Er worden bakken en bakken met geld uitgegeven aan social media cursussen, trainingen, seminars, lezingen en ga zo maar door. En dat is niet zonder reden. Organisaties zijn – als je het mij vraagt – als de dood voor het grote digitale monster, samenvattend als: Social Media.
Power to the people
Social Media zorgt voor macht, alleen deze keer aan de andere kant van de medaille. Meer en meer moeten organisaties lijdzaam toekijken hoe ze hun macht verliezen aan de consument. John Lennon zong al ergens rond 1970 ‘Power to the people’. Ik ben van mening dat de komst van Social Media een revolutie heeft ontketend en wij net op het startpunt staan. Are you in or are you out?
Nog nooit is het zo uitdagend geweest om in de marketing/communicatie branche te werken. Er gebeurt verschrikkelijk veel en aan ons de taak om alles te filteren. Welke informatie is waardevol om te volgen of te delen en welke niet? Wie is waar verantwoordelijk voor binnen een organisatie? En wie moet beschikking hebben tot welke informatie?
Duizendpoot
Tijdens mijn masterclass ‘online communicatiestrategie social media’ is het mij nog eens extra duidelijk geworden dat wij als marketeer/communicator geacht worden een duizendpoot te zijn. Al onze ‘pootjes’ staan in verbinding met elkaar en met onze omgeving. Gert Koot, één van de docenten, zei heel mooi dat onze huidige rol allang geen communicator meer is, maar curator. Wij beslissen de content niet meer alleen. Wij zijn degenen die alles bij elkaar houden, beheren en uitzetten.
Why-factor
Ik ben van mening dat als een organisatie de controle wil houden, zij deze uit handen moet geven. David Packard, medeoprichter van HP zei ooit: “Marketing is too important to be left to the marketing people”. Alles gaat om de kern, de basis, de ‘ why’-factor (zie YouTube filmpje van Simon Sinek, echte aanrader). Van hieruit moeten organisaties werken. Als de ‘why’-factor duidelijk is, zullen de interne medewerkers het geloof met de directie samen ademen. Het begint allemaal al met de selectieprocedure, trek de juiste mensen aan. Als een organisatie werkt met de juiste mensen, zijn het allemaal ambassadeurs voor de organisatie en wil je juist dat ze het gezicht worden naar buiten.
Fouten maken mag
Marketeers zijn nu eenmaal heel goed in verhaaltjes en concepten bedenken. Maar als het niet leeft in de organisatie, zijn het slechts lege omhulsels. De huidige consument prikt hier zo doorheen en dan werken de woorden uiteindelijk tegen je. Wees open en transparant: fouten maken mag, het gaat erom hoe je de fouten oplost. Laat de gedachte los dat Social Media een middel is. Social Media is een mentaliteit en er hoort een hele duidelijke strategie achter te zitten.
Nog één tip:
Een tip die ik wil meegeven (ook aan mijzelf): neem een stap terug, bekijk weer het grotere plaatje. Wat is het bestaansrecht van de organisatie? Als de filosofie klopt, volgt de juiste strategie vanzelf!