden eind vorig jaar de Twitter-account @Sweden gestart waarbij er iedere week een andere inwoner van Zweden beheerder is van het account. De Zwedenaren krijgen de opdracht hun land op een leuke, aansprekende manier op de kaart te zetten met als doel het land populairder te maken onder vakantiegangers. Hoewel het succes van @Sweden met vallen en opstaan gaat, kan het beschouwd worden als een leuk, vernieuwend marketinginitiatief. En nu dit initiatief na Zweden al door verschillende andere landen is overgenomen, kan Nederland natuurlijk niet achterblijven. Een particulier initiatief om Nederland -positief- te promoten Vanaf 16 juli 2012 gaat de account @Netherlanders van start, waarvan de oprichting een particulier initiatief is van oprichter @Elmeraculous. Dit in tegenstelling tot het oorspronkelijke idee van @Sweden, dat afkomstig is van het Zweeds bureau voor toerisme en verantwoording aflegt voor de tweets die worden geplaatst. Daar ligt ook meteen het gevaar van het project: iedere week is iemand anders aan de beurt om de account te beheren en deze persoon bepaalt zelf welke tweets hij of zij plaatst. Dat het goed mis kan gaan als de account in handen komt van personen met verkeerde intenties, bleek toen de Zweedse Sonja Abrahamsson beheerder werd en haar mening over het Jodendom begon te spuien. Typical Dutch Laten we er voor nu vanuit gaan dat Nederlanders nuchter en slim genoeg zijn het project te behandelen op de manier zoals het bedoeld is. Dat betekent dat er ongetwijfeld over Amsterdam en haar bezienswaardigheden getwittert zal worden, alsook over andere bekende steden in Nederland. Dat de overheid bezig is de Wallen uit de hoofdstad te verbannen maar dat je voor softdrugs nog steeds in Amsterdam moet zijn. Dat tulpen, kaas en klompen typische Nederlandse producten zijn en dat we allemaal op fietsen rijden. En dat de Nederlandse taal best lastig is voor buitenlanders maar dat ze vooral moeten proberen het Fries eens tot zich te nemen. Welke Nederlanders gaan ons land vertegenwoordigen op Twitter? Ik ben benieuwd welke Nederlanders de komende tijd de taak dragen om een week lang Nederland van haar leukste kant te laten zien op Twitter. Wie weet zijn er wel bekende Nederlanders die zich geroepen voelen, al hoop ik dat ook de gewone burger creatief genoeg is om te laten zien wat ‘ons koude kikkerlandje’ voor hem of haar betekent. Als je zelf denkt als typische kaaskop representatief genoeg te zijn of je kent iemand die voor die benaming in aanmerking komt, kun je iemand nomineren als toekomstige beheerder van @Netherlanders. Gerelateerd Geschreven door Oscar Schade