Zeven- tot achtduizend basisscholen zijn er in Nederland. Wanneer die gemiddeld 250 leerlingen hebben, komen we op twee miljoen leerlingen. Leerkrachten moeten er ook meer dan 100.000 zijn, en ouders ook, heel, heel veel. Allemaal gebruiken ze sociale media. Allemaal?

Nee, natuurlijk gebruikt niet iedereen sociale media en niemand is dat ook verplicht. Maar het is opvallend dat steeds vaker bronnen beschikbaar komen, speciaal voor scholen, over hoe je sociale media op school kunt toepassen. Mooi, online bronnen, beschikbaar anytime anywhere zou je denken, maar eh… nee. Deze bronnen hebben bladzijdes, paginanummers en een inhoudsopgave. Het zijn dus ‘gewoon’ boeken (of boekjes), wat eigenlijk best wel weer voordelen heeft. En de meeste zijn gratis als PDF te downloaden, dat valt dan weer mee.

Grote vraag

De grote vraag is wel: wat zet je in zo’n boek om mensen te overtuigen van de meerwaarde van het inzetten van sociale media? Er zijn verschillende manieren:

  • een beschrijving geven van allerlei tools
  • achtergronden en modellen geven bij het hoe en waarom van sociale media in het onderwijs
  • gebruikers van sociale media aan het woord laten.

Ideeënboek

In 2011 verscheen het Ideeënboek ‘Sociale media in het onderwijs’ waarin 17 tools beschreven werden. Goede uitleg, maar wat ik miste waren achtergronden. Als je docent bent en je vraagt je af of web 2.0 of sociale media iets is voor jou, dan geeft dit boek geen antwoord.

Onderwijstipsboek 2.0

Vorig jaar kwam Boektweepuntnul uit. 125 auteurs beschreven in twee pagina’s een webtool. Alles te vatten onder web 2.0 en sociale media. Bij alle tools werd een onderwijstip gegeven en bijzonder was dat er ook een speciale onderwijsversie van het boek verscheen. Met toegevoegd een aantal achtergrondartikelen met visie en praktische raadgevingen over hoe je goed onderwijs geeft met de 125 en andere tools.

Een model

Niet lang geleden kwam Innofun met een brochure over het Klavertje vier model. Die had juist de insteek om het werken met sociale media in de klas een goede inhoudelijke basis te geven. Het Klavertje vier model heet zo omdat je, volgens het model, social media op school op vier manieren kunt inzetten:

  • om de school te profileren
  • voor samenwerken en kennisdeling
  • om de ontwikkeling van digitaal burgerschap te stimuleren
  • en om het onderwijs te verrijken

Dat laatste doel werkt het K4-model uit in 6 stappen waarmee leraren hun lessen kunnen inrichten. Klavertje vier helpt leerkrachten op deze manier om de wereld van sociale media in te delen en stapsgewijs te gaan gebruiken. De brochure geeft ook voorbeelden, die misschien wat erg kort beschreven worden. En een goede eindredacteur was bij dit boekje geen overbodige luxe geweest.

De kracht zit in verhalen

Pas geleden is ‘Sociale media op de basisschool‘ verschenen. Dat heeft als opzet om juist de leerkrachten zelf aan het woord te laten. Ik moet zeggen: het leest als een trein. Bij de leerkrachten spat de motivatie om goed onderwijs te geven ervan af. Juist door die motivatie komen ze uit bij sociale media. Die media zetten ze op een heel natuurlijke manier in in de les, de kinderen vinden het prachtig. En ook de ouders staan er, na een soms sceptisch begin, achter. De ervaringen van die leerkrachten leiden er bovendien toe dat hun collega’s op de school nieuwsgierig worden en mee willen gaan doen.

Als je mij vraagt wat de beste manier is om de meerwaarde van sociale media aan te tonen, dan laat het boek Sociale media op de basisschool dat zien. En waar zit hem dan de kracht in? Dat zijn de persoonlijke verhalen van de leerkrachten, met hun passie en hun zoektocht. Eigenlijk is dat geen verrassing: niets werkt zo goed als een sterk verhaal.

0 Shares:
Dit artikel is 2.829 keer gelezen