Social media is prima in te zetten als interne communicatietool, maar welke platformen zet je dan in? Zet je ze allemaal in of richt je je op 1 of 2 platformen? En als je dan  voor 1 of 2 platformen kiest, welke kies je dan? Ik weet dat dit een moeilijke keuze is. En omdat ik die keuze niet voor jou kan maken, heb ik de platformen, die ik relevant vind, voor je op een rijtje gezet.

Waarom interne social media?

Waarom social media voor interne communicatie? Social media is een begrip en wordt al een tijd niet meer met hoofdletters geschreven (in normale woorden: ‘social media is een blijvertje’). Voor een aantal mensen staat social media synoniem voor Facebook & Twitter, maar social media betekent voor mij (en vele anderen) online interactie. ‘Interactie’. Met interne social media communiceren jouw medewerkers met u en met elkaar. Zo wordt op een snelle manier kennis overgedragen,  ideeën uitgewisseld, discussies op gang gebracht etc. Deze kennis blijft niet meer op de afdeling of binnen de regio van de werknemer, maar verspreidt zich online in de hele organisatie. Organisaties die mensen & het merk willen verbinden, kunnen daarom niet om social media heen.

Een opsomming interne social media

Ik ben het afgelopen jaar vaak en veel op zoek geweest naar de juiste tools voor interne social media. Niet allen heb ik (zelf) in gebruik genomen. Niet alles is een succes tot nu, maar de kennis over de platformen die ik heb opgedaan deel ik graag met jullie. Uiteraard is het van belang om voor je start, goed te kijken naar de organisatie en welk communicatiemiddel het beste past bij jou en je collega’s.

Yammer

Yammer is een platform voor interne communicatie. Werk je voor bedrijf X (www.X.nl), dan claim je het domein op Yammer. Is het domein op Yammer actief, dan kan iedereen met een @X.nl e-mailadres een account aanmaken op het platform. Yammer lijkt op een combinatie van Twitter & Facebook. E zijn standaard functionaliteiten als:

  • Aanmaken van een profiel;
  • plaatsen van een update (met bijlage/foto etc);
  • versturen van persoonlijke berichten (direct messages);
  • aanmaken van groepen & evenementen;
  • zoeken van collega’s op basis van woorden in het profiel.

Heb je veel collega’s? Werk je veel in projecten? Is het handig om elkaar op de hoogte te houden van nieuws? Dan is Yammer een uitstekend middel om je mail binnen de perken te houden.

Wie gebruikt Yammer? Onder andere: Ebay, Deloitte, Paypal & Unicef (bron: Xead.nl)

Intranet 2.0

Intranet staat voor velen gelijk aan zenden. Het is vaak een top-down communicatiemiddel. Om intranet interactief te maken, zal de gewoonte van het zenden langzaam moeten verdwijnen. Afhankelijk van welke software er wordt gebruikt voor het platform, kan het intranet interactiever worden gemaakt met tools/widgets/extra applicaties. Wat maakt intranet interactief?

Door extra’s te bieden op het huidige platform óf een interactief intranet te bouwen naast je huidige intranet.

Maak je intranet interactief

Weblog

Schrijf! Laat verschillende mensen, vanuit verschillende expertises bloggen over het vakgebied. Hoe ziet het leven of een dag uit het leven van je collega er precies uit? Je kunt er voor kiezen een directielid te laten bloggen, maar mijn tip is juist de combinatie hierin te maken. Zoek ambassadeurs die met regelmaat reageren op berichten die worden geplaatst, zo blaas je de weblog langzaam leven in. Kies je ervoor om naast het huidige intranet een apart platform te maken, dan kun je ook vrij laten bloggen. Bloggers die interessante verhalen te vertellen hebben, krijgen automatisch meer reacties. Je laat op deze manier je medewerkers vrij om te schrijven, wanneer en wat zij willen.

Jij beheert natuurlijk de weblog. Alle interactie die plaatsvindt op het platform is te wijzigen/aanpasbaar/verwijderbaar (voor het geval dit nodig is).

Profielen

Maak je gebruik van MS Sharepoint? Deze software heeft de mogelijkheid MySite te activeren. MySite is het persoonlijke en aanpasbare profiel van al je medewerkers. Alle contactgegevens en specialismen kunnen de medewerkers hier kwijt. Een bijkomend voordeel is dat het de zoekmachine van je Sharpoint intranet verbetert. Het activeren van MySite is dus een handige manier om meer van elkaar te weten te komen. Vooral in een groot bedrijf, waar je elkaar vaker aan de telefoon spreekt, dan elkaar persoonlijk ontmoet.

Wie gebruikt intranet 2.0? Onder ander: KPN, AEGON, de Overheid (bron: uit eigen gesprekken met community managers)

LinkedIngroep

LinkedIn biedt de mogelijkheid om een openbare groep of een besloten groep te starten. In een besloten groep kunnen collega’s updates met elkaar delen. Denk eraan. Ook al maak je deel uit van een besloten groep, de titel van het bericht dat je plaatst, liked of een opmerking bij plaatst, wordt zichtbaar voor jouw connecties.

