Er zijn op dit moment al bijna 20 miljoen mobiele apps op de markt en naar verwachting zal dat aantal in 2015 zelfs vertienvoudigd zijn. Toch hoor je ook verhalen dat de interesse in mobiele apps onder consumenten alweer afneemt. Ik denk dat dit vooral komt doordat er zoveel nutteloze apps op de markt worden gebracht die niets aan waarde weten toe te voegen.

Aantal feiten:

  • De wereldwijde e-commerce markt bereikt de 1000 miljard dollar grens naar verwachting in 2014 en m-commerce groeit het jaar daarna tot 200 miljard dollar (IBM 2012)
  • 34 procent van de marketeers is in het komende jaar van plan om mobiele toepassingen te ontwikkelen om klanten beter te bereiken op hun smartphone en tablet (IBM 2012).
  • Relatie tussen marketing en IT wordt steeds belangrijker. 51 procent van de best presterende bedrijven geeft aan dat er een goede relatie is tussen marketing en IT, 10 procent hoger dan andere bedrijven (IBM 2012)

Ik verwacht dat er straks net zoveel of zelfs meer mobiele apps zullen zijn dan websites. Gebruikers zullen de saaie, niets toevoegende apps gewoon overslaan. Daarom is het ook zo belangrijk voor een organisatie om te weten waar een app aan moet voldoen om succesvol te zijn. Anders gezegd: wat zijn de do’s en don’ts voor het maken van een app?

 Do’s

  • Funfactor: de bottom line hierbij is dat de app een hoog niveau van entertainment moet bieden. Een app die de aandacht keer op keer weet vast te houden. Mobiele games zijn hier een goed voorbeeld van. Twee van de populairste entertainment apps op dit moment zijn: Rumble (Dit is tevens de app die op dit moment de hoogste omzet behaalt) en Songpop free.
  • Nuttig: natuurlijk is het fijn als een app erin slaagt om er gelikt uit te zien, maar waarom zou je de app blijven gebruiken als het verder nergens toe dient? Daarom is het belangrijk dat gebruikers van de app een reden hebben om met een app bezig te blijven. Zorg voor functionaliteiten die echt een meerwaarde hebben voor de gebruiker. Een organisatie die op dit moment bijvoorbeeld heel hoog scoort is Kruidvat met de Kruidvat app.
  • Gebruiksvriendelijk: het begrijpen van je klantbehoefte en het vervolgens ook kunnen uitwerken tot een goed idee is een van de grote uitdagingen. De beste apps slagen erin om een interface neer te zetten die inhoud, features en de smartphone naadloos met elkaar laat samenwerken.
  • Functioneel: een app zou niet simpelweg de website moeten kopiëren. Apps zouden gebruikers juist in staat moeten stellen om de voordelen van een smartphone optimaal te benutten. Denk hierbij aan het gebruik van GPS, foto- en videomogelijkheden en bewegingssensoren. Ook zijn de mogelijkheden voor interactie tussen app gebruikers onderling een extra punt van aandacht. Bijna iedereen heeft namelijk een smartphone in zijn broekzak of tas zitten, en onderling contact is een belangrijke pijler van geslaagde mobiele applicaties. Apps als Facebook, WhatsApp, Foursquare en Twitter maken hier optimaal gebruik van.
  • Duurzaam: een app zou gezien moeten worden als een langetermijn investering. Een app hoort minstens dezelfde levensloop te hebben als een gemiddelde website. Steek er dus de tijd en energie in om een goede app wereldkundig te maken. Goede apps vragen regelmatig om een update. Dit is niet alleen noodzakelijk om technisch goed te blijven werken, maar ook om zich aan te passen aan veranderingen. Wat dat betreft is een app nooit af, en moet er continue gekeken worden naar nieuwe invalshoeken om een app beter af te stemmen op de wensen en eisen van gebruikers.
  • Korte bondige content: mobiele apparaten lenen zich niet voor uitgebreide content of acties. Gebruikers zullen de smartphone niet gebruiken voor onderzoek of het lezen van grote hoeveelheden tekst.
  • Houd vast aan je merkidentiteit: zorg dat je niet in de valkuil loopt van het volgen van de menigte. Zorg dat de app past bij je merkidentiteit en merkwaarden. Als je merk praktisch en functioneel is, probeer dan niet ineens een entertainment app op de markt te brengen.

 Don’ts

  • Mobiel ontwikkelen is een specialisme: dat de IT- en marketingafdeling steeds meer geintegreerd worden met elkaar, is niet zomaar. Een eMarketing strategie valt of staat met de juiste IT infrastructuur. Je kunt niet zomaar met de ontwikkeling van een mobiele applicatie beginnen. Het vereist een geheel andere manier van denken. Je moet niet alleen overweg kunnen met mobiele tools, maar tevens de beperkingen van een mobiel platform kennen.
  • Laat je app niet in de vergetelheid raken. Belangrijk is dat je de app ontwikkelt als een blijvertje. Niemand zit te wachten op de zoveelste ‘dertien in een dozijn’ app. Wat je wilt is dat je applicatie onthouden wordt en de gebruiker uitdaagt om ermee aan de slag te gaan. Er zijn nu al teveel ééndagsvliegen.
  • Probeer niet teveel  in één scherm te bewerkstelligen. Elke afdeling wil zijn of haar zegje doen in de app of site. Wanneer alles prominent aanwezig is, verliest het zijn kracht.
  • Vraag niet teveel tekstuele input aan een gebruiker. Een smartphone is niet bedoeld om enorme teksten te schrijven. Mobiele sites of apps die dit vragen wekken irritaties op.
  • Als een mobiele app geen meerwaarde kan bieden boven een mobiele website voor de gebruiker, kun je kostentechnisch gezien beter kiezen voor een mobiele site.
  • Maak het  gebruikers niet te moeilijk om iets aan te klikken. Het zorgt voor frustratie wanneer je wel kunt zien waar je moet zijn, maar je het simpelweg niet (goed) kunt selecteren.

Nog een extra tip

Zorg voor een testgroep voordat je de app lanceert. Je krijgt maar 1 kans om eruit te springen tussen de 20 miljoen andere apps, zonder binnen no time te verdrinken in een zee van apps.

Heb je zelf nog aanvullingen voor het do’s en don’ts lijstje of een andere visie? Schroom dan niet om te reageren, hoe meer tips hoe beter de app uiteindelijk wordt.

0 Shares:
Dit artikel is 4.973 keer gelezen