Facebook is naar de beurs. En om nou te zeggen dat het daar echt goed gaat? Mwaoh. Is een beursgang vaak niet het begin van het einde? Zijn de social media zoals we die nu kennen over hun hoogtepunt heen? Worden we social media-moe? Natuurlijk is het koffiedik kijken, maar toch vraag ik me af: hoe ziet onze sociale toekomst eruit?

Internet blijft de komende jaren in ieder geval groeien, in 2016 is het vier keer zo groot. De Jaarlijkse Cisco VNI Forecast verwacht dat het aantal verbonden apparaten in dat jaar bijna negentien miljard zal bedragen, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2011. De groei heeft vooral te maken met meer apparaten, meer gebruikers, snellere breedbandverbindingen, meer video en toename van WiFi.

Groeien social media mee?

In het onderzoek van Newcom Research & Consultancy staan enkele interessante cijfers over het gebruik van social media. Het gebruik van Hyves is al tijden dalende, mensen stappen massaal over op Facebook. Inmiddels maken 7,3 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook, waarvan 4,3 miljoen mensen dagelijks. Het gebruik van YouTube, LinkedIn en Twitter stabiliseert. De gebruikers van deze sociale netwerken lijken overigens wel trouw te zijn, ruim acht op de tien gebruikers verwacht in 2015 nog steeds gebruik te maken van het platform.

Speeltijd is voorbij

Afgezien van Hyves is er dus nog geen sprake van afname in gebruikers. Tegelijkertijd gaan er stemmen op dat de speeltijd van social media voorbij is. De markt begint langzaamaan volwassen te worden en dan is het tijd om aan te tonen dat je echt resultaat oplevert. Steeds meer mensen geven aan dat ze social media-moe zijn. De nieuwigheid is er vanaf, het is niet meer spannend en wat heb je er nou eigenlijk aan?

‘Facebook verwijderen’

In het onderzoek van Gartner in augustus 2011 geeft 24 procent van de consumenten aan minder gebruik te maken van social media dan voorheen. Inboundmarketing bekeek via Google Insights en Adwords of mensen klaar zijn met social media. Wat blijkt: sinds december vorig jaar is het aantal zoekopdrachten naar ‘remove Facebook’ gigantisch gestegen en maandelijks zoeken ruim 22 duizend personen op ‘Facebook verwijderen’. Of ze dat ook daadwerkelijk doen, is natuurlijk de vraag. En met een toename van het aantal gebruikers, neemt natuurlijk ook het aantal afhakers toe.

Zestig minuten op zwart

Ik merk zelf ook dat ik zo nu en dan helemaal klaar ben met Facebook, Twitter en LinkedIn. Vaak is dat na een dag waarop ik mij helemaal suf heb getwitterd en gestatusupdated. Dan ben ik het echt even zat. Het idee om me even volledig af te sluiten (iets wat lastig is met een smartphoneverslaving), is dan heel aantrekkelijk. Ik kan me daarom wel vinden in het pleidooi van Google’s CEO Eric Schmidt om minstens zestig minuten per dag alle apparaten uit te zetten die je ongevraagd storen in wat je aan het doen bent. “Het leven draait vrienden, niet om statusupdates om of likes”, aldus Schmidt.

Integrale netwerksite?

Intussen zijn pioniers alweer met het volgende bezig. Ze experimenteren met Google+, Tumblr en Pinterest. De social media-gedachte zal niet verdwijnen, maar waarschijnlijk neemt de intensiviteit van het gebruik af en vindt iedereen voor zichzelf een manier om het in de rest van de communicatie te integreren.

Hoe zal dat eruit gaat zien? Krijgen we een netwerksite waarin alle social media zijn geïntegreerd? Wat denk jij?

0 Shares:
1 comment
  1. Gelukkig vindt er inderdaad wel een verandering plaats. Doordat iedereen er steeds meer gewend aan is, is de bijzonderheid eraf. Daardoor gaan we niet meer op Facebook omdat iedereen erop zit, maar weten we straks wat we hebben aan zo'n netwerk en gaan we het verstandiger inzetten. Het wordt dan volkomen normaal om op je werk een sociaal intranet, zoals Yammer, te hebben en dit ook te gebruiken voor je werk.

    Uiteraard kunnen specifieke netwerken altijd een hype zijn: nu Facebook, volgend jaar misschien weer wat anders. Maar daarin kan gelukkig iedereen zijn eigen plekje kiezen.

    Ik zie niet gauw één netwerksite komen waarin alle social media zijn geïntegreerd. Daarvoor hebben we marktwerking en dus concurrentie, en culturele verschillen die ook invloed hebben op wat we gebruiken.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.199 keer gelezen