In de groep van LinkedIn kunnen zakelijke updates worden geplaatst. Wat kun je hier zoal kwijt:

  • Bekijk elkaars profiel, zonder dat je gelijk met alle collega’s hoeft te linken
  • Zoekresultaten houden ook rekening met groepsgenoten
  • Deel eenvoudig nieuwsberichten in de groep. Onder artikelen staan vaak linkjes om het bericht te delen. LinkedIn staat hier altijd tussen.
  • Je betrekt niet alleen collega’s maar ook oud-collega’s die nog steeds onderdeel uit (willen) maken van je groep.
  • Deel eenvoudig elkaars berichten met je eigen netwerk.

Let op! Afhankelijk van je doelstelling, kun je jouw contactstrategie op LinkedIn aanpassen. Heb je daadwerkelijk iets aan een netwerk vol collega’s of hou je deze liever in één groep en netwerk je alleen met klanten en leveranciers? Bedenk wat voor jou relevant is (rekeninghoudend met de updates die in jouw tijdlijn terugkomen. Het zou toch zonde zijn om net dat ene belangrijke bericht te missen…)

Wie gebruikt LinkedIngroepen? Onder andere: Meeùs, IAK, CNV (jongeren), Rabobank (en vele anderen)

Facebookgroep

Je kunt op Facebook starten met een

  1. Persoonlijk profiel – een verzamelplaats voor al je off- en online vrienden.
  2. Bedrijfspagina – Hierop kun je zenden, likes verzamelen, proberen interactie aan te gaan met je doelgroep. Veel bedrijven hebben al een Facebookpagina.
    Een Facebookpagina is je uithangbord. Door te liken geven personen aan jouw berichten te willen volgen, je bedrijf écht leuk te vinden of het eens te zijn met de naam van je Facebookpagina. In mijn voorbeeld een net opgestarte pagina voor iedereen die van hakken houdt >> klik hier voor een voorbeeld van een Facebookpagina. Of klik hier voor de razend populaire Fanpagina van Coca Cola
  3. Facebookgroep – een Facebookgroep lijkt op een LinkedIngroep. Je kunt hier leuke apps aan toevoegen (net als op je Facebookpagina). Een Facebookgroep kan openbaar zijn, besloten zijn (anderen dienen toestemming te vragen om deel te nemen) of geheim (alleen de deelnemers aan de groep, weten dat de groep bestaat). Een Facebookgroep kun je gebruiken voor klantpanels of medewerkers. In mijn voorbeeld is het een collectief van chocolade liefhebbers >> klik hier voor een voorbeeld van een openbare Facebookgroep.

Facebook zag ik tot deze maand niet als succesvol intern communicatiekanaal, tot ik een presentatie bijwoonde van Patrick van Vliet (www.merge-media.nl). Hij liet het gebruik van Facebook als intern communicatiemiddel zien. De focus en doelstelling van een facebookgroep is betrokkenheid. Betrokkenheid van medewerkers creëren. Dit geldt voor alle social media kanalen Betrokkenheid & Kennisdelen. Waarom dan Facebook?

  • Bijna alle Nederlanders hebben een Facebook account. Alle? Nee niet alle, maar wel 42% van alle online Nederlanders.
  • De gemiddelde tijdsbesteding op Facebook is 237 minuten per maand (cijfers maart 2012) = 7,6 minuten per dag.
  • Facebook wordt veel in vrije tijd gebruikt. De melding van een nieuw bericht (rood blokje met aantal berichten erin) wordt sneller opgemerkt dan een wekelijkse of dagelijkse mail in je e-mailbox (LinkedIn). Dit stimuleert het sneller delen en reageren op berichten.
  • Combinatie van business en fun, door het juiste gebruik van applicaties.

Let op! Facebook is dus privé. Plaats niet teveel updates. Als berichten niet worden gelezen, worden ze na een tijdje niet meer getoond.

Wie gebruikt Facebookgroepen? Onder andere: ABN-AMRO, Florius (bron: merge-media)

Merk op, Vul aan, vraag…

Dit was mijn optelsom aan platforms voor intern gebruik. Zelf blijf ik kijken naar mogelijkheden en nieuwe dingen. Mis je een platform die écht in mijn lijstje had moeten staan? Laat dit dan weten in de opmerkingen hieronder.

0 Shares:
2 comments
  1. Bedankt voor het opzoekwerk over interne communicatie, en het vrijgeven van je bevindingen. Ik heb een identiek probleem. Welke keuze is de beste? De hoeveelheid mogelijkheden zijn al talrijk en groeit nog elke dag aan. Om een definitieve keuze te maken vind ik moeilijk. Gaan ze allemaal blijven bestaan, komt er nog een nieuwe mogelijkheid die nog beter is? Wie weet? Social media staat eigenlijk nog in de kinderschoenen in onze communicatie. We praten al meer dan 40 eeuwen met elkaar, en zelf dat blijft moeilijke communicatie. Eva Joos. http://www.goaltrainingen.nl

    1. Helemaal mee eens en dank je wel. Ik denk dat het vrijgeven van alle Social media een eerste stap is. Uitproberen en laten doen. Begeleiden en opvoeden. Met opvoeden bedoel ik richtlijnen, bewustwording etc. Het is moeilijk om een keuze te maken, maar vooral ook leuk om te doen en zien wat de reacties zijn. En idd. Communiceren blijkt al moeilijk genoeg, ook in offline communicatie ;)

Comments are closed.

Dit artikel is 5.693 keer gelezen