De eerste Webshop Wednesday in Amsterdam telde vijftig bezoekers, het merendeel (aspirant) webshopeigenaren. Het thema van deze avond was ‘Meer busines uit mobiel’. Gert-Jan Lagas, mobile manager van Greetz.nl stak een openhartig verhaal af over de Greetz-app voor iPhone. Deze werd in april 2011 gelanceerd, “uiteraard enigszins op basis van een businesscase maar niet echt”. Wellicht tekenend voor hoe men in retail wel vaker apps en mobiele sites ontwikkelt.

De app had wel een duidelijk doel: ‘een nieuwe invulling te geven aan delen en attent zijn’. En Greetz doet dat kennelijk goed, want sinds april 2011 is de app 140.000 keer gedownload. De iPadversie van april 2012 leverde in één maand tweeduizend nieuwe gebruikers op en vanaf september 2012 is de app er ook voor Android. De conversie zal dan iets lager zijn, vermoedt Lagas, omdat van iPhone-gebruikers bekend is dat ze makkelijker geld online uitgeven dan andere platforms. Dat was ook de reden om eerst alleen voor iOS te bouwen.

Wie doet wat met Greetz

Met de Greetz-app maak je een kaart op je mobiel, die dan de volgende dag door de postbode in Nederland wordt bezorgd (mits voor 20:00 uur besteld). Dat kan met foto’s uit de gallerij van Greetz of  van je eigen camera. Als je wilt maak je er een tekst bij, voeg je een Google Mapslocatie toe, een geluidje en/of je eigen handtekening. De nieuwste versie geeft net als de site de mogelijkheid een cadeautje bij de kaart te verzenden. Vijf procent van de websitegebruikers doet dat, vanaf iPhone is dat 6,66% en vanaf iPad 8,46%. Nederlanders verzenden 360 miljoen kaarten per jaar, vier miljoen daarvan via Greetz. “Daar zit dus nog groei,” glimlachte Lagas.  Negentig procent van de klanten is vrouw in de leeftijd van 25-55: “De PR-manager van het gezin”. De app bedient de mobiele mens; waar je ook bent ter wereld, je kunt een foto uploaden en de volgende dag ligt de kaart (eventueel met cadeau) op een Nederlandse mat. Ruim negentig procent van de bestellingen wordt echter gedaan vanaf de bank.

Geleerde lessen

  • Blijf onderzoek doen bij je gebruikers, bijvoorbeeld door recensies te lezen. “Wij zagen dat veel mensen afhaakten bij het winkelmandje. Bleek dat de app een error bevatte.”
  • Gebruik Google Analytics: benader je app-statistieken zoals je voor een website doet. Een alternatief is App Annie dat rankings, reviews en downloads bijhoudt.
  • Consumenten willen overal dezelfde basisfunctionaliteit (klanten van de website Greetz.nl misten de loyaliteitspunten in de app).
  • Kies een goed CMS-systeem zodat je pagina’s kunt aanpassen en bijwerken zonder een formele app-update te hoeven doen in de app-winkel.
  • Gebruik bestaande klanten voor PR. De 700.000 nieuwsbriefabonnees waren de eerste die nieuws ontvingen over de app.

Multisafepay

De tweede spreker was Johan van der Mei, salesmanager van Multisafepay. Uit zijn presentatie bleek dat maar 17% van alle klanten die op het winkelmandje klikt ook daadwerkelijk tot afrekenen komt. Men haakt af door de complexe formulieren en het voortdurend moeten maken van keuzes. Hoe de ‘eerste Nederlandse e-wallet’ (met de Engelse naam Multisafepay Fast Checkout) meer klanten aan het afrekenen krijgt werd niet echt concreet. Men wacht – net als webshopeigenaren – met smart op iDeal-mobiel om daadwerkelijk te kunnen groeien. De sketch die nagespeeld werd over het gedoe van online betalen was wel grappig. Bekijk hier het origineel.

 

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.015 keer gelezen