Goede vraag en eentje die ook door een ieder weer anders beantwoord wordt. Misschien dat de vraag me daarom wel zo intrigeert. Want engagement zegt net zoveel over degene die zich verbindt als degene die die verbinding zoekt.

Verbinding

Met dat woord geef ik eigenlijk al een deel van mijn antwoord. Mijn antwoord en dat zeg ik bewust zo, omdat ik denk dat een ieder deze vraag weer anders zal beantwoorden. Engagement heeft alles te maken met ergens in opgaan, erin meegenomen worden, verbinding voelen met wat je leest of ziet. Sommige concepten doen wat met je. Die voel je. Die trekken je aan. Spreken je aan. Daar wil je meer over weten en meer van hebben. Volgens wikipedia is engagement een marketingstrategie om klanten vanaf een vroeg moment te betrekken bij je merk, dienst of product. Soms ook mee te laten funden of ontwikkelen. Lego is een voorbeeld daarvan. Lego doet dit erg slim door het zelf te faciliteren. Ik bedoel, de levendige Saab fans Facebookgroep, een groep die totale auto’s ontwierp, daar zat geen Saab medewerker bij.. #fail
Raving fans en love brands. Al die merken waar mensen zo over juichen hebben precies dat gemeen: verbinding en gevoel. Wat is dat dan precies? Wat zorgt ervoor dat die ene schoenenwinkel dat wel bij je oproept en dat andere merk niet?

Factoren

Bedrijven die engagement realiseren, maken helder waar zij voor staan. Niet voor niets loopt Apple zo goed. Natuurlijk, ze maken mooie producten, toch is het dat idee dat ze de status quo uitdagen en net een beetje anders zijn dat hen zo groot maakt. Daar haken mensen op aan. Zoals Simon Sinek zegt: “people don’t buy what you sell, but why you do it.” Apple heeft een gigantisch marketing apparaat hoor ik je denken en dat heb ik niet. Nee, klopt. Seats2meet.com heeft ook geen marketing budget. Toch zijn ze bekend. Zij benutten hun publiek om deze reclame voor hen te maken. Verbinding. Geven en krijgen.

Hier hebben we al een paar key-factors dus:

1. Goede kwaliteit van je product, dienst. Randvoorwaarde.
2. Toegevoegde waarde voor de gebruiker. Hee, als het zinloos is, like ik het niet, logisch toch?
3. Gunfactor. Be loveable. Mensen gaan voor je lopen omdat ze je succes gunnen.
4. Persoonlijke waarden helder, waarom is dit product in de markt?

Laten we daar nog even verder op inzoomen, persoonlijke waarden. Uiteindelijk zit daar de werkelijke waarde van jouw merk. Het is hetzelfde als bij solliciteren: de klik wordt gemaakt op gezamenlijke waarden, cultuur, visie en gevoel. Niet op het afgerond hebben van de juiste opleiding. Zo werkt dat dus ook voor jouw dienst of product. Waar sta je voor? Is het helder vanuit welke visie jij je ding doet? Uiteindelijk is dat waar je klanten op klikken of afvallen. En geloof me, je wilt dat er klanten zijn die niet voor je gaan. Klanten die niet bij je horen, zul je namelijk met de beste wil van de wereld niet kunnen geven waar zij behoefte aan hebben. Jullie hebben andere waarden. Waar jij service roept, schreeuwen zij korting. Of andersom.

De klik

Terug naar engagement. Jij ervaart dus een klik met bedrijven of merken die dezelfde waarden hebben. Ah, interessant. Daar kun je wat mee! Keer hem nu eens om: welke waarden heb jij? Waar sta jij voor? Waar is jouw product of dienst voor in het leven geroepen? Wat geeft je elke dag dat warme gevoel, die kick, die drive om het groter, mooier, beter te maken? Of het gewoon te laten zijn? Dat, dát is wat jouw product verkoopt. Dat is waar mensen op klikken. Als je dat kunt overbrengen, heb je engagement. Hangen je klanten aan je lippen en stromen je orders binnen.

Waarom wil jij engagement?

  1. Fun! Het is toch geweldig dat je samen met andere Legobouwers en fanaten in contact staat en kunt co-creëren? Je producten of diensten beter kunt maken, zonder er een team van zogenaamde experts voor in te huren?
  2.  Behoefte-peiling. Bingo! Je weet precies wat je klanten graag willen, nog missen en wat je dus makkelijk meer kunt verkopen.
  3. Je biedt je fans een platform om jou te helpen en trots te zijn op jouw producten. Wedden dat ze dit makkelijk delen via social media?
  4. Het maakt het leven mooier en leuker voor jou, je medewerkers en klanten om bezig te zijn met die dingen die je blij maken. Dus cut the crap en creëer jouw WOW-gevoel!

Engagement is persoonlijk. Het is wat jou aan je hart gaat. Of je nu de consument of de producent bent. Dat maakt elk product en elke dienst uniek. Dat maakt jouw klantengroep uniek. Steek je kop dus boven dat maaiveld uit en durf jezelf te zijn. Helemaal! In volle glorie! Vertel jouw verhaal. Dat maakt je merk sterker, vergroot de binding met klanten die bij je passen en maakt het werk een stuk leuker :).

Veel plezier! Ben benieuwd waar jij op uit komt!

0 Shares:
2 comments
  1. Een heel mooi artikel Janine! Ik heb voor mijn blog over inbound marketing (en de veranderingen die dat voor zich meebrengt) gezocht naar een goede definitie, maar heb er geen gevonden waar ik achterstond. Dat is bij deze wel het geval! Graag verwijs ik in mijn blog voor Inbound Industry dan ook naar jouw blog, met jouw goedkeuring ;-) Mooi, duidelijk en helder geschreven. Complimenten!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.624 keer gelezen