“Even stilstaan bij het leven en bij de dingen die we dagelijks doen”. Ik word gewezen op mijn bijdrage aan de maatschappij… Even lijkt het een reclame van de overheid, een oproep voor een betere wereld, maar het blijkt een boodschap van Triodos bank.
Het verbaast mij dat de reclame van een bank zo’n indruk op mij maakt. Normaal gesproken zou ik zeggen: “Slap ge***”. “Natuurlijk weer een bank die hartjes probeert te winnen en loze beloften maakt”, maar na het zoeken van meer informatie over de bank zie ik blijvend de boodschap steeds terugkeren en ik geloof dat de bank het meent.
Heb je de video gemist?
Klein. Het nieuwe groot. from Triodos Bank Nederland on Vimeo.
Content is King
Triodos laat met haar bericht zien dat content king is. Het bedrijf ademt zijn visie en missie, die vervolgens weer door alle aderen van de organisatie stroomt. Dit zie je terug in alle communicatie. In de persberichten die ze versturen, de commercial die ze uitzenden en de boodschap die zij op social media vertellen. Bij het zien van de Facebookpagina zie ik een groot aantal fans (13.106). Niet zomaar fans, maar mensen die écht reageren. De bank heeft 3 uur voor de uitzending het filmpje al geplaatst op de Facebookpagina. En nu… 3 uur later heeft de update 16 comments en 146 likes. Dan spreek je pas over betrokken fans/klanten
Kijk en leer
Kijk daar zouden andere banken nog een grote slag kunnen slaan. Waarmaken wat je belooft. Misschien is dit niet de plek voor deze informatie, we zijn nou eenmaal geen financiële blog, maar dit gaat verder dan de financiële wereld. Dit raakt elk bedrijf dat verantwoord onderneemt. Zoals Triodos zelf al zegt: “Deze film haalt het heersende beeld onderuit dat we in slechte tijden leven – en doet een persoonlijk beroep op iedereen om bij te dragen aan een groene, menselijke en innovatieve economie.”
Kennelijk laat het mensen niet onberoerd, een maatschappelijk verantwoord bedrijf. Het resulteert in zeer betrokken medewerkers en klanten. Meer dan deze korte analyse kan ik niet doen, daar heb ik onvoldoende cijfers en tijd voor.
Steeds vaker écht maatschappelijk betrokken
Waarom deze blogpost? Ik zie het steeds vaker om mij heen. Ondernemers met een maatschappelijk doel. Iets kunnen betekenen voor een ander. Werken op basis van de gunfactor. Amy van Son van Seneca Advies gaf zelfs aan een heel feest te kunnen geven op basis van de gunfactor, give and get.
Kun je leven van écht maatschappelijk ondernemen?
Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is jouw mening. Wat vind jij van maatschappelijk ondernemen. Écht maatschappelijk ondernemen. Is het mogelijk alles met een maatschappelijk doel in te zetten en er ook van te kunnen bestaan (lees: geld verdienen).
Hoe zien jullie de ontwikkeling van dit soort bedrijven?
Een dikke PS.
Eerder in 2011 verscheen ook al een film van Triodos. Weet je nog dat ze de tickertapes op timesquare in NYC overnamen? ‘Happiness up, Greed down’. Waar normaal de actuele beurskoersen in kille cijfers te zien zijn, verschenen ineens heel andere indicatoren voor waarde. Met deze niet eerder vertoonde actie heeft Triodos Bank in het hart van de financiële wereld duidelijk willen maken dat winst en verlies niet alleen over geld gaan.
Bekijk hier de film in NYC sept. 2011
Triodos Bank neemt bekendste tickertapes ter wereld over (2) from Triodos Bank Nederland on Vimeo.