Als het ontwikkelen van De Juiste strategie echt zo simpel was dat je alleen hoefde te verzinnen wat je echt wilt bereiken en hoe, dan zouden er een stuk meer succesvolle bedrijven zijn. Maar da’s niet waar, zegt de economie. Om een goede strategie te bepalen, moet je uit je eigen belevingswereld stappen. Jij bent niet je klant.

Dat is niet helemaal waar trouwens. Jij kunt heel goed je eigen klant zijn. That is, wanneer je echt een gat in de markt hebt gevonden. Of eigenlijk, als je erin bent gedonderd. Zomaar een gat vinden is niet zo boeiend, een rendabel gat vangen is andere koek. Als je dag-in-dag-uit met je snoetje tegen de glazen pui van het productaanbod loopt, dán heb je het juiste gat!

Noodgedwongen creativiteit

Ik wilde het eigenlijk empathische frustratie noemen, maar Cynthia Haaswijk noemt het noodgedwongen creativiteit. Mooier, vind ik wel. Op de Waarmaakdag in Utrecht sprak ik haar slechts een minuut of 5 over haar nieuwe product. Een schooltas.

Alles wat je voor meiden kunt kopen is roze en zo mierzoet dat het glazuur spontaan van je tanden springt bij het kijken naar al die dingen. Nee, niets voor ons. (…) De eierkoek, krentenbol of ontbijtkoek is geplet tijdens het voetballen of het fungeren als verzachtend onderdeel voor het glijden, rondjes draaien of de handstand. Lekker plakkend aan de binnenkant van de tas. Ook nu zijn de naden een gastvrije opvang voor kruimels.

Ik heb geen schoolgaande kinderen, maar ik weet zeker dat dit elke ouder bekend in de oren klinkt. En hoe een tas wél zou moeten zijn, waarschijnlijk ook:

Een tas die er origineel uitziet en die gemakkelijk schoon te maken is van binnen en van buiten. (…) Een tas die wat langer meegaat dan drie maanden. Een tas zonder harde onderdelen die in het lijf van je kind porren tijdens het dragen. Een tas die niet zwaar is van zichzelf en ruim genoeg is zodat er genoeg in kan zonder dat je kind zich een breuk sjouwt.

Een gat in de markt. Geen twijfel over mogelijk. Niet voor niets blijft het concept zo lang bij mij hangen.

Heb je dit soort goud in handen? Begin nu, ontwikkel het naar eigen (verworven) inzicht, toets on-the-go bij collega-gatvallers, toon passionele inzet en je succes komt. Gegarandeerd!

Niet gevallen?

Als je product of dienst misschien geen echt gat is, maar meer een kuiltje ofzo, dan maakt dat het niet per se slecht. Maar je zal wel meer moeite moeten doen om het te verkopen. Je moet verder kijken dan je neus lang is. Jij weet hoe het werkt, wat het doet en wat de voordelen zijn. Maar ziet je doelgroep dat ook zo?

Wat vindt jouw (potentiële) klant nou echt-echt-echt belangrijk? Dan moet die feature de kern van jouw strategie worden. Niet zelf verzinnen, maar vragen. Laat mensen met jouw concept spelen. Laat het ze stuk maken en proberen te repareren. Word je eigen klant.

The proof of the pudding is in the eating. En niet zo’n beetje ook.

0 Shares:
Dit artikel is 2.268 keer gelezen