Binnenkort gaat Brainsley live. Brainsley is een curation tool, ontwikkeld door een stel heldere geesten bij NRC Media. Curation tools zijn er al genoeg, zou je zeggen, maar de mannen van Brainsley beweren dat ze anders zullen zijn dan de rest.

Het internet is een puinhoop

Het probleem dat Brainsley wil oplossen is het volgende: het internet is een puinhoop. Zo’n beetje alles staat erop en er komt iedere dag meer bij dan een mens in zijn leven kan lezen of bekijken. Vind dus maar eens die dingen die je echt interesseren. Bekend probleem, waar ook al allerlei bekende oplossingen voor zijn: je volgt curators en vrienden met gelijke interesses op sociale media en je gebruikt paper.li, je RSS-lezer en Yahoo Pipes om de zaak een beetje te filteren en te categoriseren.
En nog komt er een hoop troep tussendoor die je eigenlijk niet wil lezen.

Golfweetjes en politiek gedaas

Daar wil Brainsley dus wat aan doen. Zelf maken ze de vergelijking zo: je hebt de straat (het ‘gewone’ web) waar je allerlei lui tegenkomt, die je best af en toe iets interessants vertellen, maar zich ook vaak verliezen in gedaas over politiek, uitweiden over het golfspel of eindeloos foto’s van hun hond laten zien.
Daar tegenover staat Club Brainsley: een exclusief, speciaal voor jou ingericht, gebouw waar je alleen experts tegenkomt die je uitsluitend vertellen over de onderwerpen die jij hebt gekozen. Stelt een expert je te vaak teleur of heeft hij niets nieuws meer voor je, dan dump je hem en kies je een andere uit.

Is het wel leuk?

Voor de curator betekent dat dat er nogal wat van hem/haar geëist wordt. Niet alleen moet je actueel en 100% on-topic zijn, je moet je ook nog op de achtergrond houden. Je wordt een soort bureauredacteur. Ik vraag me serieus af hoe leuk dat is. Ben jij, als privépersoon maar ook als professional, echt het web op gegaan om vervolgens alleen droge kennis te delen? Ik niet. Ik vind het leuk om te posten over wat mij op dat moment bezighoudt en dat is niet altijd in een categorie te vatten. Ik vertel mijn eigen verhaal en ik haal ook mijn werkcontacten uit persoonlijke interactie.

Experts krijgen kinderen, helikopters maken typefouten

Het idee van het web is toch ook dat je er mensen tegenkomt. De ebook-expert die, tussen de relevante links door, meldt dat hij vader wordt. De account van de politiehelikopter die meldt: ‘sorry voor de typefouten, hoor, maar het is hier ontzettend druk’. Dat zijn de dingen die het leven op het internet de moeite waard maken. Je interacteert met een persoon, niet met een serie artikelen, hoe interessant die ook zijn.
Dat zouden ze bij Brainsley natuurlijk kunnen oplossen met een commentaarmogelijkheid of een apart, ‘sociaal’, gedeelte van de site, zoals bijvoorbeeld de discussietab van Wikipedia. Of door integratie van andere social media. We gaan het zien.

Zakelijk gebruik

Een ander verhaal is het misschien voor bedrijven en professionals die, door een stream met relevante informatie aan te bieden, hun eigen diensten in de etalage zetten. Die zouden in Brainsley, op voorwaarde dat daar mogelijkheden voor geboden worden, wel eens een heel goed publicatiekanaal kunnen hebben.
Brainsley wordt gratis, maar er worden ‘premium features’ aangekondigd. Het laat zich vermoeden dat die voor die categorie gebruikers bedoeld zijn.

The proof of the pudding

Zoals ik al zei: we gaan het allemaal zien. De enige manier om te kijken of Brainsley werkt is om het te testen. Ik heb dus mijn handle aangevraagd (mijn ‘collection’ is ‘Literature (Dutch)’, wat meteen al de vraag oproept: is dat niet te ruim? Ik bedoel, ik hou van literatuur, maar ik hoef echt niet alles te lezen over alle literatuur. Zo zag ik ook dat er wel een collection ‘Web Development’ is, maar geen ‘vakje’ voor bijvoorbeeld WordPress of andere specifieke platformen. Komen er ‘subcollections’?) en zodra de zaak draait, ga ik meedoen en kijken hoe het bevalt.
Overigens: Brainsley hanteert op het moment een maximum van vijf collections per curator. Ben je van mening dat er een collection mist in de (vrij uitgebreide) lijst, dan kun je een verzoek indienen om die te laten toevoegen.

Lijkt het je wat?

Wat volg jij, een mens of een onderwerp? Wil je streng gefilterde kennis of juist de persoonlijke invalshoek (en neem je dan die foto’s van de hond voor lief)?

0 Shares:
Dit artikel is 2.028 keer gelezen