Neem een willekeurige vacaturetekst van een overheidsinstantie en lees eens wat ze schrijven over loopbaanontwikkeling en scholingsmogelijkheden. Inderdaad, daar is alle ruimte voor. Prachtig, zou je denken. Helaas kost scholing geld en tja, dát is dan weer een puntje van discussie.
“Dan regelen we het wel zelf,” moeten Anne-Claire Frank (@aaceetje) en Thijs Polfliet (@ThijsPolfliet) en Graciela de Windt (@gracieladewindt) van de Gemeente Amsterdam vorig jaar hebben gedacht. Ze werkten een plan uit waarin collega’s elkáár workshops geven en realiseerden in één week tijd 60 trainingen voor meer dan 600 medewerkers. Met 0 euro budget.
Vind de expert
Via Twitter las ik over hun initiatief Train Je Collega, dat dit jaar plaatsvindt in de week van 1-5 oktober. Het idee achter Train Je Collega is even simpel als goed: in het dagelijkse leven weet iedereen wel de juiste collega te vinden als je even niet verder komt in Excel, iets wilt weten over social media of hulp nodig hebt met een presentatie. Zet die experts voor een groepje geïnteresseerde collega’s en je opleidingsaanbod is een feit. Om ervoor te zorgen dat de cursussen vol zitten, laat je de medewerkers van je organisatie zelf de onderwerpen van de trainingen bepalen. Collega’s die de uitdaging aangaan om een training te geven krijgen de kans om te stralen in hun interessegebied, en als cursist kom je met mensen van andere afdelingen in gesprek. Of volg je eindelijk eens die cursus waar je tot nu toe de tijd niet voor had.
Buiten de lijntjes
En het kost helemaal niks. Ja, tijd; die moet je natuurlijk wel krijgen van je leidinggevende. Zowel om zo’n training onder werktijd te volgen, als om jezelf te benoemen tot organisator binnen jouw instelling. Dat laatste blijkt niet vanzelfsprekend. Ik moest er in ieder geval een beetje voor buiten de lijntjes kleuren. Ik kreeg vragen als: “Behoort dit wel tot jouw takenpakket?”, “Wie is dan precies jouw opdrachtgever?” en “Heb je daar toestemming voor van het bestuur?” Nee, niemand, nee dus.
Bottom-up
Train Je Collega is een bottom-up initiatief; het wordt georganiseerd voor én door collega’s. Dat dit de motivatie op de werkvloer ten goede komt en dat we met z’n allen nog eens wat leren (van elkaar!) zou toch genoeg reden moeten zijn om er als leidinggevende niet moeilijk over te doen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je zo’n plan ter sprake brengt. Zelf volgde ik een eeuwenoud advies op van een slimme meneer, Dhr. M.J. Hermans (mijn vader). Hij adviseerde mij vroeger al: ”Je moet het niet vrágen, maar zéggen. En vervolgens gewoon doen.”
Peer-to-peer
Inmiddels hebben zich al zes (semi)overheidsinstellingen officieel aangesloten en komt de word-of-mouth promotie langzaam op gang. Door heel Nederland. Dat hadden Anne-Claire, Thijs en Graciela vorig jaar niet kunnen bedenken. Het is echter geen toeval dat hun initiatief zo goed wordt opgepikt. In onze huidige maatschappij voelen we ons vanwege bezuinigingen en steeds hogere kosten genoodzaakt om creatieve oplossingen te bedenken voor de meest uiteenlopende zaken. Ook staan we door technologische ontwikkelingen en sociale media voortdurend met elkaar in contact. Peer-to-peer initiatieven zullen daardoor een steeds grotere rol gaan spelen.
Laagdrempelige kalfsoester
We zien het al overal om ons heen gebeuren. Zo kun je bij koks thuis kalfsoester met truffeljus eten, een echte Chabot bewonderen in de woonkamer van je buurman en in de auto stappen bij vreemden die ook jouw kant op moeten. Slechts drie voorbeelden van betaalbaar en laagdrempelig aanbod van respectievelijk eten, kunst en vervoer. Train Je Collega vult het rijtje aan met peer-to-peer training. Weliswaar niet in de huiskamer, maar op die andere plek waar je het grootste deel van je week doorbrengt: je werk.
Zin
Het mag duidelijk zijn dat ik erg enthousiast word van dit soort plannen. Ten eerste omdat het van mij vraagt om op een creatieve manier iets voor elkaar te krijgen op mijn werk, en ten tweede omdat anderen er concreet iets aan hebben. Dus (en nu komt het oproepje :-))… als jij dat nou ook hebt, en je werkt bij een (semi)overheidsinstelling die wel zo’n leuke, leerzame week kan gebruiken, plús je houdt van samenwerken, crowdsourcen en netwerken, sluit dan ook aan! Het enige wat je nodig hebt is zin om het op te pakken.
Inspiratiesessies
Om tips en ervaringen uit te wisselen en vragen van nieuwe organisatoren te beantwoorden, vinden er drie geheel vrijblijvende inspiratiesessies plaats in Amsterdam (6 juni), Utrecht (7 juni) en Den Haag (26 juni). Je kunt natuurlijk ook gewoon contact opnemen met één van de organisatoren. Conclusie: goede ideeën hoeven niet gecompliceerd te zijn. Gewoon doen dus. Dat werkt het beste.